Suomi-ilmiö: Terra Exodus

Jos Maalla menee huonosti, muutetaan sieltä muualle.

Rovio ja Supercell ovat leimanneet Suomen mobiilipelimaaksi, vaikka tietokonepeleissäkin voisi röyhistää rintaa. Almost Humanin kansainvälinen hittipeli Legend of Grimrock on jäänyt täysin ilman valtamediahuomiota, vaikka osa kaksi valmistuu vauhdilla. Taitaa jäädä myös kertomatta, että suomalainen Midnight Forge -tiimi tekee PC:lle erittäin kunnianhimoista laajan skaalan avaruusstrategiapeliä. Earth No More, eikun Terra Exodus -peliprojektista vastaavat seinäjokelainen ohjelmoija Matti Porkka ja muun muassa Iron Skyhin mallintanut tamperelainen graafikko Pyry Parkkola. Scifirealismiin panostava Terra Exodus jakautuu pääasiassa vuoropohjaiseen sivilisaation hallintaan ja tosiaikaisiin avaruuslaivastojen taisteluihin.

Terra Exoduksen avaruus on avoin hiekkalaatikko, jota elävöitetään pelaajan valintoja seuraavilla dynaamisilla juonielementeillä. Alfa Centauriin lähetetty kolonisaatioalus saattaa kadota ja tapauksen tutkiminen voi johtaa asuttavan planeetan löytämiseen tai vieraan sivilisaation kohtaamiseen. Kun pitkän matkan kvanttikommunikointi lopulta toimii, saattaa olla, että siirtokunta ei enää haluakaan olla osa pelaajan valtiota. Tai sitten tekniikka kehittyy niin, että modernit alukset ehtivät perille Alfa Centauriin ennen kolonisaatioalusta.

2050-luvun USA:n ja Kiinan valtapeleistä alkava Terra Exoduksen pako Maasta jaetaan erilaisia pelielementtejä sisältäviin ajanjaksoihin, jotka alkavat tietyn avainteknologian, kuten valoa nopeamman moottorin keksimisestä. Alussa touhutaan tiiviisti omassa aurinkokunnassa ja toisesta ajanjaksosta eteenpäin yhä laajenevassa määrin galaksin kartalla – käytettävissä olevan energian ja teknologian taso muuttavat pelitapaa ajanjaksosta toiseen.

Avaruutta tutkivat alukset suunnitellaan itse ja niissä on korkeintaan viisi moduulia: keula, ydin, laidat ja perä. Moduuleja voi vaihtaa keskenään ja niissä on sisäisiä ja ulkoisia komponenttipaikkoja. Sisälle asennetaan muun muassa rahtivarastoja, kantomatkan määrittäviä ajoainesäiliöitä, järjestelmiin virran tuottavat reaktorit ja miehistöä kosmiselta säteilyltä suojaavat magneettiset plasmakilvet. Ulkoisiin komponenttipaikkoihin sijoitetaan aseita, passiivisia ja aktiivisia skannereita. Komponentit suunnitellaan kampanjassa tutkimusprojekteina.

Avaruuden sukellusveneet

Vihollisen paikantaminen on tärkeä osa taistelua, sillä avaruuteen mahtuu tosi paljon tyhjää. Passiiviset skannerit nuuskivat reaktorien vuotamaa säteilyä ja moottorien polttojälkiä. Aktiivisten hei, täällä minä olen -skannerien voimakkaiden säteilypulssien kaiut paljastavat vihollisista jo tarkempaa tietoa, kuten aseet ja panssarien kunnon. Aseiden pääjaksot ovat energia-aseet (laserit), itsehakeutuvat ohjukset ja magneettiset massakanuunat. Laserit osuvat helposti, mutta ne kuluttavat hurjasti virtaa ja vaurio heittelee osumakohdan liikkuessa. Suhteellisen hitaasti lentävät ohjukset aiheuttavat eniten tuhoa, mutta ne ovat alttiita puolustusjärjestelmille.

Panssaroinnin määrä jakaa alukset neljään luokkaan. Kevyet ja nopeat harasserit häiriköivät ja tiedustelevat – kontaktiin reagoidaan usein pakenemalla tai väistämällä. Jonkin verran panssaroiduilla strikereilla voi yrittää jo hyökkäyksiäkin. Brawlerit jakavat ja ottavat vahinkoa mutta kykenevät vielä kohtuullisen nopeisiin liikkeisiin. Hitaat assault-järkäleet pitävät laivaston linjan kovassa tulituksessa ja murtavat vastustajan muodostelmia.

Kun osumat lopulta tekevät fataalisti kipeää, kookkaat alukset eivät tuhoudu vain atomeiksi poksahtamalla, sillä niillä on pituutta likimain kilometri ja vaaka näyttää megatonneja. Runko saattaa kestää, vaikka alus olisi reikäjuustoa, laitteet hajalla ja miehistö kuollut. Aluksen tekeminen toimintakyvyttömäksi on usein helpompaa kuin tyylipuhdas tuhoaminen. Ydin- ja antimateriareaktorien kosahtaminen ja erilaisten varastojen ketjuräjähdykset tietävät tosin aluksen koosta riippumatta täystuhoa.

Sotiminen ei ole Terra Exoduksessa lähimainkaan aina oikea ratkaisu. Maan valtioiden, itsenäisten siirtokuntien ja muukalaisrotujen väliset diplomaattiset diilit hoidetaan digitaalisella korttipelillä. Kortit vaikuttavat joko kompromissin tai oman edun suuntaan – liian paljon toista tietää huonoa toiselle. Ja pahimmillaan sotaa.

PC:lle julkaistavaan Terra Exodukseen ei näillä näkymin tule moninpeliä. Taistelut ja alus- ja komponenttisuunnittelijat ovat suurin piirtein jo valmiina – pelin alfa-version pitäisi olla kasassa ensi vuoden alkupuolella. Terra Exoduksen nettisaitti ilmaantuu joulukuun puolivälin tienoilla osoitteeseen www.terraexodus.com, ja itse pelin olemassaolo paljastetaan laajemmin 13.12. Vaasan yliopiston pelipäivä-tapahtumassa.

Petri Heikkinen

tex_battleship1.jpg

Avaruudessa kukaan ei kuule, sori, kaipaa solakoita muotoja.