Theme Park – Magical Mystery Tour

Bullfrog on päästänyt aiemmin ihmiset leikkimään jumalaa ja cyberahdettuja tappajadroideja. Nyt se on vaihteeksi ottanut käsittelyynsä hieman kotoisamman aiheen vanhaa tuttua johtamisnäkökulmaa kuitenkaan unohtamatta. Komennettavaksi on alistettu huvipuisto, josta pitäisi tehdä se Suurin ja Kaunein. Ei siis enää verta ja suolenpätkiä, vaan mansikanmakuisia hattaroita ja oksettavia höykytyslaitteita.

Rahassa vara parempi

Theme Park on iloisesta ulkomuodostaan huolimatta bisnessimulaatio. Pelin alussa valittava vastustajien lukumäärä ja niiden vaikeusaste määrittelevät kilpailun tason. Helpoimmalla kolmesta mahdollisesta tasosta pelaajan tarvitsee vain sijoitella kaikki laitteet, kaupat ja muut oikeisiin paikkoihin ja katsella rahan kolisevan arkkuihin. Kakkostasolla täytyy tämän lisäksi neuvotella einesten ja työvoiman hinnasta sekä jaella rahaa insinööreille, jotka suunnittelevat uusia huvittelumuotoja puiston parantamiseksi. Ilman uusia laitteita asiakkaat pian kyllästyvät puistoon ja kilpailijat rynnivät ohi valon nopeudella.

Vaikeimmalla tasolla pelaajan täytyy vielä pitää huoli kauppojensa varaston ylläpitämisestä ja tarkkailla osakemaailman kiemuroita. Koska muut voivat ostaa pelaajan osakkeita, yllättävän helposti jokin kilpailija ostaakin puiston lähes kokonaan itselleen. Vaikein taso onkin parhaimmillaan vasta, kun pelaajalla on rutosti rahaa, jotta hän pystyy ostamaan itselleen pääosuuden vihollistensa puistoista. Onneksi tasoa voi vaihtaa kesken pelin, joten aloittamiseen voi suositella kakkostasoa.

Takaisin suunnittelupöydälle

Pelaaja joutuu päättämään myös minne puistonsa perustaa: lähellä asutuskeskuksia on paljon potentiaalisia asiakkaita, mutta keskellä pohjoisnapaa tehtävä on huomattavasti haasteellisempi. Itse peli alkaa, kun pläntti peltomaata on ostettu.

Aloitustasosta riippuen pelaajalla on tietty summa tuhlattavaa, jolla hänen täytyy saada puistonsa kukoistavaan alkuun. Ruudun alalaidasta voi valita haluamansa laitteet, kaupat, henkilökunnan ja erilaiset koristekasvit. Lisäksi on mahdollista tarkastella asiakkaiden mielialoja, pankkimaailman saloja ja koko laajan puistoalueensa karttaa. Kaikki nämä ja hieman lisääkin voi valita myös ruudun yläläidasta esiintulevista valikoista.

Systeemi on helppo käyttää ja se juurtuu mukavan nopeasti aivolisäkkeeseen. Vaikka pelaajalla onkin into kasata puistontynkä ennätysajassa ja avata porttinsa kuluttajille, kannattaa alkusuunnittelu hoitaa vaikkapa paperilla. Ja se suunnittelu ei olekaan niin helppoa kuin luulisi, sillä kaikki tuntuu vaikuttavan kaikkeen. Oikeaan paikkaan sijoitettu pikaruokala saattaa olla kultakaivos, mutta väärässä paikassa sitä ei kukaan edes huomaa (ellet laita kylttiä ohjailemaan asiakkaita). Suositun laitteen viereen on hyvä rakentaa lahjakauppa, sillä kaikkihan haluavat muiston juuri siitä parhaasta puistohetkestään. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, eivätkä yleisön mieltymykset edes pysy samoina, vaan muuttuvat yleensä juuri pahimpaan aikaan.

Raakaa peliä

Puiston vihdoin saatua muotonsa ja asiakkaiden alkaessa valua sisään alkavat ongelmat.

Puistossa hyörivät ihmiset ovat melkoisia sottaajia, joten ilman tehokasta siivoojakaartia koko puisto pian hukkuu roskiin ja oksennukseen. Pelkät huvittimet eivät riitä, vaan lisäksi tarvitaan myös mukavuuslaitoksia, jotka tietenkin vaativat säännöllistä siivousta. Ja laitteiden tekniikan pettäessä kaivataan osaavaa huoltomiestä, joka hoitaa kaiken nopeasti takaisin käyttökuntoon. Sateen sattuessa portin eteen sijoitettu virtahepopukuinen pellelauma lahjoittaa asiakkaille sateenvarjoja ja piristää tunnelmaa. Ja helvetin enkeleiden varalta on kätevä pitää palkkalistoillaan pari vartijaa.

Ilman osaavaa työntekijäkaartia puiston pidosta ei siis tule mitään, joten silloin tällöin tinkimisperiaatteella hoidetut palkkaneuvottelut kannattaa hoitaa kerralla kotiin.

Kummitustalo kaikilla tehosteilla

Pelimaailma esitetään viistosti edestä katsoen, kuten kaikissa aiemmissakin Bullfrog-tuotannoissa on ollut tapana. Kätevänä graafisena jippona laitteet ja teillä möyrivät ihmiset saa pienennettyä, mikä auttaa esimerkiksi siivoojien asettelussa. Eri laitteet ja härvelit on toteutettu taidolla ja jokainen on hyvin animoitu. Erityisen mukavaa on tarkkailla erilaisten teatterien esitysten kulkua.

Myös puiston asiakkaat ovat eläviä olentoja, jotka ilmaisevat mielipiteitään näyttämällä sormimerkkejä ja nuokkumalla erityisen pitkissä jonoissa. Kokonaisuutena puisto on niin rikkaasti toteutettu, että maailma todella imee pelaajan mukaansa.

Pelissä pitäisi myös olla SVGA:n vaativa tarkkuusmoodi, jonka saisi halutessaan päälle nappia painamalla. Itse en moista moodia saanut toimimaan, vaikka kaikki oli oikein asennettu. Tiedä häntä, onko kyseessä bugi vai vain simppeli yhteensopivuusongelma.

Kaikkea kauneutta täydentää erinomainen äänitausta, jossa yksityiskohtiin on jaksettu kiinnittää huomiota. Taustalla kaikuva mukava sirkusmusiikki vaihtelee tarkkailtavana oleva laitteen mukaan, esimerkiksi länkkäriteatterissa kaikuu western-musa. Tämän toimivan idean lisäksi digitoitu ihmisten taustahäly luo puistoon juuri sen oikean tunnelman. Osa efekteistä on vieläpä tärkeitä pelin kannalta, sillä puklausäänen kaikuessa pelaaja tietää ryhtyä etsimään siivouskohdetta.

Kyllä kansa tietää

Vuoden lopussa pelaaja näkee puistonsa menestyksen muihin saman alan yrittäjiin verrattuna. Puistoja arvostellaan kuudessa eri kategoriassa, kuten jännitys, suuruus tai laitteiden määrä. Lisäksi on yhteenveto. Huvipuiston johtaja saa myös tukun kunniakirjoja, joista käyvät ilmi puiston menestys, turvallisuus ja muita tärkeitä seikkoja. Hyvästä sijoituksesta saa rahallista plussaa, huonosta kannustuksen parantaa tulostaan. Ompa tarjolla palkintoja maailman suurimman vuoristoradan omistajallekin.

Pelin tavoitteena on päästä kaikkien listojen ykköseksi, jolloin pelaajan puisto on maailman paras. Alussa pelaaja yleensä komeilee lähellä kärkipäätä, mutta hetken kuluttua sijoitukset alkavat heikentyä. Vasta kovan kilpailun jälkeen on mahdollista kohota ykköseksi.

Linnanmäki jää kakkoseksi

Bugipuolella Theme Park on ihailtavan toimiva useampiin muihin viime aikoina ilmestyneisiin peleihin verrattuna. Ainoastaan yksi ötökkä ryömii esiin puiston laitteiden toiminnassa. Joskus ilman mitään syytä laite lopettaa toimintansa, vaikka se ilmoistusvalon mukaan onkin päällä. Kun härvelin sammuttaa hetkeksi ja kytkee uudelleen käyttöön, jatkuu kaikki tavalliseen tahtiin. Tarkkaavaiselle pelaajalle ei ötökkä aiheuta suurempia ongelmia, joten sen voi huoletta määritellä kastiin "harmiton".

Kokonaisuutena Theme Park on kauniisti toteutettu ja ennen kaikkea hyvin suunniteltu peli. Vaikka aihe saattaa kuulostaa tylsältä ja yksinkertaiselta ei peli todellakaan ole sitä. Syvyyttä löytyy vähintäänkin riittävästi ja peliaikakin mitataan useammissa viikoissa.

91