SimTower – Yhä ylös yrittää...

Maxisin ohjelmalelut ovat saaneet jo lähes kulttiohjelmien maineen. SimCityjä lukuunottamatta ne ovat kuitenkin pidemmän päälle suht tylsiä. Entäpä uusin tulokas SimTower, joka pistää pelaajan vastaamaan pilvenpiirtäjän toimimisesta ja tuottamisesta?

Ideaa?

SimTowerin ideana on suunnitella ja rakentaa oma satakerroksinen taivaita halkova pilvenpiirtäjä. Rakennustöiden johdon lisäksi pelaajan hartioille jää tornin kaupallisen rakenteen määrittely ja infrastruktuurin suunnittelu ynnä toteutus.

Muiden Maxiksen ohjelmalelujen standardikaavaa noudattaen ei SimTowerissakaan ole kiinteää perusjuonta tai lopullista tavoitetta. Ohjekirja kyllä suosittelee yhdeksi tavoitteeksi satakerroksisen tornin kyhäämistä, kirkon pykäämistä huipulle ja häiden viettämistä.

Varsinainen tornin koostaminen suoritetaan hieman samalla tavalla kuin pikkupentuna isojen rakennustyömaiden simulointi _ rakennuspalikoilla. Pelaajan käytössä on vähän toistakymmentä erilaista huoneistotyyppiä, joista torni valmistetaan.

Pääpalikkatyyppejä ovat asuintilat, toimistotilat ja hotellihuoneet. Mukana on myös ravintoloita, kauppoja, pikaruokaloita, turvallisuusmiesten valvomoja, terveyskeskuksia sun muuta tilpehööriä. Näillä kaikilla on oma yksinkertainen tarkoituksensa, joka selviää pelin kuluessa. Toimistotilat ovat rakennuspalikoista tärkeimpiä, ne nimittäin tuovat ihmisiä torniin ylivoimaisesti eniten.

SimCityn teiden virkaa SimTowerissa näyttelevät hissit, joita niitäkin on kolmenlaisia: perushissit, jotka kohoavat korkeintaan kolmenkymmenen kerroksen matkan, pikahissit, jotka kulkevat vaikka koko tornin ylhäältä alas, mutta pysähtyvät vain auloissa sekä hotellihenkilökunnan käyttämät huoltohissit.

Tornia rankataan eri tähtiluokituksilla, mitä enemmän tähtiä, sitä enemmän rakennuspalikoita. Tosin kolmannen tähden jälkeen rakennusosiin lisätään vain bonustilpehööriä.

Ihmisen tiet

Rakennuspalikkaleikin saattaa aina silloin tällöin keskeyttää jonkinlainen tapahtuma, yleensä negatiivinen, mutta mahtuupa joukkoon pari positiivistakin yllätystä.

Tuholaisina toimivat pommeja torniin kätkevät terroristit, tulipalot ja hotellihuoneiden syöpäläiset. Mielyttävimpiä yllätyksiä puolestaan ovat esimerkiksi VIP-henkilöiden vierailut. Huvittavana yksityiskohtana VIP tulee hotelliin yksinään, mutta aamusella hänen huoneestaan löytyy tuntematon nainen. Kukahan lie...?

Kun SimCityssä yksi tärkeimpiä osa-alueita on kunnon tieverkon suunnitteleminen, vastaa sitä SimTowerissa ihmisten kulkureittien suunnitteleminen ja kulkuyhteyksien rakentaminen.

Periaatteessa kulkureittien huomioonottaminen loisi pelille huomattavan mielenkiintoisen ympäristön, ellei reittisuunnittelu olisi niin tavattoman rajoittunutta. Kunpa ohjelmoijat olisivat vaivautuneet keksimään enemmän sääntöjä, poikkeuksia ja reitteihin vaikuttavia rakennuspalikoita.

Kahvia ja romaania

SimTower on alun perin Mac-peli ja PC-puolelle se on kääntynyt Windows-sovellukseksi. Peli pyörii Windows 3.11:ssä, Windows 95:n Aprilbetassa ja Windows NT:ssä ilman ongelmia.

Tekninen toteutus on varsin kelvollinen. Efektit hidastavat pelin pyörintää jonkin verran, mutta ne saa säädettyä pois päältä tarpeettomina. Ohjelma ei muutenkaan ryöstä liikaa konetehoa ja voisin kuvitella, että se pyörii kevyesti omaakin konettani kevyemmässä ympäristössä. (486/33:ssa se oli pelikelvoton. _nn)

SimTowerin pelaaminen on hyvin rattoisaa puuhaa. Kun alkuinnostuksesta ja hämmennyksestä pääsee ohi, huomaa hyvin nopeasti, että tie menestykseen on päällystetty dollarinkuvin. Raha on kaiken A ja O, mutta ovatkohan ohjelmoijat laiskuuttaan jättäneet koodinväännön puolitiehen ja unohtaneet finanssirutiinit pois, sillä rahaa tulee jatkuvasti pelaajan pankkitilille, mutta sitä ei kulu käytännössä mihinkään.

Helpoin tapa pelata peliä onkin rakentaa tornia viikonloppuna noin tunnin välein ja antaa sen jauhaa rahaa aina öisin. Itse saavutin kahdessa yössä neljän tähden tornin statuksen ja jos olisin jaksanut pelata samaa peliä pidempään, olisin kolmantena yönä saavuttanut Torni-statuksen takuuvarmasti.

Summa summarum: SimTower on tyypillinen Maxisin ohjelmalelu, jota ainakin minä jaksan pelata vain päivän tai pari. Todelliseksi peliksi siinä olisi ainesta, mutta strateginen puoli on jätetty puolitiehen.

60