Tankki täyteen

Tuukka Grönholm pelaa Suomen arvostetuimmassa World of Tanks -klaanissa POPissa.

* * * * * *

Ostin, kun halvalla saa.

Kadun seuraavaa kappaletta, kun maa tulee vastaan.

Myyntitilastot meillä ja maailmalla näyttävät, että pelikauppa on jyrkässä syöksyssä. Tilanne ei ole niin paha miltä näyttää, koska lämpöä mitataan väärästä päästä. Pelikauppa siirtyy kiihtyvällä tahdilla kivijalkakaupoista digikauppaan ja nyt jo pelintekijöille itselleen.

Luvut lasketaan edelleen vain hyllypeleistä, vaikka alan kovin juttu ei ole enää digikauppa, DLC tai kuukausimaksut vaan mikromaksut. Mikromaksujen pienistä puroista syntyy suuri virta, ja suoraan pelintekijöiden taskuun.

Ostin kun halvalla sai

World of Warcraft -ilmiön myötä firmat uskoivat, että pelaajien sitominen kuukausimaksuihin olisi pelialan uusi musta. Kuukausimaksu pakotti ihmiset pelaamaan ”kun olivat maksaneetkin”, mutta temppua ei voinut toistaa kovin monella pelillä.

Viime vuonna kuukausimaksulliset pelit tuottivat vähemmän kuin edellisenä vuonna ja syynä olivat mikromaksupelit. World of Warcraftin kilpailijat luopuivat pakollisista kuukausimaksuista ja siirtyivät maksa jos jaksat -tyyliin.

Pelata saa ilmaiseksi, mutta käytännössä mikromaksullisiksi muutetut nettiroolipelit keräävät edelleen kuukausimaksuja. Maksaminen ei ole enää pakollisia, vaan antaa etua muihin nähden.

Wot you say?

Mikromaksurakenne vaikuttaa jo pelisuunnitteluun, sillä alan ykkösen ”ilmaispeli” World of Tanksin koko mekaniikka lähtee mikromaksuajattelusta. Siinä ei ole yhtään liikkuvaa osaa, jota ei olisi suunniteltu mikromaksujen ehdolla.

Kun mikromaksupeleissä pelaamisestaan maksaa vain joka kymmenes, World of Tanksissa maksavia asiakkaita on peräti neljäsosa.

World of Tanksissa soditaan purkkarealistisilla toisen maailmansodan vaunuilla. Taisteluista saa hopeaa ja kokemuspisteitä, joita käytetään uusien, parempien vaunujen ostamiseen. Pelata saa ilmaiseksi, mutta maksamalla saa etua kuten paremman miehistön, parempia ammuksia, paremmat varusteet ja ennen kaikkea hopeaa ja kokemuspisteitä.

World of Tanks noudattaa mikromaksupelien perussääntöä. Syy maksamiseen pitää aueta aritmeettisesti rajoittuneillekin: rahalla säästää aikaa. Parhaan vaunun saavuttaminen vie nopeimmillaankin noin tuhat matsia, mikä reaaliajaksi muutettuna on noin kuusi päivää.

Mikromaksujen suurin viekkaus on siinä, että ne eivät todellisuudessa ole mikroja. Rahan arvo ei näy pelissä suoraan, vaan eurot muunnetaan kullaksi. Kultaa tietenkin myydään könttinä, jolloin pelimaailman ostoksista jää aina vähän kultaa yli. Bonuksena käytetty summa hämärtyy. World of Tanksin myötä olen oppinut sujuvasti jakamaan 290:llä, joka on kullan ja euron vaihtosuhde.

Pelissä on tasaisesti tarjousviikkoja, jolloin hopealla saa halvemmalla varusteita ja vaunuja. Ideana on, että ihmiset vaihtavat kultansa hopeaan, koska sillä saa enemmän. Paras tekijöiden markkinointisuoritus oli kuitenkin tapaus Löwe. Tekijät ilmoittivat maksullisen vaunun olevan niin ylivoimainen, että heidän on nostettava sen hintaa. Moinen tietenkin lisäsi virtuaalivaunun myyntiä ”halvalla” 25 euron hinnalla, koska kaikki halusivat pelissä suhteetonta etua.

Ei lapsille

Vaikka teinit pelaavat edelleen eniten, mikromaksupeleistä maksavat nimenomaan aikuiset. Maksavista asiakkaista liki 90 prosenttia on täysikäisiä. Mikromaksupelit kannattaa siis suunnitella aikuiseen makuun: ei poneja, ei haltioita, ei reaktiotestejä, vaan rautaa rajalle.

World of Tanksissa tankeilla räiskiminen on hidastempoista, säännöt selkeät ja vaunujen suuntaviivat muistaa (neuvostoliittolaisen) historiankirjoituksen pohjalta. Jos Kurskin taistelussa Ferdinand osoittautui hitaaksi ja kankeaksi, niin sitä se on myös pelissä.

Osa pelintekijöistä päättelee, että aikuisilla on vähän aikaa ja siksi pelien pitää olla nopeita. Se on juuri päinvastoin.

Toisin kuin seksissä, peleissä uusi ei innosta, mutta haluaisin molempien kestävän pidempään. En halua käyttää lyhyttä pelihetkeä uuden opetteluun. Haluan silti syvyyttä, johon uppoutua. Haluan, että maailmassa riittää tutkittavaa, opeteltavaa ja  tavoitteita. Bussimatka sujuu leppoisammin, kun pohtii ostaisiko itsekin VK 3601 (H):n, kun kaikki expa- ja voittoprosenttifarmaajat sitä näyttävät käyttävän.

Tulosvaroitus

Mikromaksu on jo nimenä huijausta. Harva peli on tullut yhtä kalliiksi kuin ilmainen World of Tanks. Puuduin grindiin, halusin Clan Wars -kelpoisen vaunun ja aikaa säästääkseni oikaisin lompakolla hopea- ja kokemuspisterunttauksen kuningasvaunu IS-7:aan.

Duunipelikiireiden takia en lopulta ehtinyt kuin yhteen klaanipeliin, joten IS-7:lla on nyt hintaa 15 euroa per matsi. Se tuli niin kalliiksi, että totesin tarvitsevani jatkossa hopeantekovaunun. Kiinalainen Type 59 on 50-luvun tekniikkaa, joten toisen maailmansodan vaunujen keskellä se olisi oiva peto. Vain 25 euroa, joten ostin senkin.

World of Tanks käynnistyi huhtikuussa, jolloin ostin kultaa 50 eurolla. Laskin sen riittävän lokakuulle. Riittihän se, koska käytin elokuussa peliin uudet 50 euroa.

Todellisia mikromaksuja, mutta on hupi ollut sen arvoistakin.

Lisää aiheesta

  • Tuukka: Näytön paikka

    Pelinäytön voi kohta kätevästi kiinnittää joko ranteeseen tai otsaan.
    Huhtikuun Finnish Game Awards -bileissä Suomen peliteollisuus juhli 20 vuoden taivaltaan Housemarquen perustamisesta. Synttäribileet olivat siitä harvinaisen kivat, että tasavuosia voi bilettää usein. Jo neljän vuoden…
  • Kek kek kek

    Viisasta miestä ei tunneta siitä, että hän ei tee virheitä, vaan siitä, että hän ei tee samaa virhettä uudestaan. Päätin palata Azerothiin.
  • Kuuden vuoden kuuliaisuus


    Sony paljasti PS4:n! Ulkonäön? Hinnan? Julkaisupäivän? Julkaisuajan tienoon noin yleensä…

    Sony onnistui helmikuun PS4-ensiesittelyssään yllättävässä silmänkääntötempussa. Firma esitteli konsolin paljastamatta itse laitetta. Sony keskittyi siihen, mitä koneella voi marraskuussa…