The Crew

The Crew

PC, X360, XbOne, PS4

Julkaistaan 14.11

Idästä länteen 90 minuutissa

Nopea auto alla ja koko Jenkkilä leikkikenttänä, kuulostaa unelmalomalta.

Ubisoft piti suljetun betan elokuun lopulla The Crew -ajopelistään. Jo ensikosketuksella avoimen maailman kaahailu aiheutti tuttuja fiboja, eikä ihme: tekijöiden meriiteistä löytyy Need for Speedin, Driverin ja Test Drive Unlimitedin kaltaisia nimikkeitä. Kokemuksen puutteesta tiimiä ei ainakaan voi syyttää.

Mä haluun ajaa

Juonessa on kaikuja Driverista, sillä tarinassa Bryan Cranstonin näköinen sälli soluttautuu rikollissyndikaattiin kurmoottamalla rivijengiläisiä erinäisissä autokilpailuissa. Alun perusteella mitään Breaking Badia tuskin on luvassa, ennemminkin ihan jees -tason kertakäyttöviihdettä leffaesikuvien hengessä.

Juonitehtävissä riittää onneksi mukavasti vaihtelua. Peruskisailun lisäksi on tiukkoja siirtymiä kelloa vastaan, jengiläisten/virkavallan pakoilua, jäljittämistä sekä suoraviivaista kilpakumppanin teilaamista. Mukavaa vaihtelua tehtäviin tuo se, etteivät ne keskity pelkästään suurkaupunkien keskustoihin siihen pahimpaan ruuhka-aikaan. Välillä kaahataan kohteen perässä pitkin Michigan-järven rantaviivaa ja hetken päästä kohelletaan offroad-tuunatulla urheiluautolla Kuolemanlaaksossa.

Pitkin teitä on ripoteltu haasteita porttislaalomista pituushyppyihin, joita suorittamalla tienaa päivityspalikoita autoihin. Temppuilu tuo mukavaa pikkutouhua siirtymille, ja uusintayrityksenkin pääsee ottamaan heti lähtökiihdytyksestä napin painalluksella. Myös onnistuneesta töhöilystä, driftailusta ynnä muusta kikkailusta liikenteessä palkitaan kahisevalla Saints Row’n tyyliin.

Ajomallinnus on, jollei nyt täyttä arcadea, niin hyvin lähellä sitä. Alkuun tuntuma on jopa vähän kuminauhamainen, mutta hetken totuttelun ja ensimmäisten päivityspalikoiden jälkeen ajosta tulee yllättävän nautittavaa. Viilattavaa kuitenkin vielä on. Pädillä homma toimii sen verran luontevasti, etten vaivautunut edes virittelemään rattia pöytään kiinni. Tsekataan rattituki julkaisussa sitten tarkemmin.

Vauriomallinnus on lähinnä tyyppiä kosmeettinen, paitsi kun täräytät nitron voimalla kolmatta sataa rekan nokkaan. Siitäkin seuraa vain ”tyylikäs” kamera-ajo, jonka jälkeen matka jatkuu taas. Huvittavana yksityiskohtana tukikohdassa kököttävä agenttiapuri vinkuu vähän väliä tallille korjauttamaan koslaa, vaikka auto korjaantuu itsekseen ajan kanssa. Bugi vai rehellinen aivopieru?

Kromi- ja tuning-hirvitys

Kahdenkymmenen auton katras edustaa pääasiassa, teeman mukaisesti, jenkkiläistä superautoihannetta. Pakolliset Corvettet, Skylinet ja Lamborghinit ovat saaneet kavereikseen myös muutaman pikkusportin, kuten Ford Focus ST:n ja Mini Cooper S:n. Pienen autokatraan vastapainoksi säätövaraa löytyy aina korituunauksesta kokonaisiin muutospaketteihin. Joudutko koheltamaan pitkin metsiä ja peltoja? Alle järeämpää jousta, nokalle karjapuskuri ynnä lisävalopatteristo. Tarve nöyryyttää vastustajaa ovaalilla? Madallussarja alle ja konttiin isompaa spoileria.

Yhdysvallat on prässätty aika kompaktiin kokoon peliteknillisistä syistä. Hyvä niin, pitkät siirtymät maistuisivat pidemmän päälle puulta. Rannikolta rannikolle kruisailu kestää kuulopuheiden mukaan noin puolitoista tuntia, joskin joku sankari väitti kaahanneensa matkan alle kolmen vartin. Betassa koko mantere oli mukana, mutta rajatun tehtäväkatraan takia tyydyin kruisailemaan Chicagosta New Orleansin kautta Miamiin. Jo pelkästään sillä matkalla maisemien monipuolisuus vakuutti. Pelkkään popkulttuuriin perustuvaan jenkkilätuntemukseeni näkymät menivät täydestä. Malttamattomia varten löytyy myös pikamatkustus käytyjen paikkojen välillä.

The Crew on pelattavissa yksin, mutta ikinä et ole yksin, kiitos pakollisen nettiyhteyden. Tekijöiden korupuheiden mukaan samalle palvelimelle mahtuu rajaton määrä pelaajia, sillä peli on yhdistelmä dedikoituja palvelimia ja peer-to-peer-yhteyksiä. Konseptin toimivuutta julkaisuversiossa on paha arvailla, mutta betassa muut kuskit elävöittävät maailmaa. Suurinta osaa tehtävistä voi pelata kimpassa ja ryhmien muodostaminen lennosta toimii hyvin. Peliä on haukuttu mörpiksikin, mutta se väite ampuu yli.

Ulkoasullaan beta ei pääse Forza Horizon 2:n ja Driveclubin tasoiseen loistoon, komeat autot ajavat askeettisessa ympäristössä. Epäilen, että silmäkarkkia tulee vielä lisää. Sadekeliä kaipaisin mukaan, se toisi omanlaista näyttävyyttä ja tietynlaista arvaamattomuutta ajamiseen. Moottorien murinat eivät juuri herätä tunteita suuntaan tai toiseen, mutta monipuolinen valikoima radiokanavia ansaitsee plussan.

Betan perusteella The Crew jätti hyvän fiiliksen, vaikkei odotuslistani tiukimpaan kärkeen kiilaakaan. Reilun seitsentuntisen perusteella konsepti toimii, mutta jää nähtäväksi, jaksaako nykyinen sisältö kannatella peliä pariakymmentä tuntia enempää. Paljon riippuu myös yhteisöstä. Suljetussa testissä tiimipuoli toimi ja perseily pysyi suht minimissä, mutta mitä tapahtuu, kun virtuaalimaailman kurjapäät pääsevät vauhtiin?

 

Marko Mäkinen

 

Kuvat:

2 – Ah, Mississippi.

3 – Tästä vähän Gridille ohjaamonäkymän mallia!

7 – Tiiminhaku onnistuu lennosta luontevasti.

8 – Walter Whiten bensankäryinen menneisyys.

9 – Offroadia Kuolemanlaaksossa.

10 – Tasokatto tuli vastaan turhan varhain.