Suomi-ilmiö: Ludocraft ja AirBuccaneers

Ajassa

Suomi-ilmiö: Ludocraft ja AirBuccaneers

Kahdeksan vuotta ilmassa

AirBuccaneers on ensimmäinen suomalainen peli, joka hyväksyttiin Steamin valikoimiin Greenlight-yleisöäänestyksellä.

AirBuccaneers on tiimipeliin nojaava moninpeli, jossa puiset ilmalaivat taistelevat. Arvostelun löydät sivulta 65.

Alkuperäinen AirBuccaneers oli mainio modi, mutta ilmalaivan keksiminen uudelleen kahdeksan vuotta myöhemmin kuulostaa riskialttiilta puuhalta. LudoCraftilla projektin mielekkyyttä ei epäilty. Aikanaan peliä ei ollut mahdollista toteuttaa sellaisena kuin pelinkehittäjät sen halusivat, mutta nykyisillä kehitystyökaluilla ja konetehoilla visiot ja todellisuus vihdoin kohtaavat toisensa. Pääohjelmoija Tuomo Korva on hyvin tyytyväinen siihen, että ilma-aluksille saatiin Unity 4 -pelimoottorilla erittäin toimiva fysiikkamallinnus.

Fanitkin ottivat projektin ilolla vastaan, AirBuccaneers lensi Steamiin käyttäjien äänestämänä. Eikä fanien rooli siihen jää. ”Vanhat fanit ovat auttaneet uuden pelituotannon aikana. Palautetta on kuunneltu, ja foorumilla on ollut keskustelua erityisesti uusista ominaisuuksista vanhaan verrattuna”, kertoo Korva.

Yhteisötuottaja Olli Mäntylä kertoo pelin vastaanoton olevan pääosiltaan erittäin positiivinen. ”Paljon on kiitelty pelin valtalinjasta poikkeavaa tyyliä ja teemaa sekä poikkeuksellisen vahvaa painotusta tiimipelaamiseen”, hän sanoo. Pelin saama negatiivinen palautekin on rakentavaa ja tullaan huomioimaan tulevissa päivityksissä. ”Näyttäisi että pelaajat, niin uudet kuin vanhat modin aikaiset, ovat tyytyväisiä peliin”, hän lisää.

Marraskuussa Ludocraftissa odotukset vastaanotosta olivat varovaisen optimistisia. Reilu viikko julkaisun jälkeen Mäntylä vahvistaa, että myynti on lähtenyt liikkeelle aikalailla odotusten mukaisesti. Mitään lopullista myyntiluvuista on vielä liian aikaista sanoa. ”Jotain voi päätellä jo siitä, että Steamin etusivun päänäyteikkunassa pysyttiin melkein viikon ajan”, Mäntylä toteaa. Se on kova suoritus, etenkin moninpeliin keskittyvälle indiepelille.

Tuomo Korva kertoi eniten jännittävänsä sitä, saavatko pelaajat kiinni pelin parhaasta puolesta eli tiimipelaamisesta vai jumittuvatko he pelaamaan sitä kuin perusräiskintää. Ainakin jokainen taisto, jossa itse olin mukana, oli hieno näyte yhteispelaamisesta.

Ilmataisteluista urheiluksi

Vaikka AirBuccaneers on valmis ja julkaistu, ilmarosvojen saaga on kaukana lopusta. Jouluksi LudoCraft puski ulos kaikille pelin hankkineille ajankohtaan sopivan, ilmaisen tavara-DLC:n. Tämän lisäksi lähitulevaisuudessa on tulossa ulos loput ennakkotilaajien lisäsisällöistä. Niistä yleisesti kiinnostavin on aivan alkuvaiheen ostajille luvattu Last Song of Väinämöinen. ”Se on kerran käytettävä massatuhoase, jolla voi pyyhkiä serverin tyhjäksi”, Mäntylä kertoo.

Luvassa on ainakin uusia hahmoskinejä ja muuta varustusta. Mäntylän mukaan suunnitelmissa on myös uusia pelimuotoja, kenttiä ja aluksia, mutta niistä hän ei halunnut paljastaa vielä mitään sen tarkempaa. ”Lupaan, että peliä tullaan tukemaan ihan yleisten päivitystenkin muodossa vielä pitkään”, Mäntylä sanoo.

Vankka pelaajakunta ei riitä tyydyttämään LudoCraftin pelintekijöiden kunnianhimoa. Jos Mäntylää on uskominen, se on vasta ensimmäinen askel. ”Meillä on vakaat aikomukset viedä AirBuccaneersia eSports-puolelle. Olemme vahvasti sitä mieltä, että ABUn tarjoamaa yhteistyökokemusta ja -haastetta ei vielä mikään eSports-peli tarjoa.  Tässä olisi oikea joukkuelaji ammattipeliliigojen listoille”, hän sanoo. Tavoite on kova muttei välttämättä mahdoton.

Vaikka ilmarosvoilla meneekin nyt lujaa, LudoCraft ei voi laskea tulevaisuuttaan vain sen varaan. Mitä siis seuraavaksi? Mäntylä kertoo, että moninpelit ja pelaajien välinen yhteistyö ovat aina olleet LudoCraftin pelituotannoissa kantavat voimat, joten niihin panostetaan jatkossakin. ”Mutta ei tämä nyt mikään kiveen hakattu suunta ole”, hän vakuuttaa. ”Meillä pyörii monenlaista suunnitelmaa ja konseptia ihan laidasta laitaan, mutta vielä ei ole tehty lopullista päätöstä seuraavasta viihdepuolen projektista. Ehkä on parempi niin, sillä tuntuu, että AirBuccaneersin saaga ei ole sekään vielä edes puolivälissä.”

Aleksi Kuutio

Pelikuva?

Taustatarinalla on pelissä selvästi suurempi rooli kuin alkuperäisessä, ja sen luvataan aukeavan pikkuhiljaa pelaajan kehittyessä. Sekä viikingeille että metsäheimolaisille on omat saagansa. Peliin maailmaan on imetty vaikutteita niin Mythologia Fennicasta, Kalevalasta, viikinkisaagoista kuin gööttiläiseltä historiankirjoittajalta Olaus Rudbeckilta. Se näkyy kivasti myös ulkoasun tyylissä.

 

 

Kuva 1.

 

Guns of Icarusta edustava Joseph Lieberman ja LudoCraftin yhteisötuottaja Olli Mäntylä Eurogamer Expossa Lontoossa lokakuussa 2012.

 

Kuva 2. (tatskajätkä kuvassa)

 

LudoCraftin yhteisötuottaja Olli Mäntylä esittelee AirBuccaneersia Eurogamer Expossa Lontoossa lokakuussa 2012.

Lisää aiheesta