Söldner-X: Himmelsstürmer (PS3)

Korkkarisaksaksi nimetty Söldner-X: Himmelsstürmer on klassinen scifi-räiskintä, joka perustuu vuonna 2007 ilmestyneeseen PC-ammuskeluun. Oikealta vasemmalle maastoa vierittävä Söldner-X on tarkkaa ja yksityiskohtaista grafiikkaa lukuun ottamatta tuulahdus menneiltä vuosikymmeniltä: vaikea ja armoton. Normaali vaikeustaso on shmuppeja aamiaiseksi rouskutteleville virtuooseille, muilla on nöyryyttävästi kädet täynnä jo very easy -tasolla.

Oman aluksen osumien sietokykyyn kulminoituva vaikeustaso perustuu alusta uudestaan -politiikkaan, useita peruskuteja kestäviin tusinavihollisiin ja näennäisen ponnettomiin aseisiin, joiden päivittäminen pohjautuu osittain ketjusysteemiin. Kun aseita käytetään ja vaihdetaan sopivassa rytmissä, ruudulle pullahtaa ylimääräinen asebonus. Rumbaa helpotetaan ketjumittarilla, joka muistuttaa vaihdoista.

Onnistunut ketjutusputki nostaa tulivoiman ja -nopeuden muhkeiden vihollislaumojen vaatimalle tasolle. Aseen vaihto ennen aikojaan tai kuoleminen verottavat ketjumittaria. Ketjutus vaatii jonkin verran taitoa, malttia ja valppautta, mikä on aina tervetullutta pääosin refleksejä koettelevassa lajityypissä.

Söldner-X on nätti ja peruspätevä räiskintä, joka hoitaa homman kotiin, jos kakkosmaailman ärsyttävän ahtaissa loukoissa tuhertaminen unohdetaan. Toisin kuin Ikaruga ja kumppanit, peli ei edes yritä mitään uutta. Se on räiskintä niille, jotka haluavat räiskintänsä sellaisena kuin ne olivat joskus ennen, mutta nykyaikaisen näköisinä.

83