SimIsle: Missions in the Rainforest – Valkoisen miehen taakka

Olipa kerran saari, jossa alkuasukkaat elelivät onnellisina. Mutta eipä aikaakaan niin länsimaisen kapitalistin limaiset kourat ulottuivat puristelemaan paratiisisaaren neitseellisiä meloneja. Villieläimet pitää aidata eläinpuistoihin ja kalastajakylän tilalle tarvitaan laituri Lemmenlaivaa varten. Ei kun edistyksen rattaat rallattamaan!

Vaarilla on saari, se alkuasukkaiden saari on

SimIsle on simulaatio eksoottisen saaren "kehittämisestä". Pelissä on 24 saarta, joissa kussakin on jokin tehtävä. Tehtävän tavoitteena voi olla vaikkapa hakata kaksi kolmasosaa puustosta, luoda saaresta menestyvä turistikeskus tai vain yksinkertaisesti kerätä tietty määrä rahaa. Vaihtoehtoisesti voidaan lähteä liikkeelle sattumanvaraisesti generoidusta saaresta.

SimIsle on tyypillinen Maxisin ohjelmistolelu. Tehtaita ja varastoja rakennetaan ja puretaan, mutta samalla pidetään huoli, että vuorovaikutussuhteet rakennusten, ihmisten ja ekosysteemin välillä toimivat. SimCity 2000:n tyyliin SimIsleä katsotaan isometrisesti ylhäältä päin ja kolmessa eri zoomitasossa. Käyttöliittymä on havainnollinen ja selkeä, esimerkiksi tarkimmalla zoomitasolla pelaaja näkee yksittäisetkin tavaraa kuljettavat rekat.

SimIslen erikoisuus ja samalla sen pahin moka on agenttien käyttö tehtävissä. Uuden autotehtaan rakentaminen metsän keskelle vaatii, että paikalle lähetetään rakennustaitoinen agenttihenkilö, vastaavasti esimerkiksi kun suostutellaan kalastajakylän asukkaita siirtymään kaupunkiin, pitää paikalle saada neuvottelutaitoinen agentti. Agentteja on yleensä käytössä kymmenkunta erilaisin kyvyin ja kokemuksin varustettuna.

Agenttien käyttö on aivan turha mutka käyttöliittymässä. Sinänsä idea on hyvä, agentit esimerkiksi kehittyvät käyttäessään taitojaan, mutta eikö peli voisi automaattisesti lähettää sopivan agentin paikalle halutun tehtävän mukaan? On rasittavaa miettiä, mitä agentteja pitää paikalle lähettää, jotta tietty menuvalinta aktivoituisi. Tyhmänä ratkaisuna agentin taitoja ei pysty näkemään ennen kuin klikkaa agentin naamaa ja avaa statusruudun.

Lisäksi käyttöliittymää vaivaa hitaus, jokaisen putkahdusvalikon avautuminen kestää sekunnista puoleentoista. Viive on rasittavan pitkä, varsinkin kun Sim-sarjan pelien pelaaminen on kuitenkin yhtä hiiren naksuttelua.

Ohjelmoija ja hänen kaverinsa

SimIsle yhdistää sekä SVGA-grafiikkaa että aitoa videokuvaa. Normaali piirrosgrafiikka on kaunista ja selkeää, mutta videopätkät ja agenttien valokuvat (eli ohjelmoija ja hänen hölmöt kaverinsa) eivät sovi piirrosgrafiikan sekaan alkuunkaan. Tyylillisesti peli on sekasikiö.

Videopätkien laadussakaan ei ole kehumista, esimerkiksi ydinvoimalan kuvan (joka esittää myös hiilivoimalaa) alapuolelta löytyvää nappia painamalla nähdään kahden sekunnin video, jossa kamera zoomaa suttuisessa kuvassa hieman eteenpäin ja sen jälkeen taaksepäin. Kaivoksen yhteydessä videopätkä näyttää loputtomasti toistuvaa kaivinkoneen kuopimista. Varokaa lapset, pitäkää BFG9000 valmiina, sillä multimediapiru vaanii nykyään kaikkialla!

Neoluddiitti sisimmässäni

SimIsle muistuttaa liikaa reaalimaailmaa paitsi idealtaan, myös peliin sotketun aidon videokuvan ja valokuvien takia. Pelikenttänä toimivan saaren muuttaminen turistikeskukseksi, kylien purkaminen ja ihmisten ajaminen kaupunkeihin ei ole hauskaa, varsinkin kun koko homma tapahtuu kylmänä taloussimulaationa ilman mitään huumoria. Vain ydinkokeiden suoritusmahdollisuus puuttuu.

SimIslestä paistaa vahvasti esiin idea, että tyhmät alkuasukkaat elelevät mudassa ja loassa autuaan tietämättöminä länsimaisen sivistyksen tarjoamista ihanuuksista. Toki pelissä ja manuaalissa lässytetään metsän monimuotoisuudesta ja pelikin antaa ekologiapisteitä, mutta suunnittelijan ajatusmaailma ei jää kyllä epäselväksi.

Moraalit sikseen, pahin moka on kuitenkin pelin armoton tylsyys: kiinnostavuus on samaa luokkaa huonon kansantaloustieteen oppikirjan kanssa. SimCityistä tuttua näpräysfiilistäkään ei pääse tulemaan agenttien aiheuttaman käyttöliittymävamman takia.

Peli saattaisi olla hauska, jos pääsisi pelaamaan alkuasukkaiden puolella: ensin voisi perustaa terroristijärjestön, sitten laittaisi agentit pataan persiljat kainalossa ja sitten...

72