Sims 3 (PS3, Xbox 360) – Elämää, ei sen vähempää

Henkilökohtaista Big Brotheriaan voi pyörittää Simsissä 24/7.

Vaikeasti mihinkään lajityyppiin määriteltävä virtuaalinukkekoti Sims, eräs maailman tunnetuimmista pelisarjoista, on suunnilleen kaikille tuttu ainakin nimenä. Vähän yli kymmenvuotiasta Sims-sarjaa on PC:llä myyty reilusti yli sata miljoonaa kappaletta.

Simsin vapaamuotoisessa puuhastelussa on jotain maagista, joka vetoaa kaikenlaisiin ja -ikäisiin pelaajiin. Sarjan uusin inkarnaatio Sims 3 ilmestyi PC:lle reilu vuosi sitten ja on saanut jo pari lisälevyäkin. Nyt elämäpeli laajenee vihdoin konsolien maailmaan.

Sims 3 ei ole pelisarjan ensiesiintyminen konsoleilla. Edellisen sukupolven laitteille julkaistut, tietokoneversioita yksinkertaisemmat ensimmäisen ja toisen Simsin kevytversiot eivät nousseet samanlaisiksi hiteiksi kuin PC-puolella, mutta tällä kertaa pelikonsolien laiteteho vastaa paremmin Sims 3:n melko kovia vaatimuksia.

Kaupungin valot

Alkuperäisen Sims 3:n suurin uudistus oli pelimaailman muuttaminen saumattomaksi kokonaisuudeksi, jossa simimaailman asukkaat voivat seikkailla ja häslätä ympäriinsä ilman minkäänlaisia latausaikoja paikkojen välillä siirryttäessä. Tämä mahdollistaa sen, että talon joidenkin asukkaiden ollessa vaikkapa ostoksilla tai kavereiden kanssa puistossa löhöämässä, muiden hahmojen kotipuuhia voi ohjailla vapaasti ja välillä loikata kaupungille katsomaan, että mitäs ihmettä siellä oikein touhutaan.

Virtuaalimaailmaa kansoittavien ihmisten elämä on, kuten oikeastikin, täynnä erilaisia askareita, ihmissuhteita, ilonaiheita ja harrastuksia, mutta myös murheita ja vastoinkäymisiä. Ruokaa, harrastusvälineitä ja kodinsisustusta hankkiakseen simien on käytävä töissä, ja erilaisia uravaihtoehtoja Sims 3 tarjoaa kiitettävän runsaan määrän. Leipänsä voi ansaita vaikka tieteen, urheilun, politiikan tai lainvalvonnan parissa. Jos rehellinen työ ei maistu, voi lompakkoon haalia täytettä myös esimerkiksi kirjoittamalla kirjoja tai peliarvosteluja.

Työuralla eteneminen edellyttää tarvittavien taitojen opettelua. Näitä simin on hankittava muutenkin arvokkaalla vapaa-ajallaan joko erilaisten harrastusten tai muun toiminnan kautta. Esimerkiksi paremmaksi supliikkimieheksi oppii harjoittelemalla peilin edessä, lukemalla vinkkejä kirjasta tai käymällä kursseilla. Samantyyppiset menetelmät pätevät kaikkiin muihinkin taitoihin, ja eri ammateissa on erilaiset edellytykset etenemiselle.

Vihatkoon, kunhan pelkäävät

Idyllisen pikkukaupungin sim-asukkailla on tarpeita ja toiveita, joiden täyttäminen on simien onnellisuuden kannalta ehdotonta. Tarpeisiin kuuluvat sellaiset perusjutut kuin ruoka, uni, vessakäynnit ja hauskanpito, joista pelin tekoäly osaa huolehtia melko pitkälti omatoimisesti, jos ei itse jaksa ohjata hahmojensa jokaista pienintäkin askaretta. Toiveet puolestaan ovat pieniä ja joskus vähän isompiakin tekoja ja tapahtumia, jotka vaihtelevat pienistä halaa vaimoa -tyyppisistä jutuista uuden työpaikan saamiseen ja vastaaviin. Toiveissa onnistuminen kohottaa simien yleistä mielialaa, mikä taas osaltaan vaikuttaa muun muassa työssä pärjäämiseen.

Syvällisin osa-alue simien arjessa ja juhlassa on sosiaalinen elämä, jossa erilaisia vuorovaikutusmahdollisuuksia toisten sim-kaupunkilaisten kanssa on lähes loputtomasti. Simiaanit rakastavat, vihaavat, itkevät ja nauravat yhdessä asuintoveriensa ja muiden naapuruston asukkaiden kanssa, ja Sims 3:ssa jokaisen simin luonteenpiirteillä on aiempaa suurempi merkitys kanssakäymisessä. Hahmonluontivaiheessa omista ukoistaan ja akoistaan voi tehdä sosiaalisia naisten-/miestennaurattajia, ulkoilmassa viihtyviä viherpeukaloita tai jopa muita kohtaan jatkuvasti vihamielisiä kiusanhenkiä.

Simien ulkoista kauneutta tai rumuutta voi säätää siinä missä sisäistäkin, ja sekä PC- että konsoliversioiden muokkausmahdollisuudet ovat lähestulkoon rajattomat. Aivan mitään äärimmäisyyksiin yltäviä friikkejä ei valitettavasti voi luoda, mutta muuten hahmoista saa tehtyä hyvin jännittävän ja persoonallisen näköisiä. Olin hieman yllättynyt huomatessani, että PC:n Sims 3:sta tuttu kekseliäs materiaalisysteemi, jolla vaatteiden ja huonekalujen kuoseja pystyy muokkaamaan todella monipuolisesti, löytyy sellaisenaan myös konsoli-Simsistä.

Karmakameleontti

Uudenkarheassa konsoliversiossa on muutamia uudistuksia, joista PC-pelaajat ovat toistaiseksi jääneet paitsi. Näistä kiinnostavin lisäys on karmavoimat, joilla simiensä elämää saa ohjata aiempaa osallistuvammalla otteella. Armollinen Sim-maailman kaikkivaltias voi suoda alamaisilleen onnea vaikkapa hurmaavan kauneuden tai ylimääräisen rahan muodossa, julma demiurgi puolestaan tuhoaa pikkuväen onnen kirouksilla ja taivaalta lankeavalla tulisateella.

Karmapisteitä kertyy tilille simien toiveita täyttämällä ja satunnainen määrä aina vuorokauden vaihtuessa, eikä niitä voi säilöä rajattomasti. Erilaisia voimia ei myöskään ole kuin reilut kymmenen, joskin ne vaihtelevat alustakohtaisesti, eli Wii-väellä on käytössään hieman toisenlainen karmavoimavalikoima kuin Xbox- ja PS3-pelaajilla. Mitään kovin suunnatonta pelillistä vaikutusta karmoilla ei tuntuisi olevan, vaan pikemminkin ne ovat sellaista pientä lisäystä, joilla simin elämänkulkuun voi vaikuttaa normaalia eloa äkillisemmin.

Sekä PC- että konsoliversioista löytyy Exchange-palvelu, jonka kautta omia hahmojaan, vaatteitaan, talojaan ja muuta sisältöä voi jakaa verkossa muiden käyttäjien kanssa. Vaatteiden ja huonekalujen osalta pelaajien tekemät muutokset rajoittuvat erilaisiin väreihin ja kuoseihin, mutta hahmojen ja talojen puolelta löytää aika luoviakin tuotoksia, joihin on selvästi käytetty aikaa ja vaivaa. Muun muassa uskottavan aidonnäköisiä julkkiksia ja tv-hahmoja saa hankittua omaan peliinsä kahmalokaupalla.

Tavoitteet kattoon

Sims-pelien ongelmana on aina ollut eräänlainen päämäärättömyys ja varsinaisten pelillisten tavoitteiden puute meiningin keskittyessä lähinnä sosiaalisten suhteiden ja rahantekokeinojen ylläpitoon. PC-Sims 3 lisälevyineen on yrittänyt ja onnistunutkin pelimäisyyden lisäämisessä, eikä konsoliversio jää huonommaksi.

Konsoliversioissa on uutuutena hirveä liuta erilaisia määriteltyjä tavoitteita, joita suorittamalla tienaa jotain niinkin yllättävää kuin tavoitepisteitä. Eri päämäärät eivät ole simikohtaisia kuten toiveet, vaan saldo kasvaa kaikkien simien, simitalouksien ja pelikertojen touhuamisen myötä yhtäläisesti. Kertyneillä pisteillä voi ostaa vapaaseen käyttöön yhtä sun toista kivaa, kuten esimerkiksi uusia vaatteita, huonekaluja tai karmavoimia.

Tavoitteissa ja haasteissa on vaihtelua. Listalta löytyy muun muassa sosiaalisia tavoitteita tyyliin ”hanki kymmenen vihollista”, harrastustavoitteita, joissa pitää vaikkapa kasvattaa 20 täydellistä kasvia, taitojen kasvattamista maksimitasolle ja niin edelleen. Parasta näissä on se, että tavoitteita voi tehdä juuri silloin ja siinä järjestyksessä kuin sattuu huvittamaan.

Sims 3 on kääntynyt konsolipeliksi erittäin hyvin. Vaikka käyttöliittymä on suunniteltu alkujaan PC:n hiiri–näppis-yhdistelmään vahvasti luottavaksi, on kaikki oleelliset toiminnot saatu ahdettua konsolipadiin luontevasti. Talojen rakentelu ja huonekalujen kanssa sählääminen on hankalampaa kuin PC:llä, mutta silti tarpeeksi sujuvaa, jottei ärsytyskynnys ylity. Peli myös kärsii television vaatimasta resoluution puristamisesta huonompaan kuin monitoreilla, mutta tämäkin haitannee vain niitä, jotka ovat tottuneet pelaamaan PC-Simsiä.

Olipa sitten alustavalinta mikä tahansa, Sims 3 on edelleen lajityyppinsä ainoa edustaja ja nykyään myös pelinä varsin hyvä. Parhaimmillaan pienten digi-ihmisten toilailut tarjoavat parempaa viihdettä ja huvia kuin television realityohjelmat, ja koska eri muuttujia on käytännössä loputtomasti, jokainen Sims 3 -pelikerta on todellakin omanlaisensa.