Scrolls

Kaadetaan patsaat

Minecraftin kehittänyt Markus Persson on niin rikas, ettei hänen tarvitse tehdä enää päivääkään töitä. Siksi hän palkkasi kaverinsa hommiin.

Minecraftin luonut Mojang-tiimi on kasvanut yhden miehen yrityksestä aidoksi pelifirmaksi, joka työstää useampaa projektia yhtä aikaa. Päätyönä kehitetään Minecraftia, mutta jättiläisen varjossa syntyy Scrolls.

Scrolls ammentaa inspiraationsa Magic the Gathering -keräilykorttipelistä. Scrollsissa pelataan joko tekoälyä tai nettipelaajia vastaan, tienataan kultaa ja ostetaan kullalla uusia kortteja. Kortit myydään pimeänä, jolloin ostaessa ei tiedä, mitä saa. Idea on tuttu buusteripakoista. Muiden pelaajien kanssa voi käydä vaihtokauppaa sekä kullasta että korteista. Mitä enemmän pelaa, sen paremman pakan saa.

Parhaillaan käynnissä on suljettu alpha-testi. Testin tarkoituksena on tasapainottaa kortteja ja sääntöjä ennen kuin suuri yleisö päästetään pelin kimppuun.

Älä lyö lyötyä korttia

Säännöt ovat selkeät. Pakka kootaan vähintään 40 kortista eli scrollsista, joita kutakin saa pakassa olla enintään kolme samanlaista. Magicin tapaan kortit ovat joko laudalle manattavia olentoja, vahinkoa tekeviä taikoja, ominaisuuksia parantavia loitsuja, piirityskoneita, muureja, milloin mitäkin. Eri olennot, taiat ja ominaisuuksien yhdistelmät tukevat toisiaan. Hahmot kutsutaan pelilaudalle, mikä monimutkaistaa osaltaan ominaisuuksien yhdistelmiä, sillä sijainnillakin on väliä. Pelin tavoitteena on tuhota vastustajan päädystä vähintään kolme patsasta.

Kortit jaetaan teemojensa mukaan kolmeen eri resurssiin: growth, energy ja order. Energy-yksiköt ovat kalliita, mutta kestäviä ja voimakkaita. Teemaan kuuluu muun muassa paljon piiritysaseita, jotka eivät välttämättä tuhoa patsaita, vaan iskevät vastustajan joukkoja vastaan.

Order-resurssi taas hakee innoituksensa keskiaikaisesta ritariajan armeijasta. Teema perustuu kontrolliin, sillä laudalle pelatut yksiköt vahvistavat toisiaan sen mukaan, mitä niiden ympärillä on. Joukoista kootaan laudalle armeija muodostelmineen.

Growth on aggressiivinen resurssi. Growth tekee nopeasti vahinkoa alkupelistä, mutta nimen mukaisesti resurssin voimat kasvavat pelin edetessä. Teema perustuu heimoihin, jotka tukevat toisiaan. Esimerkiksi eri sudet ovat sitä vahvempia, mitä suuremman lauman kentälle kerrallaan saa.

Suunnitelmissa on myös decay, joka vastaa idealtaan Magicin mustaa väriä. Luvassa on kuolemaa, ruostetta ja epätoivoa. Alpha-vaiheessa käytössä on noin 150 erilaista korttia ja kolme resurssia, mutta tarkoituksena on nostaa määrää tasaisesti pitkin alphatestiä ja vielä julkaisun jälkeenkin koko pelin elinkaaren ajan.

Kolmea eri resurssia saa yhdistää pakkaansa vapaasti, mutta suunnitelmalla on varjopuolensa. Pelattavat kortit maksetaan muita kortteja uhraamalla. Vuoron aikana saa uhrata yhden kortin, joko yhden resurssin saamista tai kahden uuden kortin nostamista vastaan. Kolmen eri resurssin pakka kehittyy hitaasti. Ottelu voi olla ohi ennen kuin pakka alkaa toimia ja olentojaan saa pelattua pöydälle.

Ei pelkkää pasianssia

Tarkoituksena on luoda pelin ympärille aktiivinen moninpeliyhteisö, mutta yksinpeliä ei silti unohdeta. Pakkansa voi rakentaa moninpelin yksittäisten pelien ja viikonlopputurnausten lisäksi myös yksinpeliseikkailussa tai yksittäisissä peleissä tekoälyä vastaan.

Yksinpeliin haetaan seikkailufiilistä tutuilla keinoilla. Hahmo vaeltaa maastossa, löytää aarteita eli uusia kortteja, tekee tehtäviä ja taistelee kohtaamiaan hirviöitä vastaan Scrolls-korttipelillä. Idea on toimivaksi koettu jo muinaisessa Magic the Gathering -tietokoneversiossa.

Scrolls ei taatusti nouse Minecraftin veroiseksi miljoonahitiksi, sillä vastaavia korttipeliväännöksiä on jo netti pullollaan. Scrollsilla on kuitenkin yksi selvä valtti puolellaan: peli maksaa rahaa, kun taas useimmat kilpailijat perustuvat moderniin free-to-play-ideaan ja pelkän moninpelin varaan. Scrolls myydään könttäsummalla ja kortit avataan pelissä tienattavilla kultarahoilla. Pakka on sitä parempi, mitä enemmän pelaa eikä sitä parempi, mitä enemmän maksaa.

Tekijöiden tarkoituksena on tukea Scrollsia samaan tapaan kuin Minecraftia. Uusia kortteja ja sisältöä tehdään niin kauan kuin pelimyynti pysyy järkevällä tasolla. Toivottavasti myynti pääsee joskus sinne asti.

 

Tuukka Grönholm

Taistelut ratkaistaan laudalla. Otusten sijoittelu lisää oman taktisen elementtinsä peliin, sillä ne suojaavat omia patsaita ja hyökkäävät vihollisen kimppuun.

PC, Linux

Ilmestyy joskus 2013