Sports Car GT (PSone) – Yllättäjävälipala

Ilman ennakkokohua eteen tupsahtanut Sports Car GT on poikkeuksellisen hyvä ajopeli. Vaikka se muistuttaa monessa suhteessa Vuoden peli -tittelin voittanutta Gran Turismoa, se ilmestyy juuri oikealla hetkellä.

Gran Turismo on ehtinyt ihastuttaa jo vuoden ajan, eikä huisin lupaavalta kuulostava Gran Turismo 2 vielä kolkuttele ovella. Niinpä Sports Car GT:lle on oiva markkinarako. Välipalapelejäkin tarvitaan ja kymmenien autopelien joukkoon mahtuu onneksi yllättäjiäkin.

Hillitylle hypelle ja hiljaiselolle löytyy selitys. Pelin ensialkuun julkaisemassa ollut Virgin Interactive Entertainment katosi hetkeksi maailmankartalta Electronic Artsin ostettua sen tärkeimmät osat. Toinen tekeillä ollut Virgin-kaahaus Thrill Kill kapusi samalla keskenjääneiden peliprojektien taivaaseen, mutta Sports Car GT näkee päivänvalon EA:n julkaisemana. Onneksi. Peliä on puurtanut kaksikin tekijätiimiä, Point of View ja Westwood Studios.

Kloonaamisen jalo taito

Pelintekijät ovat tutustuneet Gran Turismoon tarkasti. Sport Cars GT:n sielu ja ydin on career- eli uravaihtoehto. Siinä pelaaja aloittaa kisailun ohuella lompakolla ja osallistuu aluksi kaikkein vaatimattomimpaan GTQ-liigaan. Hyvä sijoitus tuo voittorahaa, jolla voi kuinkas ollakaan virittää autoaan entistä ehommaksi. Tarjolla on kiitettävä määrä osia ja lisukkeita.

Kun tuohta on kasassa tuhti tukko, pelaaja voi marssia autokauppaan. Tarjolla on liiga liigalta uusi autokatras, joten kerättävää ja viritettävää riittää. Samalla pelaaja etenee GT3-, GT2- ja GT1-liigojen kautta lopulta World GT -liigaan. Valikoima niin osien kuin autojenkin suhteen on Gran Turismoon verrattuna vaatimattomampi, mutta välipalaksi riittävä.

Säätääkin saa, muttei aluksi, vaan vasta kun alla on ammattilaisosilla viritetty auto. Jälleen kerran Gran Turismon haamu siis kummittelee. Esikuvaan verrattuna uutta on sentään se, että autot voi määrittää särkyviksi. Käytännössä autot ovat kuitenkin tärskynkestävästä pellistä, sillä rajuinkaan kolhu ei hidasta menoa millään tavalla.

Vaaleanpunainen hetki

Kaksinkamppailu on mahdollista kerrassaan omituisesti nimetyssä Pink Slip -vaihtoehdossa. Kaveri tuo Pleikkariisi muistikortissaan omat vaivalla kehittämänsä kärryt. Sitten valitaan autot ja kisataan paremmuudesta. Voittaja saa kaverin kärryn itselleen eli se solahtaa automaattisesti voittajan muistikortille. Mikäli häviöllä olija yrittää fuskata ja vetäisee muistikortin kesken kisan pois, molemmat menettävät tylysti autonsa. Pink Slip -kisassa on käsillä todellisen autourheilujuhlan ainekset...

Sports Car GT:n ajotuntuma on hyvä. Kontrollit ovat kohdallaan niin Dualshockilla kuin ratilla. Ratin herkkyyttä tosin kannattaa käydä höllentämässä pelin valikoissa, muuten ajotuntuma on turhan kiharainen.

Ajofiilis muistuttaa paljolti Gran Turismoa, mutta on samalla hieman _ mutta onneksi vain hieman _ sukua Need For Speed 3:lle. Kontrollit omaksuu nopeasti, mutta ne ovat silti hienostuneet. Kaarteissa auto kallistuu oikeaoppisesti ja efektin täydentää ohjaimen vihjaileva värinä.

Pikselimössöä horisontissa

Kuvallisesti Sports Car GT ei ole se kaikkein komein kaahauspeli. Etenkin kaukana siintävä horisontti näyttää pikselimössöltä. Ruudunpäivitys takaa kuitenkin riittävän vauhdin tunteen. Radat ovat ulkoasultaan vaihtelevia ja kilparadoiksi tunnistettavia.

Sports Car GT:n ratadesign on hyvä. Valitettavasti ratoja on vain viisi, mutta hyvin niidenkin parissa viihtyy. Radat ovat polveilevia, mutkaisia ja vaihtelevia. Välillä mennään pitkin betonia, välillä asfaltilla, toisinaan rata on hurmehisen leveä, toisinaan taas kimurantin kapea.

Yhdestä radasta on tarjolla kaksi eri pituista versioita ja osalla radoista pääsee kisailemaan kirkkaan päivänpaisteen lisäksi myös sateella ja yöllä. On oikeastaan yllättävää kuulla, että radat mallaavat oikeita Amerikan urheiluautoliigan ratoja. No, amerikkalaisilla radantekijöillä on ilmeisesti oiva mielikuvitus.

Kerrankin autojen pärinät voi pitää päällä ilman, että kanssaeläjien pinna kärvähtää. Vaihdetta voi vaihtaa suvereenisti pelkästään kuuntelemalla moottorin hyrinää. Kierroslukumittariin ei siis tarvitse välttämättä vilkuilla. Musiikkiakin on, mutta se on kerrassaan mitäänsanomatonta naksutusta ja nitkutusta.

Sports Car GT on yllättäjä ja vielä salakavala sellainen. Aluksi peli tuntuu ihan asialliselta, mutta tuiki tavalliselta peruskaahauspeliltä ja halvalta Gran Turismo -kloonilta, mutta päivä päivältä se vetää puoleensa yhä napakammin. Juuri kun olisi sopiva hetki tehdä jotain hyödyllistä ja rakentavaa, käsi hamuaakin yllättäen pelipinon suuntaan ja etsii sieltä kouraan Sports Car GT:n. Ja sehän on hyvän pelin merkki jos mikä.

85