Seksiä roolipeleissä

Seksiä on yllättävän harvoin käsitelty roolipelien yhteydessä. Kiinnostavuudestaan huolimatta siitä ei ole paljon kirjoitettu, vaikka epäilemättä aiheesta voisi työstää pitkän ja mielenkiintoisen tutkielman. Aloitetaan kuitenkin vähän rauhallisemmin.

Yleensä roolipelien sääntökirjoissa ei käsitellä sukupuolisuutta juuri lainkaan. Ainoat viittaukset seksuaalisuuteen ovat hahmon sukupuolen määrittely sitä luodessa ja mahdollisesti avioliiton solmimismahdollisuuden mainitseminen taustamaailman kuvauksessa. Tavallisessa fantasia- tai tieteisropessa kaikki seksuaalisuuteen viittaava tahtoo jäädä tuohon, lukuun ottamatta amerikkalaiseroottista kuvitusta vähäpukeisine taistelijattarineen.

Kumma muuten, kuinka lähes kaikki naishahmot pelistä riippumatta ovat missimittaisia bikinikaunottaria – eiväthän maskuliiniset hahmotkaan aina ole tangoissa pullistelevia lihasmötiköitä (= joidenkin käsitys seksikkäästä miehestä)! Klassinen esimerkki on vanha AD&D; siinä lähes jokaisen kirjan tai moduulin kannessa oli puolialaston typykkä, mutta itse tekstissä sellaisiin ei viitattu sanallakaan. No, jos seksillä myydään autoja ja koiranruokaa, miksei ropeja? Tuonkaltaiset kokemukset tietysti vain tukevat sitä tuttua amerikkalaista käsitystä seksistä: sitä saa kyllä näyttää vaikka kuinka paljon ja vihjailevasti, mutta ei siitä sovi puhua suoraan ja asiallisesti!

Yleisesti ottaen roolipelit ovat varsin sovinistisia, mutta siihen on muitakin selityksiä kuin se, että suurin osa pelaajista on nuoria miehiä. Moni peli sijoittuu sellaiseen aikakauteen, jossa naisen asema oli kaukana tasa-arvosta. Jos tosielämässä mies arvosti hyvää hevosta enemmän kuin naistaan, minkäpä me sille voimme? Jos peli esittäisi asian aivan toisin, olisiko se sen enempää oikein? Ja lopulta palataan aina siihen yleiseen totuuteen: jokainen peliporukka määrittelee itse oman pelinsä rajat ja tyylin.

Enempikö parempi?

Seksiasiat ovat pelintekijälle epäilemättä vaikea aihe käsitellä. Koska ihmiset suhtautuvat asioihin eri tavoin, on vaikea miellyttää kaikkia. Vähiten ärsyttää se, kun asiaa ei käsitellä lainkaan. Nykyisistä roolipeleistä vain jotkin White Wolfin tuotteet ja muutama muu, lähinnä mangatyyppinen rope, paneutuvat seksuaalisuuteen pintaa syvemmälle.

Big Eyes & Small Mouth -pelissä aihetta käsitellään jonkin verran. Kyseisen pelin Hot Rods & Gun Bunnies -lisäosassa ehdotetaan pj:lle, että aiheesta keskustellaan ennen peliä ja päätetään yhdessä, millä tarkkuudella seksuaalisuuden ilmentymiä käsitellään. Kuulostaa hyvältä neuvolta mihin tahansa ropeen. Kaikilla kun ei ole samat mieltymykset tai valmiudet yksityiskohtien kuvailun suhteen.

White Wolfin peleistä Vampire on eroottisin. Aluksi se saattaa tuntua oudolta, koska vampyyrithan eivät koe fyysistä seksiä ja sen nautintoa samoin kuin ihmiset. Ehkä juuri sen takia onkin helpompaa kuvailla seksiä vampyyrien maailmassa. Tällöin ei tarvitse keskittyä lainkaan itse asiaan, vaan lähinnä sen erikoisiin ilmenemismuotoihin outoine ja sadistisine leikkeineen. Minkä kuvan sitten varhaisnuori ropeltaja saa seksistä Vampire-kirjojen kautta, sitä voikin pohtia...

Meillä harvinainen Theatrix Ironwood suhtautuu seksiin reippaalla otteella. Se ei ole ihme, koska peli perustuu samannimiseen pehmopornosarjakuvaan. GURPSIin on kuulemma olemassa epävirallinen lisäosa GURPS SEX. Sitä on joskus löytynyt netistä. Kokemuksien mukaan se keskittyy gurpsmaisesti suorituksiin ja niiden onnistumisiin, joten mikään hirvittävän asiapitoinen tuotos se ei liene. Hauska mahdollisesti.

Seksi voi olla turhaa

Niin kauan kun roolipelin on tarkoitus olla pinnallisempaa viihdettä, ei sukupuolisuuden 'unohtamisella' ole kovin paljon merkitystä. Itse asiassa se voi olla aivan positiivinen asia. Ei seksiä tarvitse ihan joka paikkaan tunkea. Kuinka usein olemmekaan katsoneet vauhdikasta toimintaelokuvaa ja mananneet sitä, kun mukaan on ollut pakko ympätä jokin keinotekoinen romanssi tai kiihkeä seksikohtaus, joka ei oikeastaan mitenkään kuuluisi juoneen!

On siis aivan asiallista, ettei kaikkia roolipeliseikkailuja höystetä turhalla seksivouhotuksella. Varsinkin kun pelaajien kehittyneisyydestä riippuen niin kauniit kuin myös rohkeat tapahtumat tahtovat helposti mennä farssiksi. Jos ei hahmon omasta niin viimeistään muiden pelaajien toimesta. Silloin kun liikutaan näissä maisemissa, on joidenkin pakko käyttää tilaisuus hyväkseen jonkinlaisen huumoritilanteen aikaansaamiseksi. Syy moiseen käytökseen on aika selvä ilman laajoja tutkimuksiakin. Seksiin, seurusteluun ja yleensä vastakkaiseen sukupuoleen liittyvät asiat ovat yhä monelle pelaajalle niin intiimejä asioita, että niitä on vaikea käsitellä pelissä muuten kuin huumorilla. Eikä tuo koske pelkästään puberteetti-ikäisiä, kyllä sitä teinihuumoria tuntuu löytyvän aikuisiltakin.

Ihmiset ovat yksilöitä ja heillä on asoista erilaiset käsitykset. Vaikka peliporukalla saattaa olla takana monen vuoden ja satojen pelikertojen yhteinen historia, eivät kaikki pelaajat silti halua paljastaa tiettyjä asioita itsestään, edes hahmojensa kautta. Sitä toivomusta tulisi tietysti muiden kunnioittaa, muistaen aina sen, että pelaamisen päämääränä on pitää hauskaa yhdessä. Ei jonkun kustannuksella.

Paljon riippuu siitä, millainen on kampanjan yleinen teema ja tunnelma. Jos kyseessä on paljon toimintaa, sähäkkää menoa ja räväköitä tilanteita sisältävä peli ilman ihmissuhdeongelmia, peliin on turha ympätä keinotekoista erotiikkaa. Jokin ohimennen mainittu bordellissa käynti riittää useimmiten pelaajillekin muistuttamaan siitä tosiasiasta, että heidän hahmonsa ovat tosi miehiä. Jos taas kyseessä olevaan peliin kuuluvat niin ihmisten väliset suhteet kuin hahmojen yksityiselämäkin, mikään ei estä käsittelemästä seksiasioita halutulla perinpohjaisuudella. Aivan kuten muidenkin sankaritekojen osalta, roolipelissä voi tehdä asioita joita tosielämässä ei voi. Ja onhan tavoitellun naisen valloitus kuitenkin lähempänä realismia kuin saatanallisten kybermörköjen teurastus.

Roolipeli saa olla pakoa tylsästä todellisuudesta myös seksin alalla. Riittävän asiallisella suhtautumisella se voi toimia jopa ideoita ja uskallusta antavana välineenä, joskus melkein jonkinlaisena terapiana.

Vaikka fantasiamaailmojen 'sankarit' voivatkin vierailla ilotaloissa, iskeä naisia baareista ja harrastaa seksiä kimpassa, ei se tarkoita sitä, että tavallinen yksiavioinen seksi olisi jotenkin huonompaa. Kulttuurimme nyt vain sattuu olemaan sellaista, että menevää miestä ollaan arvostavinaan ja sellaista mieluusti esitetään, ja sitten lähdetään kiltisti kotiin vaimon viereen nukkumaan.

Lisää aiheesta

  • Roolipelaamisen riemua

    Tässä lehdessä olen uusi. Nimeni ja kuvani näkyvät yllä. Joillekin lukijoille olen varmasti tuttu Mikrobitin sivuilta, jossa viime vuoden syksyyn asti hoitelin Peliluolaa. Tästä numerosta alkaen palstani löytyy suunnilleen tältä paikalta.

    Palstallani aion keskittyä edelleen…
  • Roolipeli tappoi pelaajan!

    Roolipelaaminen on lyhyen historiansa aikana saanut osakseen paljon ennakkoluuloja ja suoranaista vastustustakin. Ennakkoluulot eivät ole niin vaarallisia ja väärät luulot on helppo oikaista, mutta roolipelien varsinainen vastustaminen on ikävämpi asia.

    Suomessa ropevastaisuus on jäänyt…
  • Taisteluun!

    Eräs kiinnostavimpia asioita roolipelien seikkailuissa ovat epäilemättä taistelut. Monessa pelimaailmassa ja -kampanjassa ne ovat oleellinen osa peliä ja sen tapahtumia. Pelataan sitten örkkejä vilisevässä Keski-Maassa tai Darth Vaderin hallitsemassa Imperiumissa, aina löytyy vihollisia…