Sid Meier’s Ace Patrol (iPad) – Länsirintamalta ei mitään uutta

Sid Meierin mobiilipelit

Millainen on Sid Meier’s Mobile? Kestääkö sekin ajan testin?

Peliyhtiö Firaxis tunnetaan miljoonamyyntiin yltävästä strategiapelisarja Civilizationista. Yhtiön vankka kivijalka oli pitkään pc-maailmassa, konsoliaikakauteen siirtyminen onnistui strategiapelien kevytversioilla, mutta miten sujuu matka mobiilin valtakauteen?

Helposti, veikkaa Civilization-sarjan isä, Sid Meier: ”Uskon, että peliharrastajakin ostavat täppäreitä ja puhelimia, ja he haluavat peleiltään strategisia elementtejä, samanlaisia kokemuksia kuin pc:llä ja konsoleilla.”

Firaxiksen mobiiliavauspelit ovat mielenkiintoisia. Molemmista strategiapeleistä näkee, että taustalla ovat osaavat tekijät, mutta mikromaksumaailma sääntöineen on vieras.

Tuukka Grönholm

Siirtovaihtoehdot näytetään nuolilla. Vihreät tarkoittavat ampuma-asemaa ja ristikkomerkki parasta mahdollista.

Sid Meier palaa uransa alkuaikoihin Ace Patrolilla. Hellcat Acen tyylisen varhaisen lentosimun asemasta lajityyppinä on taktinen, vuoropohjainen taistelu, ensimmäisen maailmansodan lentokoneilla.

Hyvä teema, hyvä idea, mutta Sid Meier’s -nimi valehtelee, sillä alkuperäisidea ei ole Sidin. Ace Patrol on kuin muokattu versio Andrea Angiolinon ja Per Giorgio Paglian lautapelistä Wings of Glory. Italialaisten ilmataistelupeli on idealtaan hyvä, mutta kalliiden figuurien ja hitaan pelimekaniikkansa takia työläs pelattava. Täppärin ruudulla samaan lopputulokseen pääsee Ace Patrolilla paljon mukavammin.

Ace Patrolissa pelaaja ohjaa lentuetta ilmataistelussa ja päättää kunkin koneen liikkeen. Liikkeet vaikuttavat suoraan siihen, kuinka hyvin omat laukaukset osuvat ja millaista vahinkoa viholliskoneet aiheuttavat. Takaa tulevat osumat vaurioittavat enemmän kuin suoraan sivulta tai edestä osuvat, joten pyrstön taakse kannattaa pyrkiä.

Mekaniikka huomioi koneiden korkeuden, hieman erilaiset suorituskyvyt ja jyrkät käännökset, jotka syövät sekä nopeutta että korkeutta. Vaurioituneella koneella ei pysty samanlaisiin käännöksiin kuin ehjällä. Valtaosa ajasta kuluukin ampuma-asemiin pyrkiessä tai yrittäessä selkään päässyttä vihollista karkuun.

Pudotusten myötä lentäjät keräävät kokemusta ja oppivat uusia liikkeitä. Valitettavasti tasapaino ei ole täysin kohdillaan. Lentäjien niin sanotut ässäliikkeet ovat paljon parempia kuin perusliikkeet. Esimerkiksi suunnan kokonaan kääntävää immelmannia voi tehdä kierros kierroksen perään, jolloin pyrstön taakse livahtanut vihollinen joutuukin itse tulilinjalle. Perusliikkeillä samaan pääsisi vain kahdella puolisilmukalla, mikä vie yhden sijasta kaksi vuoroa.

Wings of Glory -lautapelissä tasapaino on paremmin kohdillaan, sillä g-voimia aiheuttavien liikkeiden jälkeen ei voi tehdä heti toista rajua liikettä, ettei kone sakkaa.

Sidin kannalta ikävämpi juttu on, että Ace Patrolin suunnittelu ei kannusta maksamaan. Ilmaispelillä saa pelata brittikampanjasta kahdeksan taistelun pituisen ensimmäisen sotavuoden, 90 sentillä saa kolme seuraavaa vuotta auki. 90 sentillä pala voi avata saksalaisten, ranskalaisten ja amerikkalaisten kampanjat, mutta ei kannata. Ilmaispelissä ei ehdi avata ongelmallisia ässäliikkeitä, ja tehtävät arvotaan joka tapauksessa jokaiseen kampanjaan. Maksullisessa pelissä ei ole mitään, mitä ilmaispelin myötä ei saa. Eri maiden kampanjat eivät eroa toisistaan kuin koneiden grafiikoilla.

Ace Patrol on tasapaino-ongelmistaan huolimatta, nopea ja viihdyttävä strategiapeli, joka toimii myös moninpelinä. Arvosteluaikaan nettimoninpeli ei toiminut, mutta saman koneen moninpeli sitäkin paremmin. Talosääntönä sovimme, että ässäliikkeitä ei saa toistaa heti.

79