Spielbergin kultainen kosketus

Elokuvahistorian kaikkien aikojen 30 menestyneimmän elokuvan listalla on viisi Steven Spielbergin ohjaamaa elokuvaa: Jurassic Park (4), E.T. (11), Jurassic Park: Kadonnut maailma (15), Indiana Jones ja viimeinen ristiretki (27) ja Pelastakaa sotamies Ryan (30). Tappajahai (Jaws, 1975) on heti sijalla 31. Samaisen listan elokuvista hän on lisäksi ollut tuottamassa kahta: Men in Blackia (1997) ja Twisteriä (1996).

Spielbergin kosketus näkyy vieläkin laajemmin. Sekä Forrest Gumpin (1994, sijalla 12) ohjaaja Robert Zemeckis että Kuudennen aistin (The Sixth Sense, 1999, sijalla 13) M. Night Shyamalan ovat Spielbergin oppipoikia ja suojatteja. Kaikkiaan Spielbergin CV:stä löytyy 81 nimikettä tuottajana ja 44 ohjaajana. Huomattava osa noista on tv-sarjojen jaksoja tai lyhytelokuvia uran alkuajoilta.

Spielbergiä ei turhaan kutsuta nykyelokuvan kultasormeksi. Miehen uusin, kehuttu ja menestynyt Catch Me If You Can saapuu Suomeen 14.2.

Se alkoi Columbosta

Vuonna 1946 syntynyt Spielberg halusi aina elokuvaohjaajaksi. Siksi hän jätti aikoinaan koulunsa kesken. Itse asiassa Spielberg valmistui yliopistosta vasta muutama vuosi sitten. Hän halusi olla esimerkkinä nuorisolle, eikä elävä todiste siitä, että ilman koulutustakin pärjää.

Ensimmäiset lyhytelokuvat valmistuivat oman perheen parissa. Tyylilajeina olivat yleensä western tai science fiction. Vuonna 1967 aloitettu täyspitkä Slipstream ei valmistunut koskaan.

Spielbergin halu ohjaajaksi oli kova. Nuorena miehenä hän keksi keinoja päästä ilman kulkulupaa Universalin studioille. Hän halusi nähdä omin silmin, miten elokuvia ja tv-sarjoja tehdään. Lopulta innokas nuorukainen huomattiin, ja hän sai ohjata tv-elokuvan Kauhun kilometrit (Duel, 1971).

Yksinkertainen, tavallisen miehen (Dennis Weaver) ja rekan välinen takaa-ajojännäri onnistui niin hyvin, että Euroopassa se pääsi jopa valkokangaslevitykseen. Tuolloin Spielberg lähinnä ohjasi tv-sarjoja kuten scifi-klassikkoa Night Gallery ja vähintään yhtä kuuluisaa poliisisarjaa Columbo.

Tappajahai muutti kaiken

Ensimmäinen varsinainen valkokangaselokuva oli Goldie Hawnin tähdittämä rikosdraama Kovat ratsastajat - Sugarland Express (1974). Tämä riitti vakuuttamaan Hollywoodin. Seuraavaksi tulokkaalle annettiin monien muidenkin haluama kohuprojekti Tappajahai.

Kuvauksissa kaikki mahdollinen meni pieleen. Budjetti ylitettiin reippaasti monta kertaa, Spielbergin lakimiehen mukaan Bruceksi nimetty mekaaninen hai ei toiminut, käsikirjoitus oli puolivalmis ja merellä kuvaaminen oli yhtä tuskaa. Monet olivat sitä mieltä, että Spielberg ei ollut valmis tekemään näin suurta elokuvaa.

Tappajahai oli valtava hitti, joka mullisti Hollywoodin levityssysteemissä lähes kaiken. Tappajahai oli ensimmäinen kesällä julkaistu suuren budjetin tapahtumaelokuva. Tappajahaihin saakka elokuvilla oli ollut selvästi enemmän aikaa näyttää menestymismahdollisuutensa. Spielbergiä on siksi syytetty lyhytjänteisen megaelokuvatrendin keksimisestä. Ihan kun hän olisi voinut etukäteen tietää, että Tappahaista tulee sellainen ilmiö.

Spielbergin kuuluisimpia ohjaustöitä on turha käydä kovin tarkkaan läpi, sillä ne tuntee jokainen. E.T. (1982), Indiana Jones -trilogia, Kolmannen asteen yhteys (Close Encounters of The Third Kind, 1977), Jurassic Park (1993) olivat kaikki valtavia menestyksiä.

Vuonna 1993 ilmestynyt Schindlerin lista merkitsi ikuiseksi lapseksi tuomitun Spielbergin aikuistumista. Tähän saakka kypsä ja vakava Spielberg oli ollut myös tylsä Spielberg. Pelastakaa sotamies Ryan (Saving Private Ryan, 1998) keksi sotaelokuvan uudelleen, eikä matkijoista ole ollut sen jälkeen pulaa.

Viimeinen itsenäinen

Spielbergillä on myös arvostelijansa. Monien mielestä hän on Mr. Hollywood, malliesimerkki siitä, mikä Yhdysvaltain elokuvateollisuudessa on pielessä. Kun näin on etukäteen päätetty, asiaan ei vaikuta mitenkään se, että Spielberg ei ole juurikaan huonoja elokuvia tehnyt ja että hän on tänäkin päivänä amerikkalaisista ohjaajista mielenkiintoisimpia.

Tietyllä tavalla Spielberg on independent-elokuvan tekijä tyylipuhtaimmillaan. 1990-luvun puolivälissä perustettu DreamWorks-studio takaa Spielbergille täydellisen riippumattomuuden. Hän voi tehdä täsmälleen sitä, mitä haluaa. Spielbergiä voidaan sanoa paitsi ohjaajaksi myös elokuvansa kaikkia osa-alueita hallitsevaksi auteuriksi.

Spielberg kuvaa nopeasti jaarittelematta. Hän on aina taistellut hävyttömän suureksi nousseita kustannuksia vastaan. Spielberg on itse asiassa melko pienipalkkainen elokuvaduunari, sillä hän ottaa omansa pois vasta tuotosta. Samanlainen prosenttipalkka on käytössä muillakin Spielbergin elokuvien tärkeimmillä ihmisillä. Tosin tällä tavalla harva on rahaa menettänyt, Spielberg itse kaikkein vähiten.

Spielberg on kiireinen mies. Yhdysvalloissa nähtiin viime joulun aikoihin Scifi Channelilla Spielbergin tuottama minisarja Taken, joka on jakanut mielipiteet kahtia. Meillä kesällä nähty hieno sotasarja Band of Brothers on yhä tuoreena mielessä. Eikä Spielberg ylenkatso telkkaria jatkossakaan. Näinä aikoina Unkarissa alkavat kuningas Arthurista kertovan minisarjan kuvaukset.

Elokuvapuolella innokkaimmin odotetaan Indiana Jonesin neljättä seikkailua, joka kuvattaneen vuonna 2004. Spielberg on myös ilmaissut kiinnostuksensa Tintti-elokuvaan. Sinällään mielenkiintoista, että juutalainen tekee elokuvan natsina pidetyn sarjakuvapiirtäjän hahmosta. Jurassic Park 4:n Spielberg vain tuottaa. Myös ikuisuusprojekti, vakava draama Memoirs of a Geisha on yhä suunnitelmissa.

Lisää aiheesta

  • Kino: Kevät koittaa Hitlerille


    Kino

    Kevät koittaa Hitlerille

    Huhtikuussa tähtilaiva on lastattu kuunatseilla.

    Saksalaiset kansallissosialistit sytyttivät noin 70 vuotta sitten Euroopan liekkeihin. Vaikka yleisesti uskotaan, natsivalta ei päättynyt Berliinin miehitykseen ja Hitlerin itsemurhaan. Tappion hetkellä osa…
  • Vanhan mestarin kädenjälki

    James Cameron osaa edelleen kertoa huikeita tarinoita, vaikka pääosassa olisi pitkiä sinisiä animehahmoja.

    Kuuluin siihen ensi-iltaa edeltävänä aikana vauhdilla kasvaneeseen joukkoon, jonka mielestä Cameronin 12 vuotta vääntämä Avatar-leffa oli näkemättä nolo. Ei ihme, sillä kaikki…
  • Terveisiä Nörttilästä

    Zombileffat ovat taas in. Zombieland vääntää maailmanlopun vitsiksi, mutta kieli on liikaa poskessa.

    Aivojen perässä kuolaaviksi zombeiksi muuttunut ihmiskunta on aihe, jossa teoriassa riittää materiaalia komediaan. Muiden dystopioiden tavoin asiassa on kuitenkin yksi paha kompastuskivi:…