Kun elokuu, eurooppalaisten kesälomakuukausi, loppuu, alkaa kilpajuoksu kohti joulumarkkinoita. Joulumarkkinat alkavat heti syyskuun alussa ja kiihtyvät huimaan vauhtiin marraskuussa. Viimeisimmät mattimyöhäiset pistävät pelinsä myyntiin joulun aatonaattona. Ja sitten saapuu rauha.
Peleistä suurin osa myydään syksyllä ja pelien on saatava huomiota millä keinolla hyvänsä niin lehtien palstoilla kuin jälleenmyyjien tiskeissä. Siksi järjestetään messuja.
Perinteisesti syksyn messut alkavat Lontoon ECTS-tapahtumalla syyskuun alussa. ECTS vaan on kuihtumistaan kuihtunut, nyt tuntuu siltä kuin se olisi enää englantilaisten jälleenmyyjien oma tapahtuma. Lähes kaikki suuret pelitalot ovat poissa, Ubi Soft ja Codemasters ovat jotakuinkin ainoita suurempia.
Poissa messuilta, vaan ei paikalta. Niin Infogrames, Eidos, Sony kuin Electronic Artskin pitävät toukokuun E3:sta päätapahtumanaan ja tylysti boikotoivat ECTS:ää, mutta järjestävät sen sijaan omia tapahtumiaan. Niinpä meidän Lontoon-matkastamme tulee miltei viikon kestävä turnee ympäri pelitaloja. Activision järjesti oman Activatensa jo heinäkuun lopussa.
Messuyrittäjiä pelialalla kuitenkin tuntuu riittävän. Ruotsalaiset lanseeraavat syyskuun lopussa Nordic Interactive Media Expon, jonka he väittävät olevan suuri ECTS:n kilpailija. Saas nähdä.
Suomessa taas viimevuotisen menestyksen innostamana Gameworldistä (marraskuun lopussa) on tulossa entistä isompi ja monipuolisempi. Gameworld on kuluttajatapahtuma, ja olikin jo korkea aika, että mekin sellaisen saimme.
Messut eivät kuitenkaan synny tilasta, vaan messuosastoista. Nyt vaan peukut pystyyn, että Pohjoismaissa vaikuttavat pelitalot lopultakin innostuvat esittelemään joulupelejään myös Pohjoismaiden sisällä. Eivätkä vain Los Angelesissa.
P.S. Elokuun lomista johtuen pelejä ei myöskään pukata markkinoille. Syyskuun lehti onkin täynnä kaikkea muuta mielenkiintoista, mutta ei peliarvosteluja. Ensi kuussa sitten todennäköisesti räjähtää.