Scrolls

scrolls.com

Skrolli

Mojang-tiimin esikoispelissä Minecraft rakennettiin muun muassa patsaita, mutta toisessa pelissä on tarkoituksena kaataa niitä. Mitä sanoit, Freud?

Minecraftista tuttu Mojang osuu jo toistamiseen nörttihermooni. Tiimin tekeillä oleva Scrolls yhdistää kaksi rakastamaani asiaa, heksat ja keräilykorttipelit. Keräilykorttipelit vieläpä tyylillä, jossa maksamalla ei saa parempaa pakkaa, vaan korttien kerääminen vaatii pelaamista.

Scrollsista ilmestyi maksullinen beta kesäkuun alussa. Osa ominaisuuksista puuttuu, mutta korttipelistä saa jo aika hyvän kuvan.

Riviin järjesty

Peli on lauta- ja korttipelin yhdistelmä. Kädessä olevat kortit edustavat taikoja ja olentoja, jotka manataan taistelemaan pelilaudan heksaruudukolle. Kortit ovat joko laudalle pelattavia otuksia tai erilaisia taikoja, jotka tekevät suoraa vahinkoa, parantavat omia, heikentävät vihollisia tai nostavat lisää kortteja käteen. Korteista pyritään kokoamaan pakka niin, että yksittäisten korttien ominaisuudet tukevat toisiaan.

Lähin esikuva on Magic the Gathering, ja sen tekijätkin myöntävät suoraan. Tavoitteena on tuhota vastustajan päädystä kolme patsasta, mikä käytännössä vaatii pelilaudan hallintaa. Pelkillä korteilla patsaita ei voi kaataa.

Voitoista ja tappioista saa kultaa, jolla ostetaan uusia kortteja. Kortit myydään satunnaisina pakkoina, joissa peruskorttien todennäköisyys on pienempi kuin huippukorttien, joiden ympärille voi koota pelinsä voittoidean. Lisäksi viikoittain saa ostaa suoraan harvinaisia kortteja, mutta valikoima arvotaan jokaiselle pelaajalle erikseen. Myös muiden pelaajien kanssa voi käydä vaihtokauppaa, mikä vaatii satunnaispakkojen ostamista, jotta on jotain vaihdettavaakin.

Taistelukenttä antaa pelille oman taktisen lisänsä. Ennakkoon ajattelin laudan olevan vain kikka, mutta yksinkertaisista säännöistä huolimatta ruudukko toimii yhtenä taitoelementtinä. Otuksilla on hyökkäysvoima, kestopisteet ja hyökkäysrytmi. Osa otuksista iskee joka toisella kierroksella, osa hitaammin, osa ensimmäisen kerran jo laudalle tultuaan. Laudalla olentoja pyritään liikuttamaan niin, että omat iskevät heikkoihin kohteisiin ja ovat vihollisen hyökkäyskierroksilla itse suojassa. Järjestyksellä on merkitystä, sillä heikko otus eturintamassa voi kuolemallaan pysäyttää iskun tärkeämpiin kohteisiin.

Maita on kolme erilaista: order, energy ja growth. Neljäs, decay, on vielä suunnitteluasteella. Order vastaa Magicin valkoista, yksinään heikkoja yksiköitä, jotka saavat voimansa joukkovoimasta. Energy vastaa punaista, tulivoimaisia yksiköitä, suoraa vahinkoa, ja growth nimensä mukaisesti vihreää, alkukantaista luonnonvoimaa, joka kasvaa taistelun edetessä. Tulossa oleva decay on teemaltaan kuin musta.

Scrollsissa kortit on selvästi suunniteltu toisiaan vastaan, maat melkeinpä kivi-paperi-sakset-tyyliin. En ole ihan varma, onko se paras mekaniikka nettimoninpeliin. Order-pakkani perustuu siihen, että joukot ryhmitetään laudalle tiiviisti lähelle toisiaan. Energyn vahvuutena taas ovat heikkopeikoilleni vaaralliset vahinkotaiat ja kentän hallinta, sillä tykistöyksiköt käytännössä sulkevat vastustajalta tietyt ruudut. Kun ensimmäinen tykki ilmestyy laudalle, tietää, että matsista on tulossa hidasta jurnuttamista.

Ilmeisesti kaikilla on inhokkipakkansa. Sen kerran kun saan pikku-ukkoni hyvässä järjestyksessä kentälle ja myllättyä vastustajan ryhmityksen parilla taialla, vastustaja yleensä luovuttaa, koska laudan hallintaa on äärimmäisen vaikea takamatkalta saada enää itselleen.

Vielä on betaa jäljellä

Betassa on vielä aivan liian vähän kortteja, sillä tasapainotuksen takia kortteja tulee, menee ja niitä muutetaan jatkuvasti. Pakassa saa olla vain kolme kopiota samasta kortista, joten vaaditun 50 kortin pakan kokoaminen vaatii liikaa kompromissikortteja, jotka eivät edistä omaa peliä. Mukaan joutuu ottamaan niin paljon puhdasta täytettä, että pakka muistuttaa George RR Martinin Lohikäärmetanssia.

Pelistä puuttuu muutama minulle rakas sääntö. Kädessä saa olla niin monta korttia kuin haluaa. Hyvässä asemassa oleva vastustaja vain kerää korttia kouraan nujertaakseen takaa-ajoasemassa olevan vastustajan kaikki paluuyritykset. Myös mulligan-sääntö olisi pop, eli heikon aloituskäden voisi vaihtaa uuteen. Nyt näkee liikaa parin kierroksen keskeytyksiä, kun vastustaja turhautuu yrittäessään saada pelinavauskorttejaan käteen.

Hinta–laatu-suhde on maksullisessa betassa vielä bebasta. Nettipelissä törmää liian nopeasti peruskokoonpanoihin, jotka toistuvat pelistä toiseen. Tekijät ovat luvanneet mukaan lisää kortteja ja tarinallisen yksinpelin, jossa voi kerätä pakkaa. Lisäksi luvassa on nettipelaajille viikonlopputurnauksia korttipalkintoineen ja muuta mukavaa.

Vaikka betassa on jo mikromaksusisältöä, rahalla saa vain ulkopelillistä kilkettä, kuten uusia avatareja. Kaikki pelissä olevat kortit saa itselleen joko pelaamalla tai vaihtamalla muiden pelaajien kanssa. Ratkaisu on äärimmäisen toimiva, sillä valtaosa Scrollsin kilpailijoista perustuu mikromaksulogiikkaan.

Mojangin Scrolls on kiinnostava projekti, jonka kehitystyön tukeminen 15 eurolla ei harmita. Muiden kannattaa sijoittaa rahansa vasta, kun korttikanta on laajentunut, yksinpeli saatu mukaan ja maitakin on vähintään neljä. Nyt tekemistä ja vaihtelua ei ole vielä riittävästi, jotta peli kantaisi paria kokeiluviikkoa pidemmälle.

Tuukka Grönholm

scrolls1

Eturivissä oleva otus suojelee takana olevia. Tarkoituksena on tuhota kolme laudan päässä olevista patsaista.

PC, Linux

Ilmestynyt maksullisena betana