Star Ocean: The Second Story (PSone) – Tähtimeren tuolla puolen

Roolipelien matka pohjan perukoille tuntuu olevan mutkainen. Star Ocean: The Second Story on julkaistu aikoja sitten muualla maailmassa, mutta se saapuu Eurooppaan vasta nyt. Onneksi laatu ei ole jäänyt matkalle.

Eriskummallinen meteoriitti iskeytyi planeetan pinnalle kolme kuukautta aiemmin. Siitä lähtien planeetta Expelin asujainten rauhallista elämää ovat sekoittaneet monet selittämättömät ilmiöt hirviöistä maanjäristyksiin.

Samaan aikaan kaukaisella planeetalla Maan Federaatio tutkii löytämäänsä kummallista energiakenttää. Yksi retkikunnan jäsenistä, nuori Claude Kenni, lähestyy epäilyttävän näköistä laitetta. Odottamatta Claude warppautuu Arliaa ympäröivään metsään, jossa hän törmää sattumalta samaa kieltä puhuvaan Renaan. Claude lyöttäytyy yksiin Renan kanssa, lähtee pitkälle matkalle maailmaa pelastamaan, tutkimaan meteoriitin saloja ja etsimään tietä kotiin.

Star Ocean: The Second Story on itsenäinen jatko-osa Enixin aikoinaan Super Nintendolle julkaisemalle Star Oceanille. Japanissa Second Story julkaistiin jo pari vuotta sitten, joten se joutuu hieman epäreilusti pelihyllyllä suoraan Final Fantasy VIII:n viereen.

Iästä huolimatta peli kestää vertailun hyvin. Star Ocean ei ehkä ole kaikkein kunnianhimoisin roolipeli, mutta kaikki sen osat on hiottu yhteen niin tasaisen varmalla ammattitaidolla, että lopputulos on onnistunut ja nautittava seikkailu.

Seikkaile ja opi säveltämään

Perustaltaan Star Ocean on perinteitä kunnioittava roolipeli, joka hyödyntää lähes pilkulleen tuttua ja turvallista kaavaa. Pelaaja ohjaa pikkuhiljaa karttuvaa seikkailijaseuruetta kaupungista kaupunkiin ja luolastosta luolastoon. Kaupungeissa ja kylissä keskustellaan, luolastoissa etsitään jotakin tarinan kannalta olennaista tavaraa ja taistellaan tyhjästä ilmestyviä hirviölaumoja vastaan.

Pelin persoonallisuus ja omaperäisyys piiloutuvat sen pelattavuuteen. Kenties omaperäisin osa-alue on taistelusysteemi, jossa kankea vuorotahtiin tappaminen on heitetty romukoppaan. Tilalla on vauhdikkaan reaaliaikainen toimintapeliä muistuttava systeemi, jossa pelaaja voi liikuttaa hahmoaan vapaasti ympäri taistelukenttää.

Yhteensä omia hahmoja voi olla taisteluissa neljä, joista yhtä voi itse kerrallaan ohjata. Muut mättävät keinoälyn voimin pelaajan määräämän strategian mukaan. Erilaisia toimintavaihtoehtoja on paljon ja hahmot voi laittaa esimerkiksi hyökkäämäään omasta hengestä välittämättä, keskittymään pelkästään parantamiseen tai väistelemään vihollisia koko taistelun ajan.

Käytännössä hienojen strategioiden suunnittelu ei ole välttämätöntä, sillä taistelut ovat yleensä sen verran nopeita ja melskeisiä, että helpoin taktiikka on pistää yksi parantamaan ja hyökätä silmittömästi kaikilla muilla.

Star Oceanin hahmot saavat jokaista kokemustasoa kohden tietyn määrän taitopisteitä, jotka pelaajan pitää jakaa eri kykyjen kesken. Näin hahmoja voi kehittää haluamaansa suuntaan, mikä tuo oman lisänsä pelistrategiaan.

Fyysisille taistelijoille kannattaa esimerkiksi jakaa pisteitä voimaa ja taistelutaitoja parantaviin kykyihin, kun taas heiveröisemmille loitsijoille on hyödyllistä ehostaa taikomiseen ja puolustamiseen vaikuttavia kykyjä. Kaiken kaikkiaan erilaisia kaupungeista ostettavia kykyjä on valtava määrä taistelutekniikoista ruoanlaitto- ja sävellystaitoihin.

Tee mansikkasorbettia

Peruspelisysteemin ohella Star Ocean tarjoaa valtavan määrän pikkukivaa ja ylimääräistä näperreltävää. Yksi tällainen toiminto on Item Creation, jolla voi itse valmistaa esineitä. Tämä onnistuu yhdistelemällä matkan varrella mukaan tarttuneita tai kaupungeista hankittuja ainesosia toisiinsa.

Esimerkiksi ruokatarvikkeita yhdistelemällä saa aikaan ruokalajeja, kasveista voi valmistaa rohtoja, raudasta takoa varusteita ja niin edelleen. Vaihtoehtoja ja lopputuloksia on lähes loputtomasti.

Private Action -toiminnolla seurueen voi päästää kaupungeissa vapaalle. Sen jälkeen pelaaja kiertelee ohjaamallaan hahmolla tarkastamassa, mitä kukin puuhailee. Tämäkään toiminto ei ole pakollinen, mutta sillä saa selville paljon tarinaa ja hahmoja syventäviä yksityiskohtia ja pääsee muutamalle pienelle sivuseikkailulle.

Niille, jotka haluavat tutkia pelistä joka nurkan ja nähdä aivan kaiken, pelattavaa riittää kuukausikaupalla. Tuskin kärsivällisinkään seikkailija jaksaa tarkastaa kaikki reilut 80 erilaista loppua, jotka pelissä mainostetaan olevan.

Ei aivan klassikko

Star Oceanin voi pelata läpi sekä Claudella että Renalla. Hahmosta riippuen juoni kehittyy hieman eri tavalla, joskin eroa tapahtumissa on vähän. Eri asia sitten on, houkutteleeko peli enää yhden läpipeluukerran jälkeen toiseen, sillä suurin ongelma liittyy nimenomaan juoneen.

Star Ocean: The Second Storyn pelaaminen ei tunnu täysin lineaariselta. Vaikka itse juoni on melko suoraviivainen, sen lomassa voi puuhata niin paljon ylimääräistä, ettei meno tunnu kokonaan ennaltamäärätyltä.

Pääjuoni harhailee hieman hitaanoloisesti tapahtumasta toiseen, eikä tarina kaappaa oikein missään vaiheessa mukaansa. Hahmoihin olisi kaivannut hieman lisää kipinää ja omaperäisyyttä. Nyt hahmogalleria on täynnä perustyyppejä, jotka eivät jää sen kummemmin mieleen.

Graafisesti Star Ocean on kaunis. Söpöjen hahmojen ja kiinteiden taustojen yhdistelmä toimii hyvin. Vaikka teknisesti mikään osa-alue ei kuulukaan kirkkaimpaan kärkeen, huokuu grafiikasta persoonallinen tunnelma, jota laadukas taustamusiikki tukee hienosti. Äänistä ainoastaan hahmojen taisteluissa laukomat huudahdukset alkavat ennen pitkää ärsyttää.

Kokonaisuutena Star Ocean: The Second Story ei yllä aivan klassikkosarjaan, mutta on yhtä kaikki kiehtova seikkailu. Peli toimii oivana välipalana ennen loppuvuoden suurta pamausta, Final Fantasy IX:ää.

86