Stars! – Tähtiä läpi ikkunan

Tim Wissemanin VGA Planets on pitkään ollut monen pelaajan avaruuspelien kuningas, mutta nyt Bill Gatesin käskyläiset Win-vetoisella strategiapelillään ovat valtaamassa itselleen markkinaosuutta tässä tuottoisassa bisneksessä. Stars! is born!

Star Crossed Software eli Jeff Johnson ja Jeff McBride ovat julkaisseet Starsin omissa nimissään, mutta heidän työnantajansa sattuu olemaan Microsoft. Tämä antaa Starsille Windows-piireissä tiettyä katu-uskottavuutta: peliä voi pelata puhtaalla omallatunnolla, onhan se melkein Microsoftin.

Windows-pohjaisessa Starsissa voi jopa 16 pelaajaa ottaa toisistaan mittaa mittaamattomassa avaruudessa tuttujen VGA Planetsin ja Master of Orionin tyyliin. Peli päättyy kun joku pelaaja tai pelaajaliittoutuma onnistuu nujertamaan kaikki muut, tai paisuu muuten ylivoimaiseksi ja kanssapelaajat tunnustavat häviönsä. Päinvastoin kuin VGA Planets, Stars! sopii myös yksinpeliin, joskin sitä ei yleensä pelata Tutorialia enempää.

Laivastot liikkuvat

Stars! noudattaa tuttuja suuntalinjoja: asutetaan planeettoja, kehitetään teknologiaa ja muiden kanssa sekä taistellaan että kähmäillään.

Alussa pelaajalla on planeetta, kuokka ja pieni valikoima perusrunkoja, aseita ja muuta krääsää. Näistä kootaan laivaston ensimmäiset pikkusittiäishävittäjät ja kuljetusalukset. Suuntaamalla resursseja tieteeseen kehitetään parempia runkoja, aseita, suojia ynnä muuta lähes suoraan Master of Orionin tapaan. Eri runkovaihtoehtoja voi olla parikymmentä kappaletta. Mitä kehittyneemmät moottorit, sen kovempaa alus porhaltaa siedettävällä bensankulutuksella. Kulutusarvot ovat tosin huomattavasti monimuotoisempia kuin Planetsin vastaavat.

Starsissa on mukana myös Planetsista puuttuvat laivastot. Pelaaja ei siis siirrä yksittäistä Smauragian Peeping Tomia, vaan laivastoa, johon kuuluu vaikkapa yksi siirtokunta-alus, yksi rahtilaiva ja kolme torpedovenettä. Laivastoja saa pilkkoa ja yhdistellä niin paljon kuin huvittaa. Lisäksi koko laivastoon saa kerralla lastattua tarvittavan määrän polttoainetta ja muita mineraaleja. Ainoa puute on se, että sen enempää laivastoja kuin aluksia ei saa itse nimettyä.

Starsin käyttöliittymä on sekin käänn..."kehitetty" suoraan Planetsista ja Orionista. Aluksia käskytetään kartalla ja niille annettavat komennot valitaan helppokäyttöisistä alasvetovalikoista ja painonapeista. Aluksille voi asettaa useita eri navigaatiorasteja, jokaisen rastin välin varppivauhdin voi määritellä haluamakseen ja joka rastille saa vielä määrättyä oman laivastokohtaisen tehtävänsä. Näin saadaan esimerkiksi Tosielämän lomamatkan häiriövaikutus minimoitua, ja tylsiä tehtäviä automatisoitua.

Taktisia taisteluja

Taistelut on Starsissa hoidettu hyvin: kullekin laivastolle saa määrättyä oman taistelusuunnitelman, esimerkiksi laivueen nopeat tiedustelualukset voivat houkutella vihollisen aluksia omien laseralusten kantaman sisäpuolelle, rahtialukset väistellä ja torpedoijat puolestaan saartaa vihollisen.

Valmiita taistelusuunnitelmia on mukana muutama kappale, ja niiden muokkaaminen onkin hyvin tärkeä osa peliä. Oma raskas pommittajalaivasto voi saada helposti päihinsä vastustajan kevyiltä hävittäjiltä, jos taistelusuunnitelmana on "liimaudu kylkeen ja ammu".

Mittelöt ovat kuin Master of Orionista nyysittyjä. Ne käydään ylhäältä päin kuvatulla 32x32-ruudun areenalla, vuoropohjaisesti, ennalta määrättyjen taistelusuunnitelmien mukaan. Jos samaan avaruuden pisteeseen (tai vaikka planeetalle) sattuu kahden tai useamman rodun aluksia ja taistelua ei ole estetty, alkaa ottelu.

Erittäin positiivinen yllätys on se, että tappeluun osallistuvat kaikki samojen koordinaattien alukset kerralla. Tämä mahdollistaa liittoutumisen huomattavasti VGA Planetsia tai MOO:ta paremmin. Muuten Starsin diplomatia rajoittuu suhteiden määrittelyyn, kaupankäynti, kiristys ja lahjonta eivät onnistu.

Vihollisen planeettoja voi vallata maataisteluilla tai pommittamalla. Maataistelut koostuvat joukkojen laskemisesta planeetalle ja käytännössä mitä enemmän populaa paikalle saa kuljetettua, sitä paremmat mahdollisuudet planeetanvalloitukseen on.

Avaruustaisteluun tarkoitetut alukset eivät voi suoraan hyökätä planeettoja vastaan, vaan tätä tarkoitusta varten kehitetään pommittaja-aluksia. Pommittaminen tuhoaa tehtaita, kaivoksia ja asukkaita, mutta pienenkin planeetan valloitukseen kuluu helposti useita vuoroja pelkin ilmahyökkäyksin.

Tekniikka kehittyy

Vaikka suurin osa Starsia on kopioitu suoraan VGA Planetsista, on myös Master of Orion antanut oman osansa. MOO:n jännittävin osa-aluehan oli teknologian kehittäminen ja palkinnoksi saatavien uusien lelujen heittäminen vastustajien niskaan.

Yksi pikku puute MOO:hon verrattuna teknologiankehityksessä on _ resursseja saa suunnattua vain yhteen kohteeseen kerrallaan, ei esimerkiksi 45 prosenttia aseisiin, 5 prosenttia elektroniikkaan ja loppuja sinne tänne. Internetissä (alt.games.vga-planets ja csipg.strategy sisältävät Stars!-juttua) juuri tämä puute on aiheuttanut hirmuista älämölöä, mutta minua se ei pahemmin häiritse.

Vuoroin vieraissa

Stars! käyttää samanlaista vuorosysteemiä kuin Planets. Kukin pelaaja saa pelin Hostilta ("isännältä", pelin pyörittäjältä) henkilökohtaisen tilannetiedoston, jonka hän avaa omassa koneessaan omalla Starsillaan. Sitten hän käskyttää aluksensa ja lähettää käskytiedoston Hostille. Kun kaikki vuorot ovat tulleet, Host pyöräyttää varsinaisen prosessointiohjelman, joka tuottaa uudet tilannetiedostot. Nämä lähetetään pelaajille ja näin peli kulkee vuorosta toiseen. Vuorot siirtyvät modeemilla, verkossa tai vaikka korpulla kantaen.

Stars! pyörii Windowsissa hyvin ja käyttää selkeää ikkunoitua ruuturakennetta. Windows-pohjaisuudesta on kuitenkin myös haittansa: koska myös isäntäohjelma on Windows-tavaraa, eivät Dos-pohjaisilla ohjelmilla pyörittävät BBS:t ole kovin innostuneita ottamaan Starsia: ohjelma nimittäin käynnistää Windowsin, päivittää vuorot ja sulkee Windowsin, joka harvassa purkkikoneessa on. Dos-pohjaista Host-ohjelmaa ei ole luvassa.

Pojat pelaa

Windows-pohjaisella First Classilla pyörivässä Tietokone Onlinessa on Stars!-koepeli pyörinyt noin kuukauden. Pelissä on mukana kahdeksan rekisteröityneellä versiolla ja seitsemän shareware-versiolla pelaavaa pioneeria. Vuorot käydään joka toinen päivä, mutta hiljalleen vuoro per päivä -pikapeliin alkaa olla paineita. Ensimmäisiin pariinkymmeneen vuoroon meni aikaa korkeintaan muutama minuutti, mutta kun aluksia ja planeettoja alkaa olla enemmän kulunee vuoron tekemiseen helposti puolikin tuntia.

Starsin shareware-versiolla pääsee varsin hyvin alkuun. Versiossa 1.0 pelien isännöintiä rajoitettiin, mutta tätä lievennettiin versioon 1.1. Nyt samaan peliin osallistuvasta 16 pelaajasta enintään puolet voi pelata rekisteröimättömällä Starsilla.

Rekisteröimättömien pelaajien rajoitus tuli vähän ikävällä tavalla ilmi, kun peli yritettiin aloittaa 9 rekisteröimättömän pelaajan ja 7 rekisteröidyn voimin. Kaikki sujui hienosti siihen asti, kunnes oli aika päivittää ensimmäinen vuoro, jolloin isäntäohjelma kaatui komeasti ja kieltäytyi jatkamasta toimintaa. Kannattaa siis varmistaa, että rekisteröidyllä pelillä peliin mukaan ilmoittautuneet todellakin omistavat aidon, ostetun version.

Kirkas tähti

Stars! on kirkas tähti pelimaailmassa. Vaikka se kloonaakin VGA Planetsia ja Master of Orionia, hyville kopioille löytyy aina sijaa pelimaailmasta.

Suurimpana ongelmana Starsissa on kromin puute ja yleinen kliinisyys. Alukset ja rodut eivät ole yhtä hilpeitä kopioita Star Trekistä ja Star Warsista kuin VGA Planetsin vastaavat, ja kokeneemmat pelaajat olisivat toivoneet enemmän alusten ryöstöä, gravitaatioikuiluja ja miinakenttiä sun muita kikkoja peliin. Nyt rodut muistuttavat liikaa toisiaan: The Ossis ei juuri The Panuista poikkea.

90