Seuraava seuraava sukupolvi

Niko osaa ennustaa yhden asian aina oikein: hänen ennustuksensa menee aina väärin.

* * * * * *

Kukaan ei sitä halua, mutta pakko se on tehdä. Tällä kertaa konsolien sukupolvenvaihdos ei menekään vanhalla sapluunalla.

Niin pelaajat kuin (enimmäkseen) pelifirmat ovat edelleen tyytyväisiä nykypolven konsoleihin, vain woittaja-Wiin parasta ennen -päiväys on selvästi mennyt. Auvo jatkuisi, mutta kauan sitten julkaistut pelikonsolit eivät taivu pelibisneksen uuteen murrokseen. Ongelma on nimenomaan konsolivalmistajien, joiden on pakko ainakin kerran vielä iskeä uudet laitteet ulos, koska perinteinen ”peli kaupasta levyllä konsoliin” -bisnesmalli luhistuu melko ripeästi.

Vaihdoksen perusongelmana joka sukupolvi laitteita myydään paljon vähemmän, mutta pelien tekeminen maksaa paljon enemmän. Konsolivalmistajien kommenttien rivien välissä on viesti, että nyt ei uusia teknisiä juttuja tule, sillä ”keskitymme pelikokemuksen parantamiseen”. Se tarkoittaa perhepelaamista, vaihtoehtoja kivijalkakaupalle ja Call of Duty Eliten kaltaisia yhteisöjä, ei perinteistä loikkaa tehossa ja näyttävyydessä.

Bisnessaitteja seuraamalla kristallipallossa alkaa hahmottua kuva, jonka välit interpoloin logiikalla.

Pian koittaa päivä kaunein

Viidakkorumpujen kuminasta päätellen uutta Xboxia ja Pleikkaa voidaan nähdä ehkä jo 2013, mutta todennäköisemmin 2014. Nintendon Wii U paukahtaa kauppoihin varsinaisesti vuoden 2012 paikkeilla ja sen menestystä seurataan silmä niin kovana, että sillä voisi leikata timanttia. Menestys pakottaa Sonyn ja Microsoftin kisaan mukaan, floppaus voi panna jarrun päälle.

Se miltä näyttääkään

Kipurajoille nousseista pelinkehityskuluista johtuen grafiikka kehittyy vain askeleen. Fotorealistisesta grafiikasta on turha edelleenkään haaveilla. Vai onko? Huhujen mukaan kaikkien seuraavien konsoleiden grafiikkapiirin tekee AMD, ja ainakin firman puhetorvi Neal Robinson lupailee seuraavaan Xboxiin lähes Avatarin tasoista grafiikkaa.

Tuskinpa, mutta ainakin pelien vakioresoluutioksi tulee vihdoinkin oikea HD eli 1080P, koska kaikilla on FullHD-televisio, jollei nyt niin muutaman vuoden sisällä.

Periaatteessa siis pelinkehityskulujen pitäisi pysyä vielä kurissa, koska käytännössä konsoligrafiikka vain peeceelöidään. Eli tekstuurit ovat suuremmat ja tarkemmat, ja kikkailumahdollisuudet päivittyvät nykyiseltä DX9-tasolta DX11-tasolle. Näillä spekseillä saadaan synergiaetua pc-käännöksistä.

Samainen Robinson tosin munaa pelaamalla Emotion Engine -kortin. Hän hehkuttaa, kuinka seuraavassa Xboxissa tekoäly on merkittävästi parempaa. Konsolissa riittää voimaa jakaa tekoälyä vaikka pelin väkijoukon joka jannulle ja janiinalle, joten ne käyttäytyvät entistä luonnollisemmin.  Niinhän se käy.

Ja miten pyöriikään

Sekä Xbox 720 että PS4 käyttävät samaa perustekniikkaa kuin edeltäjänsä, mutta sen verran paremmalla väännöllä, jotta normiräiskintä pyörii 1080P-tilassa sen 60 framea sekunnissa. Toisaalta huhujen mukaan kaikki kolme harkitsevat erilaisten IBM:n prosessorien käyttämistä. Nintendon ratkaisu vastaisi noin neliydinprosessoria, Xbox ja Pleikka käyttäisivät IBM:n uusia Cell-prosessoreita.

Tärkeintä olisi klassisen munauksen välttäminen, eli nyt ei saa muistissa enää pihdata. Sitä uudet konsolit tarjoavat grafiikalle gigan ja muulle kaksi. Parempi olisi, sillä Ubisoftin mukaan juuri alimittainen muistin määrä rajoittaa pelejä, eikä optimoinnilla ja taitavalla kikkailulla tehdä kärpäsestä härkästä. Hajalausuntojen mukaan pelejä tehdään jo nykykonsoleiden suorituskyvyn huipulla.

Koska näkyvä muutos ei ole todellakaan luokkaa PS2->PS3 tai edes PS1->PS2, tulee olemaan melkoinen ongelma saada ihmiset maksamaan uudesta konsolista. Hinnan pitää olla mieluummin alle kuin yli 500 euroa. Siksi PS4 ja Xbox 720 ovat täysin alaspäin yhteensopivia. On pienempi kynnys vaihtaa laitetta, kun vanha mittava pelikokoelma ei mene kerralla roskikseen. Yhteensopivuus mahdollistaa myös päällekkäisen pelintekomallin, jossa pelit tehdään vanhoille konsoleille ja ehostetaan uusille, sama kuvio siis kuin nykykonsojen ja pc:n kanssa.

Massamuistit

Olin joskus sitä mieltä, ettei seuraavassa sukupolvessa enää ole optista asemaa, koska digitaalinen jakelu on murskannut sen tarpeen. Vaikka pc:n digijakelu ja Applen AppStore viittaavat samaan kehitykseen, asia ei ole konsoleilla noin simppeli.

Digijakelun ottaminen huomioon on itsestäänselvyys, mikä tulee näkymään reippaasti isompina kiintolevyinä, koko 500 gigatavusta ylöspäin. Myös jyrkässä nousussa oleva pirun tuottoisa Free2Play-ilmiö vaatii nettiä ja kiintolevytilaa. Mutta kivijalkakaupan kuolema ei ole kivijalkaan kirjoitettu. Jopa pc:llä osa pelaajista kiertää Steamia kuin kulttuuriministeri oopperajuhlia, konsoleissa pelikulttuuriin nimenomaan kuuluu pelien myyminen ja vaihtaminen eteenpäin.

Pleikkarin asema mediasoittimena on niin vahva, että miksi ihmeessä Sony jättäisi blu-ray-aseman pois? Microsoft toisaalta panostaa niin paljon Xbox Liveen, että Xbox 720 vailla dvd-höylääjää on etäisesti mahdollisuuksien rajoilla.

Virallinen arvaukseni: konsoleista julkaistaan kaksi mallia. Toinen on kalliimpi, siinä on optinen asema, joka toimii mediatoistimena ja jossa voi suoraan pelata vanhoja pelejään. Karvalakkimalli on (paljon) halvempi, ja pelit ostetaan vain digitaalisesti verkosta.

Suurimmat muutokset tullaan näkemään Microsoftin, Sonyn ja Nintendon nettipalveluissa. Malli otetaan pc-puolelta eli digijakelu, musiikin, tv-sarjojen ja elokuvien latauspalvelut, Free2Play, täppäriohjaimen mahdollistavat mörpit, kaikki sujuvat mukavasti soffalta. Ongelma on siinä, että lisenssimaksuilla voittonsa tekevien konsolivalmistajien pitää pystyä pitämään netti omana monopolinaan, mutta pelifirmat ja sisällöntarjoajat haluavat omia palveluitaan tai ainakin kilpailutilanteen.

Peliohjaimet

Millä niitä ohjataan? Se on varma, ettei padista päästä koskaan eroon, ja muutenkin Wiin peesaus kasuaaliohjaimilla jatkuu. Ainakin yllätyshyvin menestynyt Kinect hyötyy konsolin tehonkasvusta pääsemällä eroon puolitarkkuudestaan.

Musta hevonen on Wii U:n täppäriohjain. Se kuulostaa innovaatiolta, joka voi sekoittaa pahasti kuvioita. Siitähän tulee tarvittaessa vaikka millainen custom-ohjain, jopa näppäimistö, mikä antaa Wiulle etua, jos kilpailijat jäävät jumittamaan kompromissiohjaimeen. Ja kun katsoo, millaista tuhoa täppärit (siis iPadit) aiheuttavat tietokonemaailmassa, väitän, että täppäri jossain muodossa on osa jokaista uutta konsolikokemusta.

Täppäriohjaimella konsoli on saman tien kodin uusi tietokeskus, sillähän voi jopa päivittää Facebookia. Kun tulostimetkin ovat siirtymässä kohti ajuritonta verkon läpi tulostusta, mitä muuta kodin tietokeskus enää kaipaa? Uhkakuvana helpon, huolettoman konsolin ja painajaismaisen säätöpaholaisen pc:n häilyvä raja voi mennä rikki, ja sohvapaavot vaihtavat taas helpompaan. Konsoleiden tulevaisuutta nimittäin varjostaa synkkä pilvi.

Yhä useampi alan ihminen uskoo tosissaan pilvipelaamisen nousuun jollei nyt, niin sitten kun valokuitu vallitsee kaikkialla. Etäserverillä pelattavaa peliä pusketaan netin läpi pelaajalle ja sitten ohjausliikkeet takaisin, jolloin teoriassa mitä tahansa peliä voi pelata millä tahansa laitteella. Vaikka viiveen voittaminen vaatii fysiikan lakien kirjoittamista uusiksi, Gaikai ja OnLive keräävät niin käyttäjiä kuin innokkaita yhteistyökumppaneita.

Latency is futile, we are the Cloud!

Specs Trek: The Next Generation

PlayBox 4720

549e

2 Gt RAM, AMD:n grafiikkapiiri 1 Gt VRAM tai vastaava

Teho riittää pyörittämään oikeaa HD-grafiikkaa 1080p

Nörttimagia tasoa DX11

Täysin alaspäin yhteensopiva

Kiintolevy 500+ gigaa vuoden 2014 sweetspotista riippuen

Täppäriohjain vakiona tai lisälaitteena

Karvalakkimallissa ei optista asemaa, pelit verkosta

Make it so!

Lisää aiheesta

  • Nnirvi: 250

    Enää viisikymmentä Pelittiä lisää ja ne pystyvät puolustamaan Thermopylain solaa persialaisilta!
    Neljännestuhatta Pelittiä tarkoittaa, että olen kirjoittanut ällistyttävät 250 palstaa niinkin rajatusta aiheesta kuin pelit ja pelaaminen. Katson, että olen ansainnut oikeuden kirjoittaa…
  • Nnirvi - Super Soul Bros

    Kun pienestä ilmiöstä tulee iso ilmiö, siitä tulee usein joko iso kusipää tai kaikkia miellyttävä kompromissi. Mutta ei aina.
    Ilmestyessään Demon’s Souls oli hyvin pienen piirin viehättävä niche-peli, joka suusta suuhun -markkinoinnilla lopulta myi melko mukavasti. Dark Souleissa…
  • Nnirvi: 60,0 ja Kultainen silmä

    Joskus tuntuu, että minulta puuttuu peliarvostelijan perusvalmiudet. En osaa tarkasti arvottaa tietyn rajan ylittävää grafiikkaa, sillä minulla ei ole kultasilmää.
    Eikä minkäänlaista sävelkorvaa. Joskus kauan sitten kun American Idolissa oli vielä ideaa, en kuullut ensimmäistäkään…