Test Drive 4x4 (PSone) – Dieselin katku

Test Drive -sarjan uusin jäsen 4x4 on harvinaisen keskinkertainen autopeli. Pelaaja istahtaa nelivetoisen maastoauton ohjaamoon.

Jos Test Drive 4x4:ää vertaa muihin tavanomaisiin vauhtipeleihin, on eroja vaikea huomata: peli ei sisällä oikein mitään uutta ja vanhatkin ideat on kovin yllätyksettömästi toteutettu. Pelimuotojakin on tasan kaksi, joista World Tour on onneksi ihan kelpoa ajanviihdettä. Kyseessä on eräänlainen Offroad-ajokkien maailmanmestaruustaisto, joka on jaettu eri autoluokkiin.

Tarjolla on Hummer-sotilasajoneuvoilla kisattava kilpailusarja, tavallinen maastoautoluokka, pick up -autoilua ja kevyt Safari-jeeppisarja. Lisäksi voi päristellä myös avoimen luokan kilpailuissa sekä erillisessä armeijan sarjassa.

Kuin autopelien käsikirjasta

World Tourin alussa pelaajalle annetaan kovin pieni summa rahaa, joka pitää tietenkin käyttää kilpailukaluston hankintaan.

Vaihtoehtoja on aluksi vain kaksi, mutta kauden voitto palkitaan muhkealla rahatukulla, joka osaltaan auttaa asiaa. Edetäkseen kaudella kilpailusta toiseen on kaahailijan sijoituttava vähintään 20kolmanneksi ja lopullinen kokonaispistemäärä ratkaisee sarjan mestarin. Kun esimerkiksi Safari-luokka on ajettu onnistuneesti läpi, voi myydä entisen autonsa ja sijoittaa voittorahat uuteen ja vauhdikkaampaan kärryyn. Autojen ominaisuudet vaihtelevat tutusti ajettavuuden, huippunopeuden ja kiihtyvyyden välillä.

Menopelejä on kiitettävän paljon, ja ainakin osa on aivan oikeita 20mobiileja. Värikkäin on ehdottomasti jenkkiarmeijan Hum Vee -tiedusteluauto, mutta myös rantabugia muistuttava pikakiitäjä vetää pinnat kotiin. Joukossa on tietenkin arkipäiväisempääkin kalustoa kuten Explorer, Range Rover, Jeep ja vastaavat. Autoja on yhteensä ainakin reilu viisitoista ja pelaamalla paljastuu myös muutama superauto, joiden ominaisuudet ovat tietenkin yliluonnollisia.

Pelin alussa yksinpeliratoja on vain kolme, mutta mestaruuksia keräämällä määrä kasvaa yli kymmeneen. Alkuperäisiin Marokon, Hawaijin ja Santa Cruzin reitteihin kyllästyy melko nopeasti, joten World Tourit kannattaa vääntää heti ensi istumalta läpi. Pelialueet vaihtelevat hiekkaisista dyynitunnelmista 20Baywatchista tuttuihin rantaympäristöihin eikä lunta, kivikkoja, kavennuksia tai hurjia mäkiä hyppyineen olla unohdettu. Ahkera pelaaja palkitaan myöhemmin Walesin, Mojaven ja Sveitsin kisoilla sekä kaikkien ratojen käänteisillä versioilla.

Hohhoijaa

Kilpailuiden maisemat ovat silti kovin mitäänsanomattoman oloisia ja itse rataosuudet varsin kapeita. Edes epäonnistuneet hypyt eivät aiheuta ongelmia, sillä metsään suuntautuvat suoritukset ikään kuin ohjautuvat automaattisesti takaisin tielle. Todelliseen offroad-tunnelmaan pääsee ensimmäisen kerran Hawaijin radalla, jossa voi hurjastella pitkin uimarantoja ja valita parikin vaihtoehtoista reittiä.

Yleisesti pelin kenttien suunnittelussa on löysäilty, sillä vapaata ajelua on kisoissa kovin vähän. Pelaaja joutuu ajamaan lähes poikkeuksetta ennalta määrätyllä reitillä eivätkä lisäradatkaan tuo vaihtelua. Onneksi Sveitsissä on sentään luminen ympäristö ja pieniä säätehosteita, joten sadekin voi yllättää nelivetokaaharin.

Pelaaminen on valitettavan tylsää ja turhauttavaa. Jo kilpailuiden voittaminen on irvistyksien takana ja löysin taso on taas liian helppo. Lisäksi autoja on vaikea ohjata, koska kaikki mallit tuntuivat kääntyvän kuin niistä olisi kaikki renkaat puhki. Eipä oikea maasturikaan aivan 20ketterästi joka tilanteessa ohjaudu, mutta maastosta riippumatta kontrollit tuntuivat karkeilta ja paikoin jopa epätarkoilta.

Tekijät ovat selvästi yrittäneet tehdä pelistä helpon arcade-hurjastelun ja tällöin ohjattavuuden pitäisi olla enemmän rento ja vaivattomampi. Pienikin kontakti esimerkiksi panssaroiduilta tuntuviin lippuaitoihin aiheutti hurjia ja epäreiluja 20tilanteita. Maaston hyödyntäminen on niin ikään turhaa, sillä lukuisat mäet ja töyssyt sekä kallistuvat kurvit ovat ilmeisesti vain rekvisiittaa. Siedettävimmän pelituntuman tarjoaa Dual Shock -ohjain, joka kerrankin tärisee ja paukkuu oikein kunnolla.

Puhtaasti teknisiltä osiltaan Test Drive 4x4 on varsin kohdallaan. Maisemat 20kolkosta ulkonäöstään huolimatta pyörivät 20tarpeeksi nopeasti ja äänitehosteetkin ovat asiallisia, mutta musiikista sen sijaan voi olla monta mieltä. Raidat käsittävät jos jonkinmoista tykitystä ja raskaasta rock-painotteisesta menosta vastaavat Sevendust, Gravity Kills ja Fear Factory. Itse en tästä mölinästä pitänyt. Ärsyttävä piirre on myös vähäsanainen kommentaattori, joka laukoo "Awesome!"-kommenttinsa jokaisen vähänkään rajumman hypyn jälkeen. Poukkoilevilla radoilla tämän 20huudahduksen saattaa kuulla noin kolmisenkymmentä kertaa, mikä ei kyllä enää naurata.

Liekö Test Drive 4x4:n julkaisemisen syy jatkuva autopelien kysyntä, mutta silti näin mitäänsanomatonta tuotetta kyllä saisi kauppoihin tuoda. Ei tätä voi huonoksikaan haukkua, 20mutta jotain uutta tai mielenkiintoista pitäisi autopelin sisältää. Gran Turismo, Motorhead, Toca 2, Colin McRae ja kumppanit ovat esimerkkejä siitä, millaisia tämän päivän hurjastelupelien pitäisi olla. Test Drive 4x4 taas toimii 20esimerkkinä pelistä, joita PlayStationilla on jo lähes kymmenittäin.

70