Stop the press

Joskus käy niin, että suunnitelmat menevät uusiksi kokonaisuudessaan.

Tästä lokakuun lehdestä piti tulla aivan toisenlainen. Vielä syyskuun alussa näytti siltä, että suuret hittipelit ehtivät vasta marraskuun lehteen, mutta toisin kävi. Yhtäkkiä meillä oli mahdollisuus arvostella Dishonored – syksyn todellinen yllätyshitti – Lontoossa ja samoihin aikoihin 2K Games poikkeuksellisesti antoi klassikkopeli UFOn uuden inkarnaation XCOM: Enemy Unknownin koodin. Toimituksessa nousi suuri riemu ja hirvittävä kiire.

Vielä suurempi muutos tuli, kun WDC-tapahtuma Disainia peliin -kilpailuun alkoi tulvia ehdokkaita. Lokakuun lehdessä piti olla Pelatkaa!-liite, mutta vaihdoimme sen lennossa Disainia peliin -liitteeksi. Liitteestä näkyy loistavasti suomalaisen peliteollisuuden koko kuva ja valtavan korkea taso. Ei mikään ihme, että muualla jo ihmetellään, miten pienestä maasta voi tulla niin hyviä pelejä, Rovio ja Supercell kun dominoivat myyntilistoja.

Olemme ylpeitä siitä, että saamme olla esittelemässä suomalaista peliteollisuutta ja etsimässä Suomen seuraavaa Angry Birdsiä. Disainia peliin kootaan näyttelyksi, joka nähdään ensin Digiexpo-messuilla, sitten muualla Helsingissä, paikka varmentuu vielä. Mielellämme annamme sen myös muualle Suomeen, esimerkiksi kirjastoihin, yliopistoihin tai muihin näyttelytiloihin. Pietarin suurlähetystö on jo varannut työt omaan Suomidesign-näyttelyynsä, josta se mahdollisesti lähtee myös Moskovaan. Barcelonastakin on jo ollut puhetta.

Tärkeintä kilpailussa ei siis ollut voitto, vaan sen mukanaan tuoma suuri näkyvyys. Voittaja ratkaistaan yleisöäänestyksellä ja julkistetaan Digiexpoilla. Äänestykseen voit osallistua Pelit.fi:ssä.

Pelatkaa!-liite on marraskuun lehdessä, mikä kaikelle kansalle sopivien pelien joulumyyntiä ajatellen onkin oikea paikka. Nyt näyttää siltä, että melkoinen osa loppuvuoden pelitulvasta on erilaisia perhe- ja partypelejä. Katsotaan niitä sitten ensi lehdessä!

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

    ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…