Star Conflict

Avaruuden tankit

Vauva-foorumin äipät odottavat kauhulla sitä hetkeä, kun heidän miehensä alkavat pelata tyhmän tankkipelin lisäksi myös avaruuspeliä.

Hiljattain betavaiheeseen edennyt Star Conflict on uusi free-to-play-tulokas. Kategoriaan kuuluu harmillisen paljon moskaa, mutta myös laadukkaita tuotoksia, kuten World of Tanks. Tankkien taistelusta Star Conflict onkin lainannut yllättävän paljon asioita – vanhana wotittajana ymmärsin ilman ohjekirjaakin, miten homma toimii.

Pelkällä tankkipelin tuntemuksella en vielä päässyt pistelistan kärkeen, koska tutut panssaritaktiikat eivät toimi avaruudessa. Yritin turhaan etsiä pensaita tai puskia, joiden taakse olisin voinut parkkeerata alukseni piiloon, sitten löysin avaruusromun ja asteroidit.

Taistelutilanteissa tärkeintä on pysyä koko ajan liikkeessä, jotta välttyy ohjuksien ja sädeaseiden osumilta. Väisteleminen on vaivattoman helppoa simppelin lentomallin ansiosta, se mahdollistaa hulluimmatkin pyörähdykset. Tämä ei ole simumiesten mieleen, mutta ei peliä ole heille suunnattukaan. Mikä tärkeintä, näissä vauhdikkaissa mittelöissä on tarvetta myös taidolle.

Nopeasti liikkuvan kohteen perässä pysyminen ja siihen osuminen ei ole ensikertaiselle helppoa. Lisäksi on ratkaisevaa, käyttääkö aluksensa ”erikoisvoimia” oikealla hetkellä. Monesti olen välttynyt tuholta ihan vain siksi, että tajusin aktivoida häivegeneraattorini sopivaan aikaan ja poistua maisemista.

Imperiumin vastaisku

Star Conflictin tapahtumat sijoittuvat parin tuhannen vuoden päähän tulevaisuuteen, jossa galaksin hallinnasta eivät enää kamppaile avaruusnatsit ja jenkit. Heidät on korvattu aina muodikkaalla imperiumilla, vaihtoehtonuorten kansoittamalla federaatiolla ja mystisellä Jericholla (ei sillä tv-sarjalla). Puolen valinta vaikuttaa pääasiassa siihen, millaisia paatteja ja aseita saa käyttöönsä.

Muitakin bonuksia on lupailtu, muttei ainakaan vielä paljastettu. Epärehelliset palkkasoturit eivät tietenkään ole vain yhden liiton miehiä, joten ryhmittymänsä vaihtaminen jälkeenpäin on täysin mahdollista. Se vain tietää sitä, että maineen kerääminen täytyy aloittaa alusta.

Mainetta hankitaan hakkaamalla pelaajien välisiä matseja, joissa noin kymmenhenkiset tiimit kamppailevat toisiaan vastaan. Tavoitteena on vallata kentän kolme komentopistettä tai vaihtoehtoisesti tuhota kaikki vihut. Komentopisteiden kaappaus hoituu yleensä nopeammin, muttei välttämättä helpommin. Jokaista pistettä nimittäin suojelee liuta tekoälyn ohjaamia puolustusdroideja, jotka räjäyttävät yksinäiset ramboilijat hetkessä. Siksipä niiden päihittämiseen vaaditaan koko joukkueen tukea.

Laatua vai romua

Käytössä olevat avaruusalukset jaetaan kolmeen luokkaan niiden koon perusteella. Kevyet hävittäjät edustavat joukon pienintä päätä, joten ne sopivat paremmin tiedusteluun kuin suoraan toimintaan. Osaavissa näpeissä ne ovat kuitenkin vaarallisia vastustajia. Keskikokoisilla hyökkäyslaivoilla on sekä tulivoimaa että panssaria, mutta nopeudessa niillä on parantamisen varaa.

Tuhokoneista suurimpia tuhokoneita ovat fregatit, jotka kestävät kurmotusta älyttömän kauan. Niiden heikkoutena on vain se, että ne kääntyvät tosi hitaasti. Vaikka koolla onkin merkitystä, ei se silti ratkaise kaikkea –  pienellä hävittäjällä on aivan hyvät mahkut voittaa paljon suurempi fregatti nopeutensa ja ketteryytensä ansiosta.

Kun oma paatti posahtaa lopulta kappaleiksi, ei palatakaan takaisin päämajaan, vaan jatketaan taistelua toisen vehkeen puikoissa. Jokaiseen matsiin saa tuoda yhteensä kolme eri alusta, joita voi vaihdella tilanteen mukaan. Itse pidin tästä oivalluksesta erityisen paljon, koska se palkitsee niitä pelaajia, jotka kehittävät itselleen kokonaisen armadan. Vara-alusten ansiosta kamppailut eivät myöskään ole liian nopeasti ohitse, vaan kestävät aina riittävän kauan. Klaaniotteluissa tästä ominaisuudesta on varmasti vielä enemmän iloa, koska se lisää taktikoinnin määrää.

Star Conflict on yhä pahasti kesken, mutta siitä huolimatta siinä on jo lupausta. Kunhan tekijät saavat kaikki luvatut ominaisuudet kuntoon ja lisää kenttiä sekä aluksia, palaan avaruuteen jatkossakin.

Samu Ollila

starconflict1.bmp

Isoimmat taistelut keskittyvät komentopisteiden läheisyyteen.

starconflict2.bmp

Karttaruutu kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

PC

Ilmestyy kun valmistuu