Swingworm (iPad, iPhone, Symbian)

Swingworms päivittää matopelin, aikansa Angry Birdsin, uuteen muotoon ja ratsastaa kansainvälisen hittituotteen Kaalimadon lainaloisteessa.

Linnunruoka iskee saalistajiaan panostamalla visuaaliseen ilmeeseen, sillä söpöpeleille on aina tilaa. Tamperelaisen 10tonsin pelisankari Swingworm on mittarimato, jonka hännässä on piikit ja hymyilevässä suussa tarpeen tullen terävät hampaat. Ilkeä koppakuoriainen pakottaa madon hakemaan marjat, jotka on ripoteltu suuriin kenttiin. Matoa ohjataan heilauttamalla jompaakumpaa päätä ulokkeelta toiselle, mutta jotta eteenpäin pääsee, pitää pystyä myös irrottamaan se toinen pää.

Peli lähtee leppoisasti liikkeelle – vähän ehkä liiankin leppoisasti. Madon ohjaaminen on hauskaa, mutta haastetta saa odotella pitkään. Nuolet ohjaavat marjojen luo ja pois pääsee heti, kun kaikki marjat on kerätty ja seuraavaan kenttään vievä keinu saavutettu.

Pelasin liki putkeen kaksi ensimmäistä episodia eli 25 kenttää ja olin jo valmis lopettamaan. Haaste puuttui, pelaamisesta tuli suorittamista. Kolmannessa episodissa haaste hiukan näyttäytyi, kun mukaan tuli liikkuvia elementtejä, mutta edelleen pelaaminen on liian helppoa. Minulle nopeimman ajan ja siitä saatavan kolmen tähden tavoitteleminen ei riitä pelisisällöksi. Kasuaalipelissä idean pitää kyllä olla selvä ja äkkiäopittava, mutta vaikeustasossa ei kannata pitää kohderyhmää tyhmänä.

Matopeliä kannattaa kokeilla vaikka vain nähdäkseen sen ohjaustavan, joka on kuin luotu kosketusnäytöille. Helppoudesta huolimatta se on ajantappajana oivaa viihdettä, ja takuulla ihan tarpeeksi söpö.

80