Sensible Soccer – We are the champions

Pelattuaan loputtomiin Dino Dinin mestariteosta Sensible Software potkaisee toisen kerran historiassaan liikkeelle jalkapallopelin. Pelipakkauksen kannessa on maailman paras jalkapalloilija Ruud Gullit, mitäs sisältä löytyy?

Maineikkaan ohjelmointitiimin meriittilistaan mahtuu Microprose Soccer -niminen häpeätahra. Epäonnistumista urheilun parissa synkensi 3D-tennissimulaatio, mikä sai urheilun ystävät rukoilemaan, ettei ryhmä enää koskaan kajoaisi urheiluun. (Makuasia. toim.huom.) Lähtökohdat Sensi Soccerille eivät siis olleet valoisat.

Vaivattomat valikot

Mitä jalkapallopeli pystyy tarjoamaan Dino Dinin ohjelmointisuorituksen jälkeen? Kyseisen pelin arcade-osio ei jättänyt toivomisen varaa, mutta ympäriltä puuttui paljon. Sensible Soccer paikkaa puutteet. Jos kyllästyy 34:een eurooppalaiseen maajoukkueeseen, on levyllä 64 mantereen seurajoukkuetta. Kaikki joukkueet ovat esikuvilleen uskollisia vaihdettavissa olevia nimiä ja pukuja myöten. Seurojen kokoonpanot vastaavat kauden 91_92 tilannetta ja maajoukkueet ovat päivitetty EM-kisojen jälkeisiksi. Jokaisessa joukkueessa on kolme tähtipelaajaa, esimerkiksi Tanskan tähdet ovat mainio maalivahti Peter Schmeichel sekä kärjen taiturit Flemming Povlsen ja Brian Laudrup.

Maa-ja seurajoukkueet voivat ottaa osaa ystävyys-, Cup- ja liigaotteluihin, joiden parametrit on säädettävissä mieleisiksi. Lisäksi seurat voivat kilpailla kaikissa Eurocupeissa ja maajoukkueilla on mahdollista kahden muun kisan päätteeksi pelata EM-kisat uusiksi.

Otteluiden olosuhteisiin vaikuttaa kuukausi, jolloin matsi käydään. Talvella kentät ovat liukkaita, kesällä pahimmillaan rutikuivia, ja sillai. Kaikkiaan kenttätyyppejä on tusina.

Nappulakengät jalkaan

Ennen ottelua valitaan kokoonpano sekä formaatio kahdeksasta mahdollisesta, puolustuspitoisesta 5-4-1:stä hyökkäyspainotteiseen 3-5-2:een. Pelaajia ja muodostelmaa voi matsin aikana vaihtaa. Ylhäältä kuvatulle kentälle juoksee 9x12-pikselisiä miehiä, jotka eivät ole kloonikokeilun tuloksia. Riveissä seisoo vaalea- ja tummahiuksisia siinä missä tummaihoisiakin pelaajia. Tämä ei ole vain temppu, vaan vastaa todellisuutta. Esimerkiksi Ruud Gullit on tummaihoinen ja Oka Huttunen vaaleapäinen. Koostaan huolimatta raidallinen tai mikä tahansa puku väreineen erottuu selvästi.

Näytöllä ei ole skanneria, sillä kenttä on oikean kokoinen suhteessa pelaajiin, joten ruudulla siitä näkyy suuri osa kerrallaan. Yleisö kannustaa totuttua aktiivisemmin ja vaihtelevammin.

Palloa ei ole liisteröity jalkoihin vaan sitä potkitaan edellä. Banaanipotkut mahdollistuvat "jälkikosketuksella" (aftertouch), joten kontrollit ovat jokseenkin samankaltaiset kuin Dino Dinin pelissä. Itse pelaaminen eroaa kuitenkin radikaalisti edellä mainitusta. Siinä missä Dinin pelissä oli mahdollista tehdä upeita yksilösuorituksia, on Sensi Soccerissa syöttöpeli on kaiken A ja O. Tämä realismi tuo jalkapallopelille uusia ulottuvuuksia. Syöttötyöskentelyä helpottaa huomattavasti se, ettei kentästä näy vain pientä kulmaa. Pelaajien hallinta on niin rationaalista, ettei ohjekirjaa melkein tarvitse vilkaistakaan.

Ottelun aikana voidaan ottaa muistiin kymmenen tilannetta ja sen jälkeen elää kohokohdat uudelleen ja tallentaa ne levykkeelle. Valitettavasti tämän herkun saavat kokea vain megan amigistit.

Vaatimattomuus kaunistaa

Sensiblen tekele ei pröystäile teknisillä "hienouksilla" eikä kärsi megataudista, vaan siinä on se kaikkein olennaisin ja tärkein asia tietokonepeleissä, pelattavuus. Jo yksinpelaaminen on hauskaa, mutta kaksinpeli on omaa luokkaansa.

Sensi Soccer enemmän kuin korjaa tiimin aikaisemmat urheilumokat ja on (erittäin) pitkästä aikaa peli, joka täyttää aidon ja erinomaisen tietokonepelin ehdot: se on hauska, älykäs, pelattava, sympaattinen, kiinnostava, houkutteleva etc.

Erityisesti Sensible Soccer on omaleimainen loistotuote nykyisten, itseään kopioivien huuhaa-seikkailu-ja roolipelien harmaassa massassa.

96