Test Drive Unlimited 2

Kun ostaa kunnon auton, ei tarvitse katua.

Kaunotar kiljahtaa yllättyneesti, kun survaisen kunnolla pohjaan asti. Kiertoliittymässä on pakko vähän nostaa, ja moottorijarrutus helisyttää ostoskadun näyteikkunoita. Kun GPS kertoo meidän olevan perillä, heivaan neidon takaisin työpaikalleen ja alan etsiä seuraavaa kyyditettävää. Työmatka Test Driven Ibizalla voittaa kotoisen räntäsateessa värjöttelyn.

Test Drive Unlimited 2 on autopeli, jossa ajaminen ei ole pääosassa. Moninpeli keskittyy virtuaalivehkeiden vertailuun. Mitä laajempi autokokoelma, hulppeampi kämppä ja tyylikkäämpi hahmo on, sitä paremmin menee. Tekijöiden tärkein esikuva on yllättävästi PlayStation Home.

Hurjapäät

Test Drive Unlimited 2 ei tee eroa monin- tai yksinpelin välillä, sillä mekaniikka on molemmissa sama. Kaduilla kruisaillaan vapaasti, osallistutaan erilaisiin katukisoihin ja voittorahoilla hankitaan parempia autoja, asuntoja ja asuja.

Fiilis on vauhdikkaan menevä, sillä ajomalli osuu onnistuneesti arcadehermoon. Valtaosa kisoista käydään katuradoilla, joten autot saa helposti hallittavaan sivuluisuun käkkärillä tai kevyellä jarrutuksella. Törmäyksissä ei menetä kuin aikaa, sillä osumat eivät tuhoa ajettavuutta.

Autojen fysiikka säädetään ilmiselvästi käsityönä, sillä koeajolla osa menopeleistä käyttäytyi loogisesti ja toisiin en saanut mitään tuntumaa. Useat takavetoiset vaikuttivat keskeneräisiltä, vaikka niiden ajamisen pitäisi olla ihmisen parasta aikaa. Joko kaaraa ei saanut mitenkään yliohjaamaan kaasulla mutkaan tai sitten auto pyörähti heti, kun asiaa ajattelikin.

Tekijät puolustautuivat, että vain 20 prosenttia automalleista on valmiita ja kaikkia testataan parhaillaan moninpelibetassa. Urakka on valtava, sillä palaute ei ole suoraan käyttökelpoista.

”Testaajien yksittäiset kommentit heittelevät laidasta laitaan. Samasta Audi-mallista saatetaan raportoida, että se on paras mallinnus koskaan tai että auto on ajokelvoton hirviö, tarkistakaa fysiikkamoottorinne. Tiimin tehtävänä on kaivaa korjattavat ongelmat esiin, sillä pelkän palautteen perusteella säätäminen ei loppuisi koskaan”, tuottaja Vince Farquharson sanoo. ”Emme pyri ajomallissa ultrarealismiin vaan siihen, että kaikki autot olisivat viihdyttäviä ajettavia.”

ABS ja ASR

Lähtökohtana on klassinen helppo aloittaa, vaikea hallita -ajatus. Tavoitetta tukee myös pelisuunnittelu, sillä alkupelin autoluokissa on käytössä apupyöriä luistonestosta jarruapuihin, mutta loppupelin superkaaroja pitää ajaa itse. Tarkoituksena on, että pelaajat oppivat ajamaan noustessaan pelimaailman arvoasteikossa.

Autopornona Test Drive Unlimited 2 on erinomainen. Autolista keskittyy unelmien täyttämiseen, sillä Nissanin ja Volkswagenin seurana on pääasiassa Ferraria, Spykeria, Aston Martinia ja Dodge Viperia. Kaarat näyttävät fotorealistisen komeilta, kun auringonlasku punaa tuoreen metallipinnan. Vuorokaudenajan lisäksi myös säätila vaihtelee ja vaikuttaa ajettavuuteen, joten hiekkatie on säteen jälkeen petollisen liukas.

Eden ansaitsee kehut kisavariaatioiden keksimisestä, sillä perinteiseen kilvanajoon, pikataivalralliin ja kiihdytysajoon on keksitty runsaasti uusia tulokulmia. Turvavälissä joukkueen pitää pysyä mahdollisimman tiiviissä nipussa, sillä ensimmäisen ja viimeisen ajan erotus lasketaan mukaan tiimin yhteisaikaan. Vauhtikisassa taas pitää pysyä miniminopeuden yläpuolella, jolloin saa jokaisesta metristä pisteitä. Kisassa ratkaisee paitsi ajotaito myös kaupunkituntemus, sillä reittinsä saa päättää itse, vain lähtöpaikka on kaikille yhteinen.

Kisoihin voi hypätä valikon kautta tai kruisailla ympäri Ibizaa, kunnes törmää mieluisaan ralliin tai haastettavaan. Satunnaistehtävät, kuten supermallien kyyditykset, löytyvät vain saarta kiertelemällä. Myös vapaassa hurjastelussa voi tienata rahaa, sillä peli palkitsee sivuluisut, niukat ohitukset, hypyt ja kahdella renkaalla tasapainoilut.

Lajityyppinä MOOR

Nettiroolipelimäisyydestä huolimatta kuukausimaksuja ei peritä. Tasainen kassavirta syntyy mikromaksuilla, joilla saa virtuaalitodellisuuteen autoja, viritysosia, huonekaluja, vaatteita ja paljon muuta sälää. Pelaajayhteisö pidetään vireänä jatkuvilla ilmaispäivityksillä, joissa mukaan lisätään muun muassa tuoreita kisamuotoja.

Harmittavasti pelimaailma ei ole kaikille yhteinen vaan ihmiset pyörivät omissa pelitodellisuuksissaan. Yhteen kisaan mahtuu kahdeksan kuskia ja klaanikeskuksena toimiviin autokerhoihin noin kolmekymmentä pelaajaa yhtä aikaa. Ajettavana on Ibiza-aloitussaaren lisäksi ykkösosan Oahu kokonaisuudessaan. Teiden yhteispituudeksi ilmoitetaan yli 3 000 kilometriä, joten paikkojen ei pitäisi heti tuntua tutuilta.

Test Drive Unlimited 2 ilmestyy vuoden 2011 alussa. Suljettu betatesti on parhaillaan käynnissä.

www.ghostrecon.com

Kummitusryhmän työ ei lopu. Nyt vastassa on Venäjä, jonka äärinationalistit ovat kääntäneet sotaan.

Ubisoft on antanut erikoisjoukkojensa lepäillä yllättävän kauan, edellisestä Ghost Recon -pelistä on vierähtänyt jo useampi vuosi. Tauon aikana sedät ovat viettäneet aikansa uusimpaan Tom Clancy -sotateknologiaan tutustumalla.

Future Soldierissa Clancy-pelien perinteinen tekniikkaporno menee pitemmälle kuin missään julkaisussa tähän asti. Innoitusta on haettu oikeista tutkimuksen alla olevista projekteista, joista osa kuuluu vielä tukevasti scifin maailmaan. Merkittävin uusi lelu on predator-tyylinen optinen häivepuku, joka tekee kummituksista nimensä veroisia. Pelitasapainon vuoksi näkymättömyys toimii vain hitaasti hiipiessä ja tarpeeksi kaukaa, vieressä seisova vihollinen näkee sankarin ääriviivat piilokentästä huolimatta.

Muita leluja on muun muassa mekanisoitu tukirunko, jonka avulla sotilas jaksaa kantaa enemmän ja lyödä kovempaa. Niskassa voi olla jopa sellaista animekamaa kuin selästä laukaistava raketinheitin. Viime osasta tuttua on muun muassa mahdollisuus erilaisten kauko-ohjattavien laitteiden komenteluun. Tällä kertaa droneissa on myös aseistus videokameran lisäksi.

Joukkueenjohtajan taakka

Varustus kuulostaa yliampuvalta jopa Clancylle, mutta Ghost Reconin perusmekaniikka on pidetty pitkälti entisellään. Nelihenkinen tiimi etenee suojasta suojaan ja maailmaa tiiraillaan sankarin olan yli kolmannesta persoonasta. Demon perusteella vaikuttaisi itse asiassa siltä, että hiiviskely on hiukan aikaisempaa suuremmassa roolissa.

Myös ryhmätyön merkitystä on korostettu entistä enemmän. Kavereita voi tuttuun tapaan komentaa yksinkertaisilla peruskäskyillä, mutta mukana on lisäksi kohtauksia, joissa jokaiselle jäsenelle määritetään omat kohteensa. Hollille otetut viholliset erottuvat sotilashenkeen sopien sillä, että piilossa kykkivä kummitus sihtailee uhriaan sinisellä lasertähtäimellä. Kun jokainen on saanut maalinsa, annetaan toimintakäsky ja kaikki toimivat samaan aikaan. Väijytyksissä on hieno erikoisjoukkotunnelma ryhmän iskiessä nopeasti ja tehokkaasti.

Räiskinnän alkaessa suojien takana kykkiminen ei enää ole autuaaksi tekevä asia, sillä osa paikoista hajoaa luotimyrskyssä. Tämän ansiosta taistelu on väkisin aikaisempaa vauhdikkaampaa eikä hyydy suojan takaa sniputtamiseksi. Raskaampien aseiden ja dronetekniikan käyttö tuo puolestaan ryhmälle lisää tulivoimaa.

Neljä hevosmiestä

Yksinpelin kampanja sijoittuu epämääräiseen Pohjois-Eurooppaan, jonne Venäjä on jostain syystä hyökännyt. Clancy-perinteiden mukaisesti tarinaa ei saa turhaan miettiä, tärkeintä on se, että juonentynkä vie kummitukset tyystin erilaisiin maisemiin kuin viime kerralla. Pölyisen Meksikon sijasta seikkaillaan lumen ja jään keskellä. Ilmeisesti kylmä ilmanala on käheyttänyt lämpimään ilmastoon tottuneet jenkkisotilaat, sillä demossa miesten ylimöreät supermachoäänet aiheuttivat tahatonta hihitystä.

Uusien lelujen ja miljöön lisäksi Future Soldierin koukku on co-op-kampanja, jossa voi viimeisimmän muodin mukaisesti taistella rinnakkain peräti neljä henkeä. Parhaimmillaan koko ryhmä on siis ihmisten komennossa, jolloin aikaisemmin yksin ohjatut tiimihyökkäykset tuntuvat entistä siistimmiltä. Demon perusteella monet kohdat voi halutessaan hoitaa joko suoralla toiminnalla tai hiljaa hiipimällä, jälkimmäinen vaatii yleensä tiimiltä parempaa yhteistoimintaa.

Nähdyn perusteella Future Soldier on nimensä veroinen Clancy-paukuttelu. Kummitusryhmän ystäville mukana on sopivasti sekä uutta että vanhaa. Lopullinen totuus selviää joskus ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…