Super Stardust – Kahdesta en luovu...

Paljon on tapahtunut kolmessa vuodessa. Amiga on henkitoreissaan, Bloodhousesta on tullut Housemarque ja firman lahjakkaat koodinvääntäjät ovat joutuneet uppoutumaan PC:n saloihin. Super Stardust on kuitenkin edelleen se sama Stardust, jonka lukijat aikoinaan valitsivat vuoden Amiga-peliksi _ erinomainen kunnianosoitus vanhalle Asteroids-klassikolle.

Asteroidsin perusidea lienee useimmille tuttu: pelaajan on eliminoitava aluksen ympärillä pyörivät asteroidit ampumalla ne palasiksi. Super Stardustissa alkuperäisen kolikkopelin yksinkertaiset vektorit on korvattu upealla renderoidulla grafiikalla. Myöhemmillä tasoilla asteroidien lisäksi pelaajaa härnäävät mitä ihmeellisemmät avaruusromun ilmentymät.

Kuuden koettelemuksen välein pelaaja palkitaan visuaalisesti upealla kolmiulotteisella käytäväräiskinnällä. Varsinaisia bonusvaiheita ne eivät kuitenkaan ole: kohmeloinen keskivertokaahaus tuo ruudulle game overin tappavan nopeasti.

Pelattavuutta piristävät hajonneiden asteroidien jälkeensä jättämät kykykolikot, joiden avulla voi esimerkiksi korjata aluksen osumista rapistuvaa suojakerrosta. Kolikoita koristavan kirjaimen perusteella pätevä pelaaja valitsee kuhunkin tilanteeseen sopivan lisukkeen.

Asejärjestelmiä on kaikkiaan viisi ja ne aktivoituvat sitä mukaa, kun pelaaja on kerännyt niitä vastaavan ikonin. Aseiden tulivoimaa voi kohentaa keräämällä G-kirjaimin merkittyjä kykykolikoita. Kolikot voi myös ohjata toiselle asejärjestelmälle kuin mikä on parhaillaan käytössä. Tämä mahdollistaa juuri kerätyn aseen virittelyn vahvemmaksi ennen sen käyttöönottoa.

Super Stardust on tähänastisista Stardusteista paras. Asteroidien entistä mellevämmät räjähdykset ja muhkeat ääniefektit luovat mainion tunnelman. Aseet tuntuvat myös rykevämmiltä, mikä innostaa intensiiviseen kykyjenkeräilyyn. Liekinheitintä muistuttavan flamerin kanssa pelehtiminen on erittäin tyydyttävää.

Kokeneelle Stardust-veteraanille tämä tuorein versio ei valitettavasti tarjoa mitään oleellista uutta. Kentät ovat suoraan aiemmista Amiga-versioista käännetyt, joten entiset strategiat vievät sutjakkaasti eteenpäin. Vaikeustasoa on helpotettu hieman aiemmasta, mikä on iloinen yllätys tahmatassuille.

Super Stardustia on vaikea kuvitella suureksi kaupalliseksi PC-hitiksi, vaikka se onkin erittäin nautittava toimintapeli. (Tällaiset pelithän julkaistaan PC:llä perinteisesti sharewarena.) Kolmiulotteiset episodit näyttävät joka tapauksessa millaiseen suihkintaan PC pätevien ohjelmoijien käsissä taipuu, vaikka ne ovatkin pelillisesti Super Stardustin tylsin anti.

Yksinkertaisen vektorigrafiikan nimeen vannovalle Asteroids-fanaatikolle Super Stardust lienee liian pramea ilmestys. Vaiheittain etenevät pelitapahtumat ja kekseliäs kykyjen metsästys piristävät vanhaa konseptia kuitenkin kummasti ja tekevät Super Stardustista huikean addiktiivisen elämyksen. Kivenmurikoiden kuritus ei ole koskaan tuntunut näin hyvältä.

92