SOCOM U.S. Navy Seals: Combined Assault (PS2) – Ruosteinen komentoketju

SOCOM vaikeuttaa kommandojen tehtäviä erikoisella tavalla: sotilaat niskuroivat ja typerehtivät jatkuvasti. Eivät tietenkään tarkoituksella, mutta se on sivuseikka.

Rahastuksen makuiset jatko-osat ovat konsolikuoleman ensimmäinen merkki. SOCOM U.S. Navy Seals Combined Assault -sotilasräiskintä ratsastaa vuosi takaperin ilmestyneen kolmososan harteilla. Yksinpelin tehtävät ovat uusia, mutta pelimoottori ja leijonanosa nettipelistä on napattu edeltäjästä. Samalla projekti on ilmeisesti annettu harjoittelijoille, sillä Combined Assault on ärsyttävän buginen.

SOCOMin tarina seuraa neljän hengen kommandotiimiä, joka rökittää poliittisesti korrekteja puolisotilaallisia hämärämiehiä keksityssä Adjikistanissa. Ryhmää johtava Specter on suoraan pelaajan komennossa, muut seuraavat normaalioloissa tiukasti perässä. Mittava komentoarsenaali on tarpeettoman kattava, sillä seuraa minua ja menkää tuonne -määräykset kuittaavat lähes kaikki tilanteet. Kohteen mukaan muuttuvan pikakomennon turvin käytin muitakin kuvioita, kuten huoneen tyhjennystä ja asekätkön räjäytystä.

Pahimmat ongelmat piilevät kaverien reitinhaussa. Miehet tekevät yleensä mitä käsketään, mutta touhussa on turhan usein jotain outoa. Ukot lähtevät joko älyttömille kiertoteille tai pysyvät sitkeästi paikoillaan. Eräässä keikassa puolet tiimistä jäi jälkeen ja katosi. Silloin kun soltut liikkuvat mukisematta, ne nykivät hassunkurisesti joka kolmannen oven tai esteen tienoolla. Pelleily ei vielä aiheuta mitään peruuttamatonta, sillä eri vaihtoehtoja junnaamalla käskyt menevät ennen pitkää perille. Hymy kuitenkin hyytyy jahka koulutetut kommandot kävelevät vahingossa katolta ja kuolevat.

Toinen vaivautunutta fiilistä aiheuttava seikka johtuu koko lajityypin kehityksestä, jota Ghost Recon: Advanced Warfighter johtaa tällä hetkellä. SOCOM-solttujen suojautuminen jää puolitiehen, miehet eivät liimaudu tiukasti seiniin tai muihin esteisiin. Olo tuntuu alastomalta, kun matalan suojan yli ei voi ampua nopeasti ja sujuvasti. Sivusuuntaan kurkkaaminen ja asennon muuttaminen eivät aja lähimainkaan samaa asiaa.

Huoletonta räiskintää

Koska suojilla ei ole kovin painavaa merkitystä, viholliset liikkuvat hällä väliä -tyyliin. Jos vastustajat huomaavat kommandot, äijät ravaavat ympäriinsä ja ampuvat kohti minkä ehtivät. Porukka ei edes tee hälytyksiä tai kutsu apuvoimia. Kylmäverisesti ei reagoida edes tarkka-ampujan poimiessa kaverit vierestä. On masentavaa seurata, kun samat puutteet roikkuvat mukana vuodesta toiseen.

Osittain seinien läpi näkyvät sotilaat viimeistelevät amatöörimäisen tunnelman. Irtokäsiin ja muihin seinistä törröttäviin ruumiinosiin voi jopa osua. Tökerön näköinen bugi helpottaa mukavasti etenemistä muutamissa paikoissa.

Seal-soltut haukkuvat kovaan ääneen roistojen ampumataitoja, vaikka kamut ovat hupaisasti aivan yhtä surkeita pyssymiehiä. Läheltä osuvat kaikki, joten innokkaasti räiskiviä roistoja ei kannata päästää kättelyetäisyydelle. Lähitaisteluihin ajaudutaan etupäässä sisätiloissa tai varomattoman etenemisen takia, sillä kohtuullisen laajoissa kentissä sivustaan kiertäminen onnistuu helposti.

Matkan varrella eteen tulee muun muassa lumihuippuista vuoristoa, saaristoa ja teollisuusalueita. Yötehtävät kurkistellaan vihertävien valonvahvistuslasien läpi, jotka tekevät vastustajien havaitsemisesta helpompaa kuin päivällä. Useimmissa keikoissa räjäytetään kohteita ja tapetaan läjäpäin ilkiöitä. Tarkistuspisteitä on vain yksi per operaatio, joka tuntuu ikävän nihkeältä, kun ottaa huomioon miesten toilailun. Tehtävä tallennetaan vasta ratkaisun jälkeen.

Arvostelupainoksella ei pääse kokeilemaan nettipeliä, joka on mainospuheiden perusteella kätevästi yhteensopiva SOCOM kolmosen kanssa. Paketissa on mukana kymmenen uutta karttaa, joten kokonaismäärä nousee 22 kappaleeseen plus kourallinen maksullisia karttoja. Neljän pelaajan online-yhteistehtävät ovat näkyvin uudistus. Kimppatehtävät ovat samoja kuin yksinpelissä.

Kolmosen pohjalta arvioisin, että täyden pelaajamäärän ottelut ovat hauskoja mättöjä. SOCOM hankitaan lähes poikkeuksetta moninpeliksi, jolloin yksinpelin tekoälyongelmat ovat sivuseikkoja. Kahakat eivät maistu geneeriseltä FPS-räimeeltä, sillä ajoneuvot ja miinat tuovat mittelöihin mukavasti omaa otetta.

Jos omistat jo SOCOMin kolmososan, Combined Assaultin hankintaa kannattaa miettiä pitkään ja hartaasti. Ovatko uudet moninpelikartat investoinnin väärtejä? Yksinpelistä jäi päällimmäisenä mieleen yksi kysymys: millä eväillä tämä on päässyt laadunvalvonnasta läpi?

77