Suomi-ilmiö: Mountain Sheep

www.mountainsheep.net

Lammas on riskinottaja

Kun yhdet keskittyvät saman lehmän lypsämiseen, toiset tähyilevät naapurilaitumelle.

Suomalainen peliteollisuus tunnetaan maailmalla varman päälle pelaavan Rovion keulakuvalinnuista. Vaikka tuotemerkit ovat tärkeitä, kaikki eivät niistä piittaa.

Jouni Mannonen, yksi Mountain Sheep -pelistudion perustajista kertoo, että lampaat pelaavat isolla riskillä ja nauttivat siitä.

”Brändilypsäminen on asia, jota emme hallitse. Kun Bike Baron alkoi ottaa tuulta alleen, järkevintä olisi ollut tehdä jatko-osa. Sen sijaan teimme Ice Rage -jääkiekkopelin”, hän toteaa huvittuneena.

Mannonen selvittää, että hän nauttii tilanteesta, jossa pelejä voidaan tehdä täydellä riskillä. ”Emme koskaan tiedä, miten peli myy. Kun teimme Ice Ragen, tavoitteena oli työstää uusioversio Commodore 64:n Hat Trick -lätkäpelistä. Ice Rage oli hetken aikaa myydyin urheilupeli Jenkeissä. Se nousi jopa EA:n tuotosten ohitse.”

RedLynxin Trials-sarjaa muistuttava Bike Baron on myynyt maailmalla jo 1,2 miljoonaa kopiota. Pelissä kiteytyy riskinoton lisäksi myös toinen Mountain Sheepin suunnittelufilosofian kulmakivistä. ”Kun teimme Bike Baronia, opiskelimme kaikki vastaavat pelit Elastomaniasta lähtien. Emme tietoisesti kopioineet mitään. Halusimme tehdä parhaan mahdollisen genrepelin”, Mannonen paljastaa.

Mopoparoni syntyi alle kahdessa vuodessa. Ensin alla oli raskaasti prototyyppausta, jolla Mannosen mukaan haettiin parasta mahdollista tasapainoa pelikokemukselle. Suunnittelun lähtökohtana oli rakentaa kosketusnäytön varaan paras mahdollinen temppupeli. ”Trialsia ja Bike Baronia muistuttavia pelejä on AppStoressa todella paljon, mutta suurin osa noista peleistä on pelkkiä kopioita. Me tavoittelimme laatua.”

Mallikkaasti tehty temppupeli on selvästi kelvannut kuluttajille. Bike Baronin myyntimääriin ollaan tyytyväisiä. Erityisen otettuja vuorilampaat ovat pelin saaneesta fanikannasta. ”Olin todella otettu, kun Firefly-tähti Nathan Fillion kehui peliämme Twitterissä. Ainoastaan latauslinkki unohtui postauksesta.”

Käyttäjät ovat ottaneet Bike Baronin hyvin vastaan. Mannosen mukaan pelin kenttäeditorilla on tähän mennessä askarreltu yli 250 000 rataa. ”Pidimme taannoin suunnittelukilpailun, jossa oli palkintona iPad 2. Voittaja löytyi yllättäen Suomesta ja nyt hän työskentelee meillä. Hänen tekemänsä kenttä oli mitä mainioin käyntikortti.”

Vaikka peli on käynyt kiitettävästi kaupaksi, Suomen sijaan Bike Baronin päämarkkina-aluetta on Yhdysvallat. ”Peliä on myyty koko määrästä vain 1,4 prosenttia Suomessa, kun taas jenkkimarkkinat kattavat noin 20 prosenttia. Yksi käyttäjä löytyy myös Zimbabwesta.”

Bike Baron on toistaiseksi saatavilla vain Applen laitteille. Markkinoita olisi myös Googlen leirissä, mutta Mountain Sheep ei itse tee kuin yhden version. Mannosen mukaan porttaukset muille alustoille hoidetaan yleensä ulkopuolisten firmojen kautta. ”Ice Rage -jääkiekkopelimme käännös ulkoistettiin. Tämä säästää aikaa, kun voimme itse keskittyä koodaamiseen.”

Mountain Sheep huolehti Remedyn Death Rallyn iOS-käännöksestä. Tähän mennessä peli on kelvannut yli kahdeksalle miljoonalle kuluttajalle.

Yhtä vaille täyskäsi

Tällä hetkellä Mountain Sheepillä on työn alla neljä uutta peliä, joista yksikään ei ole jatko-osa.

”Kingslayer-työnimellä varustettu peli on yhdistelmä Fruit Ninjaa ja Jet Pack Joyridea. Lisäksi pelissä on kevyitä roolipelielementtejä”, Mannonen paljastaa.

Tuotannossa toimiston naapuripöydillä on myös Cornfox & Brothers -kumppaniyrityksen zeldamainen seikkailupelipeli Oceanhorn, joka rakentuu yhdessä kehitetyn teknologia-alustan päälle. Sama moottori vauhdittaa myös myöhemmin tulevaa Mountain Sheepin peliä, joka sijoittuu firman iPhone-debyytti Minigoren ja Minecraftin välimaastoon.

Uusien pelien kehittäminen on Mannosen mukaan kaksiteräinen miekka. Kun uudesta julkaisusta tiedotetaan, fanit alkavat välittömästi vaatia jatko-osia vanhoille suosikeilleen. ”Kun Bike Baron julkaistiin, joku arvosteli pelin AppStoressa yhden tähden arvoiseksi siksi, että se ei ole jatko-osa Minigorelle.”

Bike Baronin lisäksi Mountain Sheepin ensimmäinen iPeli Minigore on kerännyt aktiivisen fanikannan. Yli miljoona kopiota myynyt peli on kahdella virtuaalitatilla toimiva räiskintä, jossa toinen sauva ohjaa pelaajaa ja toinen asetta. Kun Minigorea alettiin kehittää, tavoitteeksi otettiin paras mahdollinen kahden virtuaalitatin räiskintä. Peli löysi yleisönsä.

Fanit ovat Mountain Sheepille tärkeitä. Mannonen kertoo, että osa pelaajista pettyi, kun Ice Rage ei aggressiivisen nimen ja alkuruudun jälkeen sisältänytkään mahdollisuutta tapella jäällä. ”Teimme peliin päivityksen, joka lisäsi taistelumoodin. On hyvä, että peleihin voidaan lisätä tavaraa tai niitä voidaan muutella myös julkaisun jälkeen. Haluamme, että asiakkaat saavat parhaan mahdollisen vastineen rahoilleen.”

Mannonen on selvästi vaikuttunut fanien tempauksista: ”Eräs kaveri keräsi kaikki mahdolliset tähdet Bike Baronista. Tähän kului 67 605 uudelleenyritystä. Tässä voidaan puhua jo omistautumisesta”, hän veistelee.

Totoa kaloilla?

Pelien lisäksi Mannosella riittää aikaa myös muihin projekteihin. ”Olen vapaa-ajallani rakentanut kilpapelialustaa kaloille.”

Osa lohista sirutetaan, jotta tutkijat voivat seurata niiden liikkeitä. Mannonen on yhteistyökumppaniensa kanssa rakennellut kalojen lähettämän paikkatiedon varaan systeemiä, joka muistuttaa ravikilpailuja. Tämän hyväntekeväisyystempauksen tarkoituksena on kerätä lisää huomiota ja varoja Itämeren lohen pelastamiseen.

”Valmiissa tuotoksessa jokainen voi veikata omaa suosikkiaan. Liikkeellä on esimerkiksi Kimi Räikkösen ja laulaja Chisun omat nimikkokalat.”

Kaikenlaista.

Juho Kuorikoski

Lisää aiheesta