Team Yankee II: Pacific Islands – Tankkiviisujen voittaja: Yama Yama

Pohjois-Korean tukemana joukko entisen Neuvostoliiton kovia kommunisteja valtaa Yama Yaman atollin, joka sijaitsee Tyynellä merellä. Mikäs siinä, mutta atolli kuuluu osana Yhdysvaltojen Early Warning -verkostoon, ja Yhdysvallat on pakotettu vastatoimiin. Persianlahdelta palaamassa oleva Team Yankee joutuu taas tulilinjalle.

Empiren taannoinen Team Yankee oli rattoisa, lähinnä ampumapeliksi luokiteltava tankkipeli, joka syystäkin myi ihan kivasti. Mainoksista saa sen käsityksen, että Pacific Islands tarjoaa yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista uudistusta.

Mutta Hoh hoh hoo ja Voi Poikia! Oden perkuleet tarjoavat Team Yankeen lähes identtisenä, samalla kalustolla, lähes samalla pelillä ja lähes kaikilla virheillä. Onneksi vain lähes.

Tehtäviä on viisi kappaletta per saari, ja saaria on viisi, mikä antaa lopputulokseksi 25 tehtävää mikäli alakoulun matikanopettajani ei antanut väärää informaatiota kertolaskun perusteista. Jonkinnäköistä valinnaisuutta saa käyttää tehtävien suoritusjärjestyksessä per saari.

Toinen iso uutuus on mahdollisuus itse koota yksikkönsä käytettävissä olevan budjetin puitteissa. Rahaa saa lisää vihollisia tuhoamalla ja menettää mikäli ammuskelee saarelaisten asumuksia. Tehtävien välillä voi korjata tankkeja, ostaa ammuksia sekä uutta kalustoa ja vielä kohentaa miehistön moraalia pikku "rentoutumistauoilla".

Peli itse on lähes identtinen Team Yankeen kanssa, mutta luojan kiitos muutama tervetullut koodintarkistus on päässyt mukaan. Yankeeta tuntemattomille kevyt selitys: tankeille annetaan määränpää karttanäytöllä. 3D-ikkunasta kytätään yleensä hyvin piilossa olevia vihollisia (muista valovahvistin!) ja hiiriohjatulla kursorilla poistetaan niitä muonavahvuudesta. Koko peli on hiiriohjattu ja mutkaton.

Uutuksina kaiken (paitsi metsän) pystyy tuhoamaan (jip!), toiseksi tankkien hallintaa on helpotettu lisäämällä "Seis"-ikoni 3D-näyttöön (pikkunäyttöihin on lisätty sekä Zoom- että Seis-ikoni). Vihollisten tekoälyä on (muka) parannettu ja koodia on (kuulemma) nopeutettu, jonka johdosta Pacific Islandsista löytyy muun muassa isohkoja kyliä. Olisivat nyt tehneet mäkiä samalla vaivalla.

Jo Team Yankeessa annettiin ymmärtää, että neljän yhtäaikaisen ruudun näyttö on näppärin keksintö sitten esipaistetun patongin, mutta myyntikikka se vain on. Näköala on liian pieni ja vaikka toiminnan pitäisi sujua moniajon malliin, käytännössä näin on vain silloin kun pelaaja ei tee mitään. Yhden ruudun käyttäminen hyydyttää muut.

Vektorigrafiikan asemesta Ode käyttää spritegrafiikkaa. Se toimiikin ihan hyvin ja pitää tahdin ripeänä, joskin pienoismalleja olisi saanut digitoida vielä lisää, sillä mihinkään Lucasfilmin tasoon ei päästä. Sound Blasterista kajahtelevat äänet ovat ihan miehekkäitä.

Realismista on varsin turha puhua: kaluston ominaisuudet ovat fantasiaa. Bradleyn 25mm konetykki on unohdettu kokonaan, M-901 Hammerheadista on kokonaan unohdettu se, että TOW-lavetin tarkoitus on pitää vaunu suojassa kun putket nostetaan näkyviin. Ja edelleen kaikki vaunut on varustettu palloniveltykeillä. Sentään vihollistankit sulautuvat metsään niin kuin pitääkin, eivätkä ole punaiseksi maalattuja kuten esimerkiksi M1 Tank Platoonissa.

Pacific Islands on uudelleen lämmitetty Team Yankee, jossa mausteita on vain lisätty. Team Yankeen useaan kertaan ympäri pelanneena peli kieltämättä vetosi minuun vahvasti, mutta kyllä rahastuksen makua on vähän havaittavissa.

85