SOCOM II: U.S. Navy Seals (PS2)

SOCOM II:n yksinpeli arvosteltiin Pelit 3/04:ssä 82 pisteen arvoiseksi, mutta peliseuran puuttuessa linjoilta ei nettipeliä voinut ennen julkaisupäivää arvostella.

Vaikka mukana on täysverinen yksinpeli, SOCOMin tärkein koukku on netin tiimiräiskinnässä. Pelaajat jaetaan kahteen korkeintaan kahdeksan taistelijan ryhmään, vastakkain asettuvat terroristit ja Yhdysvaltain laivaston Seal-erikoisjoukot. Tasapuolisuuden vuoksi terroristien varusteet ovat samaa kaliiberia kuin hylkeillä.

SOCOM II kuuluu realistiseen laakista vainaa -tyylisuuntaan. Onnettaren suosikit kestävät muutamia huolimattomasti roiskittuja kuteja, mutta yleensä yksi tarkasti sijoitettu luoti tappaa heti.

Pelkän vastustajien tappamisen lisäksi kentissä on kiinnostavia tavoitteita, jotka kannustavat pelaajat yhteistoimintaan. Räjäytyskentissä posautetaan tukikohtia ja saattotehtävissä pelastetaan tai listitään panttivankeja. Tappojen lisäksi ranking-pisteitä irtoaa myös pää- ja sivutavoitteista, kuten muurien räjäytyksistä. Tiimitoimintaa voi kätevästi kontrolloida kuulokemikillä.

Kenttien teemat ja valaistusolosuhteet vaihtelevat kivasti hyytävän synkästä viidakosta auringon hellimään tundraan. Laaja kenttävalikoima parantaa peliä, sillä otteluista muodostuu hieman erityylisiä maaston perusidean mukaan. Harmi vain, että laajoja snipukenttiä ei edelleenkään ole. Tosin aakeat laakeat eivät toimisi, sillä ympäristö häviää ärsyttävän nopeasti kirkkaaseen valoon tai hernerokkasumuun.

Sotilaiden perusaseistuksen, kuten konepistoolien ja rynnäkkökiväärien lisäksi arsenaaliin kuuluvat myös miinat, singot ja haulikot. Vaikka avukseen voi tilata ilmaiskuja tai miehittää kiinteitä kk-pesäkkeitä, miinat ovat taktisesti merkittävin uudistus ykkösosasta. Ahtaat ja pimeät loukot miinoittamalla tiimi saa tehtyä hienoja väijytyksiä. Eteneminen vaatii valppautta ja malttia, mikä lisää fiilistä peliin. Jos ei pidä miinojen peliä hidastavasta luonteesta, ne voi halutessaan kieltää peliä luodessa.

Kontrollien ainoa ongelma on tulimoodin vaihto. Jos tulinopeus valitaan selectillä, tilastoruutu aukeaa tatin painalluksella tai toisin päin. Tatti saattaa painua hätäisissä paniikkikäännöksissä vahingossa alas, jolloin seuraukset ovat kiusallisia. Ase livahtaa joko kertalaukaukselle tai vastustaja katoaa tilastoikkunan alle.

SOCOM on tyypillinen jatko-osa, jossa kaikkea on enemmän ja hiotumpana. Kakkososassa on selkeästi ykkösosaa kiinnostavampi kenttä- ja asevalikoima, joten SOCOM II nappaa PS2-nettiräiskintöjen kärkipaikan.

Nettipeli 89

89