Scribblenauts (DS) – Taikasana

Pelaamisen raja-aitoja kaatava Scribblenauts on pulmapeli, jossa ongelmat ratkaistaan mahdollisimman luovasti. Idea on yksinkertaisen nerokas, sillä maailmaan voi loihtia mitä tahansa kirjoittamalla sanan ruudulle. Scribblenautsin 18 000 sanan lista on varsin vaikuttava. Se tunnisti kaikki keksimäni muinaispedot, aseet, työkoneet ja perinneruoat mämmiä lukuun ottamatta.

Helpoiten koukku avautuu peliesimerkillä. Kentässä koulukiusaaja nojaa karkkiautomaattiin, josta pitäisi hakea tytölle namu. Kuten ongelmatilanteissa aina, kutsun ÄIDIN paikalle, mutta raggari hakkaakin hänet. Kirjoitan POLIISI ja kovaotteinen kyttä pamputtaa naistenhakkaajan. Se on pelin mielestä tarpeetonta, joten joudun aloittamaan puzzlen alusta. Uusintakierroksella kokeilen IHMISSUTTA, mutta hirviö muuttuu täydenkuun puuttuessa harmittomaksi teiniksi. Kokeilen ZOMBIA, jonka puraisu käynnistää epidemian. Viimein keksimäni HAAMU vain säikäyttää pahiksen, joten juoksen automaatille ja saan vietyä karkin tytölle.

Pelin voima perustuu siihen, että tekijöiden mielikuvitus yllättää uudelleen ja uudelleen. Esineisiin liittyy syy–seuraus-suhteita, mikä pitää uusien yhdistelmien keksimisen iloa yllä. Kissanpennut alkavat leikkiä keskenään, asteroidi tuhoaa dinosaurukset, auringonvalo vampyyrit, ufoissa on vakiona vetosäde ja Tyrannosaurus Rexillä voi ratsastaa ampumalla petoa mielenhallinta-aseella ja satuloimalla otuksen.

Kentät on jaettu teemaltaan kahteen kastiin. Puzzlekentissä ratkaistaan ongelmatilanne ja toimintakentissä kehitetään reitti maalitähdelle. Vapaa rakenne johtaa siihen, että ratkaisut ovat juuri niin monimutkaisia kuin niistä viitsii tehdä, joten peli palkitsee uusien sanojen käytöstä. Käytössä oli arvosteluversio, joten osa ongelmista ratkesi vihjeenvastaisesti tai niistä ei saanut hyväksyttyä suoritusta mitenkään. Se ei ollut suuren suuri ongelma, sillä eteneminen ei vaadi kaikkien kenttien läpäisyä.

Minulta jäi perinteinen suorituspelaaminen jopa sivuun, sillä innostuin leikkimään. Suuri muinainen vastaan jumala -häkkiottelu päättyi antikliimaksiin, sillä ukot olivat kavereita keskenään. Vielä pahempi pettymys oli, että Cthulhun pystyi kutsumisen jälkeen käskemään ongelmitta pois. Pelleilyä tukee Scribblenautsin yksinkertainen kenttäeditori, jolla voi rakentaa paitsi omia kenttiä myös muokata eri asioiden käyttäytymistä. Kentät voi jakaa kavereilleen lähiverkossa.

Liki ainoa ongelma on käyttöliittymä, jossa kaikkea ohjataan kosketusruudulla. Päähenkilö Maxwell liikkuu tyhjään kohtaan  napauttamalla, joten huti poimittavaksi tarkoitetusta kukasta juoksuttaa sankarin kuiluun kuolemaan.

Vaikka Scribblenauts on käännetty suomeksi ja näyttää veikeän grafiikkansa takia lastenpeliltä, se ei suinkaan ole sitä. Kokonaisuudesta nauttii sitä enemmän, mitä tutumpaa pelaaminen on. Tekijöiden valmiiksi miettimien vaihtoehtojen sijaan ongelmat saa ratkaista vapaasti, mikä on pelimaailmassa harvinaista hupia.

70

Lisää aiheesta