Star Ocean: Till the End of Time (PS2) – Tähtimaailmojen sota

Square-Enix-logolla komistettu rooliseikkailu on aina merkkitapaus. Viisi vuotta kehitetty Star Ocean on sarjan PS2-debyytti, joten odotukset ovat tavallistakin korkeammalla.

Eletään vuotta SD 772 federaation hallitsemalla linnunradalla. Nuori Maan asukki Fayt Leingod on lomailemassa vanhempiensa kanssa luksushotellissa Hyda IV:n luonnonkauniilla planeetalla, kun lomasuunnitelmaan tulee yllättävä kupru.

Tuntemattomat vihollislaivueet saapuvat ilmakehään ja alkavat pommittaa planeettaa tähtipölyksi. Fayt pakenee tuhon keskeltä pakokapselilla, mutta joutuu evakuoinnin aikana eroon muista. Tehtyään pakkolaskun takapajuiselle planeetalle Fayt alkaa etsiä tietä perheensä luo ja suuri seikkailu hyrähtää käyntiin.

Kun Fayt kumppaneineen seilaa pitkin tähtimerta, Hyda IV:n hyökkäyksen takaa purkautuva tarinavyyhti paljastaa monia yllättäviä käänteitä ja elämää suurempia teemoja. Sattumaa ei ole se, että Faytin vanhemmat ovat kuuluisia taikuusgenetiikan tutkijoita...

Pelimaailma on kiehtova sekoitus modernia avaruusoopperaa ja romanttista miekka & magia -fantasiaa. Avaruusalusten humisevien käytävien keskeltä singahdetaan luontevasti tultasyöksevien lohikäärmeiden pariin muinaiseen linnanraunioon.

Vauhdikasta tappoa

Pelikaavallaan Star Ocean: Till the End of Time ei luotaa tutkimattomia korpimaita. Seikkailu etenee kaupunkeja ja luolastoja kompatessa, ja peliaika kuluu hirviöveren ahkeraan vuodatukseen sekä juonikoukeroiden ihmettelyyn.

Taistelusysteemi on pelin kantava voima. Sokkeloissa viholliset näkyvät ennen taistelua (taputuksia!), joten yhteenotot voi kiertää. Kiusausta kannattaa käytännössä välttää, sillä uloskäyntejä vartioivat pomo-otukset pitävät huolen, etteivät laiskat pelaajat livahda ohi. Niille, jotka eivät tyydy helpoimpaan vaikeustasoon, jatkuva hahmonkasvatus on pakollinen oppiaine.

Tappaminen rullaa jouhevasti reaaliaikaisesti. Hahmot juoksentelevat taistelukentällä ja tottelevat napinpainalluksia kuin toimintapelissä ikään. Nujakoissa on mukana enimmillään kolme hahmoa, joista pelaaja kontrolloi kerrallaan vain yhtä. Loput hutkivat tekoälyn ohjaamina, mutta tietokoneelle voi määrätä taistelutyylit kiitettävän laajasta taktiikkavalikoimasta.

Systeemi vaikuttaa aluksi kaoottiselta napinhakkaukselta, mutta ensivaikutelma pettää. Näennäisen aivoton rämpytystaistelu paljastuu joustavaksi ja monipuoliseksi systeemiksi, jonka kaikkien hienouksien keksiminen kysyy vaivannäköä. Valitulla taktiikalla, hyökkäyssuunnalla ja iskutyylillä on oikeasti väliä.

Taisteluun on upotettu paljon kosmeettisia hienouksia, kuten erilaisia hyökkäysmuodostelmia, liikesarjoja ja bonusefektejä, jotka entisestään vauhdittavat hektistä menoa. Jokainen vihollinen käyttäytyy eri tavalla, joten genren peruskirous, taisteluiden samankaltaisuus, ei Star Oceanissa ole ongelma.

Taisteluista ropisevat kokemuspisteet avaavat taitopisteitä ja erikoiskykyjä, jotka saa määrätä hahmoille itse. Sankareita voi kiitettävän vapaasti muokata haluamaansa suuntaan, mikä laajentaa tappostrategioita entisestään.

Ajasta iäisyyteen

Star Ocean: Till the End of Timen lähes viisi vuotta kestänyt synnytysprosessi näkyy siinä, että kaikki on suurta ja runsasta. Kahden DVD:n seikkailu antaa tutkittavaksi massiivisen pelimaailman, jossa näkemistä, kokemista ja näprättävää riittää yhden ikuisuusprojektin tarpeiksi.

Sivuseikkailuja, piilotettuja sokkeloita, minipelejä, vaihtoehtoisia loppuratkaisuja ja bonussälää on lähes loputtomasti niille, jotka haluavat työntää nenänsä joka nurkkaan. Myös niille, jotka keskittyvät vain pääjuoneen, riittää seikkailtavaa useaksi viikoksi.

Valitettavasti yksittäisten osa-alueiden rakenteluun on panostettu enemmän kuin osien tasapainoiseen yhdistämiseen. Suurin ongelma liittyy seikkailun rytmitykseen, joka ei löydä tasapainoa ylipitkien juonipätkien ja sokkeloissa uuvuksiin asti juoksentelun välillä.

Luolastoja on paljon ja ne ovat pääosin kelpo kamaa, mutta joukkoon on livahtanut muutamia puuduttavan labyrinttimaisia kuolemanloukkoja. Niissä harhaillaan tuntikausia. Lisäkiusana tallennuspaikkoja on vähän ja (parannus)esineitä mahtuu reppuun rajallinen määrä.

Keskusteluissa riippakivenä on ääninäytteleminen. Näyttelijöiden taidot vaihtelevat keskinkertaisesta kiduttavan kamalaan. Pahinta on, että ääneen puhuttuna (ja elokuvamaisin kamerakulmin höystettynä) jo valmiiksi pitkäpiimäiset dialogit venyvät usein naurettavuuksiin asti.

Ongelmaa korostaa lepsu juonenkerronta. Juonirattaat alkavat nykien pyörähdellä vasta useiden pelituntien jälkeen, mutta silloinkin pääjuoni saatetaan unohtaa pitkiksi ajoiksi sivupolkujen varjoon. Vaikka päätarinassa ei ole mitään vikaa, hajanainen kerronta vie pohjaa sen kiinnostavuudelta.

Hyvä, ei klassikko

Pieni karismaruiske ei olisi ollut pahitteeksi hahmoille. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta sankarikatras on varsin tavanomaista japsiropepopulaa, joiden kohtaloista on vaikea kiinnostua. Hahmoihin tosin saadaan lisää syvyyttä seikkailun edetessä.

Graafisesti Till the End of Time on nätti, mutta ei häikäisevä. Etenkin scifimaisemat tekevät vaikutuksen, mutta luolastot näyttävät turhan tasapaksuilta ja hahmoille olisi suonut muutaman ilmeen lisää. Yleisvaikutelmaa latistaa PAL-käännös, joka on tehty takuuvarmalla Square-Enix-eurolaadulla eli hutaisten.

Motoi Sakuraban säveltämässä, futuristiseen syntikkatunnelmointiin ja sähkökitaraan nojaavassa musiikissa on kiitettävän määrän onnistuneita kipaleita.

Star Ocean: Till the End of Time on hyvä rooliseikkailu, mutta ei sellainen napakymppi, jota odotin. Vaikka kaikki loistavan pelin ainekset ovat kasassa, vihoviimeinen maaginen hehku puuttuu. Hitusen paremmalla juoni- ja hahmosuunnittelulla sekä pienellä pelirytmin viilauksella tässä olisi ollut potentiaalia klassikoksi. Eipä silti, kyllä Till the End of Time tällaisenakin PS2:n rope-eliittiin kuuluu.

* * * * *

Tähtimeren seilaajat

Star Ocean on Tri-Acen ja Enixin yhteistyönä tekemä rooliseikkailusarja, jonka tavaramerkeiksi ovat vakiintuneet scifiä ja fantasia risteyttävä pelimaailma, reaaliaikainen taistelusysteemi, useat loppuratkaisut sekä näppärä uusien esineiden valmistukseen keskittyvä Item Creation -minipeli.

Ensimmäinen Star Ocean julkaistiin vuonna 1996 Super Nintendolle pelkästään Japanissa, mutta jatko-osa Star Ocean: The Second Story PSonelle ehti Suomeenkin (Peliasema 4/00, 86 pistettä). Star Ocean: Blue Sphere oli pelille suoraa jatkoa. Se ilmestyi vain Japanissa vuonna 2001 Gameboy Colorilla.

Jo vuodesta 1999 tuotannossa ollut Till the End of Time sijoittuu ajallisesti 400 vuotta The Second Storyn jälkeen. Tarina ei kuitenkaan ole jatkuvajuoninen. Alunperin peli julkaistiin Japanissa keväällä 2003 Squaren ja Enixin fuusion aattona. Ensiyritystä riivanneitten bugien takia Square-Enix julkaisi pelistä myöhemmin Director's Cut -version, jossa bugit oli korjattu.

Kuorrutuksena oli liuta uusia hahmoja, vihollisia ja pelialueita sekä bonuksena aukeava kaksinpelattava taistelumoodi. Amerikassa ja Euroopassa pelistä julkaistiin vain paranneltu Director's Cut -versio.

85