The Devil’s Men

 

The Devil’s Men

PC, Mac

Ilmestyy syksyllä 2015

 

[caption id="attachment_19254" align="aligncenter" width="640"]Vastahakoinen toveri suostutellaan avuliaaksi uhkailemalla ja kiristämällä. Vastahakoinen toveri suostutellaan avuliaaksi uhkailemalla ja kiristämällä.[/caption]

Viktoriaaninen murhamysteeri

Steampunk-seikkailupelit ovat harmittavan harvinaisia. Onneksi Daedalic korjaa tilannetta The Devil’s Menillä.

Daedalic Entertainment esitteli tammikuussa Hampurissa kuusi seikkailupeliä, joista yksi nousi kiinnostavuudeltaan selvästi yli muiden. The Devil’s Men on kunnianhimoinen steampunk-seikkailu, joka sijoittuu vuoden 1871 viktoriaaniseen Englantiin. Rikostrillerissä valinnoilla on väliä, sillä tarinan päähenkilöiden, Adelaiden ja Emilyn, välinen suhde riippuu pelaajan tekemistä valinnoista.

Kaksikko eroaa toisistaan kuin yö ja päivä. Kaksikymppisen Adelaiden isä oli kuuluisa etsivä, joka katosi mystisesti, kun Adelaide oli vielä lapsi. Kadulla asuva Adelaide yrittää pitää kiinni moraalistaan, vaikka rikollisuus rehottaa rumasti Englannissa. Emily puolestaan on tunnettu rikollinen ja murhaaja, joka yrittää nousta jenginsä johtoon. Kaksikon kohtalot kietoutuvat yhteen, kun Adelaide näkee sattumalta murhan.

Kevin Mentz, The Devil’s Menin pääsuunnittelija, kuvailee eripuraisen kaksikon suhdetta ongelmalliseksi. ”Päätöksillä on kaksi puolta. Jos teet hyvän päätöksen Emilyn kannalta, todennäköisesti vahingoitat Adelaidea. Mitä pidemmälle tarina etenee, sitä selvemmiksi erot käyvät. Monet pulmista voi ratkaista muutamalla eri tavalla ja ratkaisujen vaikutukset hahmoihin vaihtelevat.”

Mentz ei puhu palturia, sillä vaihtoehtoiset ratkaisutavat näkyvät heti seikkailun alkumetreillä. Eräässä tehtävässä Emily on ryöstökeikalla Will-jengitoverinsa kanssa. Vaikka Emily on jengin nokkimisjärjestyksessä Williä edellä, tämä kyseenalaistaa kaikki Emilyn tekemät päätökset. Paetaanko rikollispaikalta hissillä? Will nurisee. Livahdetaanko karkuun portaiden kautta? Will valittaa.

Jengissä on käynnissä valtataistelu, mikä hankaloittaa päätöksiä. Vastuun epäonnistuneesta keikasta voi vierittää Willin harteille, mikä parantaa Emilyn asemaa pomon silmissä, mutta vaikuttaa muun jengin moraaliin. Myöhemmässä vaiheessa tarinaa Adelaidella on hallussaan todisteita, jotka paljastaisivat Emilyn osallisuuden rikokseen. Tietojen kertominen helpottaisi poliisin tutkimusta, mutta aiheuttaisi Emilylle ongelmia. Vaikeneminen puolestaan auttaisi Emilyä ja vaikeuttaisi tutkimusta. Tällaiset päätökset tuovat The Devil’s Meniin roolipelimäisyyttä.

[caption id="attachment_19253" align="aligncenter" width="640"]Adelaide näyttää viattomalta, mutta rankka elämä on kovettanut nuoren naisen. Adelaide näyttää viattomalta, mutta rankka elämä on kovettanut nuoren naisen.[/caption]

Paholainen vie pikkusormen

The Devil’s Men on klassinen naksuseikkailu, jossa keskustelut ovat tärkeässä roolissa. Dialogissa on eri sävyjä: joissain tilanteissa uhkailulla voi päästä pitkälle, toisinaan vaaditaan diplomaattisempaa lähestymistapaa. Tietyssä vaiheessa tarinaa Emily tarvitsee kiipeilyvälineet, jotka ovat toisen jengiläisen hallussa. Rikollista voi joko huijata tai välineet voi lunastaa käteisellä.

Seikkailun piirroselokuvamainen tyyli miellyttää silmiä. 2D-hahmot käyskentelevät kolmiulotteisissa ympäristöissä, mikä tuntuu aluksi hieman kummalliselta yhdistelmältä, mutta omaperäiseen ratkaisuun tottuu nopeasti. Ympäristöt loistavat yksityiskohtaisuudellaan ja realistisuudellaan, kun taas persoonalliset hahmot ovat mittasuhteiltaan hieman liioiteltuja.

Ennen uutta tehtävää keikan tietoja voi tarkastella erillisessä ikkunassa. Keikkalokiin kerätään tehtävän tärkeimmät tiedot, kuten vartijoiden rutiinit ja ympäristön erityispiirteet, jotka päivittyvät lokiin sitä mukaa kun urakassa edistyy. The Devil’s Menin julkaisuun on vielä aikaa, mikä näkyi testiversion osittaisena keskeneräisyytenä. Esimerkiksi ääninäyttelyn purkittaminen oli vielä kesken ja kaikki tehtävät eivät olleet vielä esittelykunnossa.

Puzzle-suunnittelun monipuolisuus ja erilaiset lähestymistavat pulmiin sen sijaan vakuuttivat jo tässä vaiheessa. Siinä missä seikkailupelien tarinat etenevät perinteisesti lähdöstä maaliin lineaarisesti, The Devil’s Men kokeilee jotain uutta. Tai no, seikkailupeliklassikko Blade Runner kokeili haaroittuvaa tarinaa onnistuneesti jo vuonna 1997.

Perinteiseltä näyttävään pakettiin kätkeytyy kunnianhimoinen ja harvinaisen kiinnostavalla teemalla siunattu seikkailu. The Devil’s Meniin on rakennettu mielenkiintoiset puitteet ja päähenkilöt ovat piristävän erilaisia. Syksyllä nähdään, viekotteleeko paholainen seikkailijat pahoille teille.

 

Markus Lukkarinen