Scaler (PS2) – Sininen salama

Sähäkkä Scaler viittaa kintaalla Jakin ja kumppaneiden junailemalle nykymuodille. Se ei tavoittele kuuta taivaalta, se on rehti vanhan ajan tasoloikka.

Tasohyppelyiden perusainekset tietää jokainen: kenttää kentän perään, lukuisia tasoja, miljoona pomppua, äkkikuolemia ja kahmalokaupalla vaivatta kuukahtavia otuksia. Scaler höystää perinneherkun reseptiä tuoreilla mausteilla.

Supermunia ja kumikieltä

Pirtsakka teinipoika Bobby muuttuu tarinan alkuhämmingeissä siniseksi Scaler-kameleonttiliskoksi. Liskosankari singahtaa teleportin läpi hassujen matelijoiden kansoittamaan ulottuvuuteen ja hohtavien supermunien jäljille.

Uusi ulottuvuus on kapea ja vaarojen kyllästämä putki, jota pitkin liskosankari loikkii kohti maalia. Mikäli matkan varrella nököttävät vihreät ihmemunat onnistuu poimimaan mukaansa, kartalle aukeaa muutama uusi alue.

Jos Scaler kuukahtaa reitin varrelle, matkanteon joutuu aloittamaan alusta. Äkkikuolemien kyllästämissä pomppupaikoissa on junnausta, mutta tuskaa lievitetään loputtomilla elämillä. Pomohirvitykset majailevat tyylikkäästi omissa minikentissään, joten turha jauhaminen on minimoitu.

Viholliset päihitetään kynsillä tai sivaltamalla niitä venyvällä kielellä. Pikkuotukset possahtavat taivaan tuuliin yhdellä huitaisulla, mutta kookkaat elikot kaipaavat kovempaa kuritusta. Kaikkein isoimmat jötikät eivät reagoi kielipeliin lainkaan. Vihollisten lähentelyt väistetään vikkelillä kintuilla ja korkeilla tuplaloikilla. Hypyt ja hyökkäykset irtoavat herkästi, joten mokien syy näkyy peilistä.

Nujakat käydään usein tyhjästä nousevissa karsinoissa, jotka on rajattu pyöreillä voimakentillä. Areenoilla kahakoiminen ihmetyttää, sillä hirviöiden jallittaminen on maastossa hauskempaa. Tekoälyn lahjat rajoittuvat talvisodan hakkaa päälle -henkeen, joten kovat kärhämät tarvitsevat keinotekoista pönkkää: suljetulla areenalla laatu on helppo korvata määrällä.

Muodonmuutos

Scalerin pelastavat keskinkertaisuuksien suosta kameleonttisankarin monipuoliset ominaisuudet. Kentissä kelluvilla keltaisilla kuplilla voi ostaa perusliskolle paksumman nahan ja erikoiskykyjä, kuten Predator-henkisen naamioitumisen.

Kun tiettyjä liskolajeja lahtaa tarpeeksi, sankari saa uuden olomuodon. Kömpelö bakudan viskoo keilapallomaisia pommeja, pyörivä krock-piikkikuula liiskaa vastustajat ja sulava siipiveikko doozum hallitsee ilmatilaa.

Hauska lajeilla temppuilu jää puolitiehen: outoja liskomuotoja käytetään vain ennalta määrätyissä kentissä. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta arsenaali koostuu kameleontista ja yhdestä erikoismuodosta, mikä käänsi alkuinnostuksen pikaisesti pettymykseksi. Pulmat eivät pahemmin rassaa, sillä kahden liskon listasta naapurin kissakin löytää ennen pitkää oikean vaihtoehdon.

Peruspuurtamisen vastapainona on muutama näppärä kenttä. Krock haastaa lohikäärmeen kilpa-ajoon ansojen ja hyppyrien täplittämässä ratakourussa. Toisinaan lentotaksin virkaa toimittavalla jättiliskolla ja doozumilla räiskitään kumoon tusina- ja pomovihollisia.

Kenttiä elävöitetään valtavilla, vuoristoratamaisesti kiemurtelevilla liaaniradoilla. Kynsillään liukubaanaan tarraava Scaler kiitää kipinöiden saattelemana hirmuista vauhtia. Esteitä väistetään hyppäämällä tai radan pintaan liimautumalla. Huimaavista kamerakulmista kuvattu kaahaus tarjoaa Scalerin huikeimmat elämykset.

Scaler tuo mieleen eräänlaisen uus-Crash Bandicootin. Se on selkeä, helposti omaksuttava ja suoraviivainen tasoloikka, joka ei edes yritä haastaa toimintaseikkailuiksi paisuneita genresukulaisiaan. Viikossa läpi -pituuden takia ei kannata kirjoittaa kuluttaja-asiamiehelle, sillä Scaler on normaalia halvempi.

78