Speedster Fanatec

http://www.fanatec.com

Valmistaja: Fanatec

Testikappale: Gamedog

Puh:

Hinta:

Speedster Fanatecin maahantuojan mukaan ratti on jämäkkää laatutyötä, joka kestää kauemmin kuin muiden rimpulat. Ihan uskottava väite, varsinkin kun ratista puuttuvat kokonaan viiksivaihteet, jotka tuntuvat olevan kilpailijoiden akilleen kantapää.

Toimintanapit ovat kaikki ratin etupuolella ja viiksivaihteiden tilalla on alustan oikeassa laidassa alumiininen vaihdekeppi, joka liikkuu eteen ja taakse naksahtaen kuuluvasti vaihteen mennessä päälle. Varsinkin Coliniin rallimainen vaihdekeppi sopii loistavasti.

Ohjainpyörä on tehty pitävästä muovista, josta saa mukavan otteen. Hyllyllä lojunut ratti tosin meni nopeasti ikävän näköiseksi, sillä muovi tuntuu keräävän erinomaisesti myös pölyä.

Ärsyttävänä piirteenä ratti keikkuu keskiasennossa tunnottoman kevyesti, mutta vastus jäykistyy ääriasentoihin vääntäessä turhankin paljon. Peleistä riippumatta ratin keskellä oleva "kuollut alue", jossa ratti ei reagoi liikkeisiin, tuntuu liian isolta. Kokonaisuutena ohjaustuntuma on kuitenkin hyvä, aavistuksen parempi kuin kevyessä ACT Labsissa, mutta aivan Ferrarin tasoon ei päästä.

Polkimet ovat samanlaiset ompelukonepolkimet kuin turhan monessa muussakin ratissa. Liikerata on olematon ja polkimet ovat niin jäykät, että kaasu on aina joko pohjassa tai kokonaan poissa päällä. Sama vaikka ne korvattaisiin pelkillä digitaalisilla painonapeilla. Tosin liike on niin lyhyt ja pysty, etteivät polkimet vaella pitkin lattioita vaan pysyvät kiltisti paikallaan vähän liukkaammallakin alustalla.

Lupauksia herättävästi ratti ei otakaan tärinäefektiin virtaa suoraan ohjainportista, vaan moottori ottaa virtansa verkkovirrasta. Valitettavasti tärinät eivät voimakkuudellaan tyrmää, sillä ne ovat samanlaista partakoneen surinaa kuin kilpailijoissakin. Efekti tulee kyllä oikeaikaisesti, mutta se tuntuu tulevan vaimeana kaikuna jostain kaukaa ratin uumenista.

Speedster kiinnitetään pöytää kahdella muovista tehdyllä kiinnitysruuvilla. Ruuvit ovat pienillä muovikaarilla, joiden lievästä heppoisuudesta huolimatta ratti pysyy pöydässä, vaikka sitä joutuukin pidemmissä ajorupeamissa silloin tällöin kiristelemään.

Speedster on hyvä perusratti, joka pärjää ajettavuudessa ACT Labsille ja jopa peittoaa sen kilpailukykyisemmän hinnan ansiosta. Kokonaisuus ei kuitenkaan yllä Ferrarin tasolle, koska polkimet toimivat niin huonosti.

Hyvää

Vaihdekeppi on mainio.

Kiinnitys toimii.

Huonoa

Ratti liikkuu keskikohdilla liian kevyesti.

Polkimet ovat epätarkat.

Hyvä ja jämäkkä ratti, jota vaivaavat huonot polkimet.

***1/2