Shogun: Total War [4]

Muista, että Yari Ashigaru ei ole muuta kuin sekalainen kokoelma maalaistaistelijoita, jotka on huonosti aseistettu ja kevyesti suojattu. Tämän seurauksena Yari Ashigarut pakenevat usein taistelusta, kun vastaan tulee ylivoimainen vihollisjoukko. Niinpä Yari Ashigarut kannattaakin sijoittaa sivuille tai lähemmäs joukkojen takaosaa, jossa ne voivat suojata kantama-asejoukkoja.

Pyri liittoutumaan portugalilaisten kauppiaiden kanssa heti, kun ne saapuvat maihin. Kauppiaiden saapuminen mahdollistaa aseiden hankkimisen joukoillesi ja myöhemmin vielä voimakkaiden asetehtaiden rakentamisen.

Aina ennen hyökkäämistä kannattaa vakoilla mahdollisia tulevia vihollisia. Lähetä vakooja tai lähettiläs vihollisen hallussa olevalle alueelle selvittääksesi vihollisen kokonaisvahvuuden.

Tekoäly antaa taistelussa kunnon vastuksen, joten ennen kuin aloittaa pelaamisen, kannattaa kirjastosta lainata Sun Tzun Sodankäynnin taito, josta löytyy monia hyödyllisiä neuvoja hyödynnettäväksi yleisesti strategiapeleissä. Tutoriaalien pelaaminen myös kannattaa, sillä ne opettavat nappien toiminnat ja joukkojen käytön.

Strategia

Pelin alussa liittoudu naapureidesi kanssa, samalla kun valmistelet joukkojasi sotaan ja parantelet omia provinssejasi. Keskity eri provinsseissa eri yksiköihin, niin et joudu rakentamaan joka provinssiin kaikkia rakennuksia. Kouluta kalleimmat yksikkösi provinsseissa, joissa on hiekkakiveä, jotta ne saavat bonuksen panssariinsa. Ennen hyökkäystä anna ninjalle tehtäväksi vihollisen kenraalin surmaaminen, jolloin vihollisen joukot menettävät moraaliaan ja ovat helpompi vastus. Kannattaa muutenkin pitää raja-provinsseissa ninjoja puolustuksena vihollisen ninjoja, shinobeja sekä geishoja vastaan.

Uskonto

Alussa kaikki daimyot ovat buddhalaisia, mutta vuonna 1542 voit valita kristinuskon ja buddhalaisuuden välillä. Jos valitset kristinuskon, voit kouluttaa kiväärimiehiä ja pappeja sekä rakentaa kirkkoja ja katedraaleja, joista saa rahaa, mutta et voi kouluttaa enää soturimunkkeja tai geishoja. Lisäksi osa provinsseistasi voi ruveta kapinoimaan. Buddhalaisena joudut odottamaan tuliaseita vielä 20 vuotta, mutta voit yhä kouluttaa soturimunkkeja ja geishoja eikä kansasi kapinoi.

Maasto

Kukkulat ovat erinomaisia puolustuspaikkoja, sillä ylämäkeen hyökätessä vihollisen joukot väsyvät nopeasti ja omat jousiampujasi ja/tai kiväärimiehesi voivat aiheuttaa hitaalle joukolle suuria tappioita. Lisäksi kukkuloita voi käyttää näkösuojana kierrettäessä vihollisen selustaan. Metsät ovat erinomaisia piilopaikkoja sekä suojia nuolilta. Muista tosin, että omatkaan jousiampujasi ja/tai kiväärimiehesi eivät ole kovin tehokkaita metsästä käsin.

Joissakin provinsseissa on myös jokia, joiden yli kulkee usein vain yksi silta. Sillat ovat hyviä pullonkauloja, koska vihollinen voi ylittää ne vain yksikkö kerrallaan, jolloin puolustaja voi pysäyttää suurenkin armeijan muutamalla puolustusyksiköllä sekä jousiampujalla ja/tai kiväärimiehellä.

Sää

Sumun turvin hyökkääjä voi päästä helposti vihollisen lähelle, eivätkä jousiampujat ole kovin tarkkoja. Jos armeijassasi on runsaasti jousiampujia ja/tai kiväärimiehiä, vältä taistelua tuulisella ja sateisella kelillä, sillä kiväärit eivät toimi sateella, eivätkä kummatkaan aseet ole tarkkoja tuulella. Joukkosi myös väsyvät nopeasti sateessa veden imeytyessä panssariin. Talvella vältä hyökkäystä, sillä lumessa tarpovat joukot väsyvät nopeasti.

Yksiköt

Keihäin varustetut yksiköt ovat hyviä puolustajia varsinkin ratsuväkeä vastaan, kun taas miekoin varustetut yksiköt ja ratsuväki yleensä ovat hyviä hyökkääjiä. Jousiampujat ja kiväärimiehet ovat tehokkaita ratsuväkeä vastaan, mutta varsinkin kiväärimiehet ovat huonoja lähitaistelussa. Lisäksi käytössäsi on erikoisyksiköitä, jotka hoitavat diplomaattisia sekä salaisia tehtäviä.

Taisteluyksiköt

Yari ashigaru: Keihäin varustettu talonpojista koostuva perusyksikkö, jolla on huono moraali.

Kevyet samurait: Jousiampujia, jotka ovat myös hyviä lähitaistelijoita. Muista tosin pitää huoli, etteivät he tuhlaa nuoliansa.

Yari-samurai: Keihäin varustettuja ammattisotilaita, joilla on parempi moraali kuin talonpojilla.

No-dachi: Miekkamiehiä, jotka ovat voimakkaita hyökkäyksessä ja voivat pirstoa vihollisen rivistön.

Soturimunkit: Soturimunkit kantavat mukanaan kannettavaa pyhäkköä, joka aiheuttaa moraalinmenetystä buddhalaisen daimyon yksiköille.

Yari-ratsuväki: Keihäin varustettu ratsuväkiyksikkö, joka on tehokas kaikkia keihäättömiä yksiköitä vastaan.

Raskas ratsuväki: Raskaasti panssaroitua ratsuväkeä, joka voittaa melkein kaikki jalkaväenyksiköt lähitaistelussa.

Kevyt ratsuväki: Ratsastavia jousi-ampujia.

Naginata: Raskaasti panssaroitua jalkaväkeä, joka toimii hyvin puolustuksessa.

Teppu Ashigaru: Alkukantaisilla kivääreillä varustettuja kiväärimiehiä, joilla on paljon ammuksia.

Musketöörit: Paranneltuja kiväärimiehiä.

Raskaat samurait: Erinomainen lähitaisteluyksikkö sekä hyökkäyksessä että puolustuksessa.

Daimyo-yksikkö: Pelaajan oma hahmo, jota ei kannata vaarantaa taistelussa ellei ole perillisiä. Varo tosin vihollisen daimyoita, sillä ne ovat käsittämättömän kestäviä ja voivat ajaa kokonaisia yksiköitä karkuun.

Erikoisyksiköt

Ninja: Ninjoilla voi tappaa vihollisen erikoisyksiköitä, kenraaleita ja jopa vihollisdaimyon. Voit myös käyttää niitä tiedusteluun.

Diplomaatti: Diplomaatti voi tiedustella vihollisen alueella ja ehdottaa muille daimyoille sopimuksia.

Shinobi: Agentti, joka voi nostaa oman alueen moraalia tai aiheuttaa kapinan vihollisen äskettäin valtaamissa provinsseissa.

Geisha: Buddhalainen daimyo voi käyttää geishaa kaikkiin samoihin tehtäviin kuin ninjaa, mutta geishan voi tappaa vain toinen geisha tai ninja.

Pappi: Kristitty daimyo voi lähettää papin ehdottamaan sopimuksia muille daimyoille tai käännyttämään tämän kansalaisia kristityiksi. Vain buddhalainen daimyo voi tapattaa papin.

Lisää aiheesta