TIE Fighter: Collector's CD – Tie päättyy

Ympyrä on sulkeutunut, Origin-Wan. TIE Collector's CD on nyt avaruusräiskintä/"simulaattoreiden" mestari. Ainakin jonkin aikaa.

Lucasin mediakoneella on nyt jonkinlainen nostalgiavaihe päällä, kun kaikki vanha kunnon kama julkaistaan remasteroituna ja paranneltuina. Joululoma meni Collector's Edition Star Wars -trilogiaa katsellen ja TIE-hävittäjällä lentäen. Ja mikäpä siinä, kyyneliä (krapulaisia) kirvoittaneet leffakohtaukset ja kaksi (Suncomin) joikkaria hajoittaneet TIE-taistelut todistivat, että kyllä näistä vielä löytyy mehuja puristettavaksi asti.

And the sky was full of stars...

TIECD:lle on koottu tähän mennessä ilmestyneet alkuperäinen peli ja Defender of the Empire -lisäpaketti (DOE), plus parikymmentä lisätehtävää, joissa luopioamiraali Zaarinin ura vihdoinkin sinetöidään herralle itselleen mahdollisimman epämiellyttävällä tavalla. Tässä viimeisessä kampanjassa myös nivotaan TIE:n tarina yhteen sekä varsinaisen Star Wars -kaanonin että Rebel Assault kakkosen häiveteknologian kanssa.

X-Wing-CD:n tapaan koko roska on full talkie, eli kaikki mahdollinen mikä ennen oli tekstinä on nyt puhuttu (ja ammattitaitoisesti) aina käskynjaosta siipimiesten kommentteihin. Jatkuva radiokälätys luo ihan omaa tunnelmaansa jo pelattuihinkin tehtäviin, varsinkin herra Darth Vaderin hönkiessä kuulokkeisiin: "Sisimmässäsi on Voima tuhota Vihollinen".

...every one of them an exploding ship...

Insinörttien iloksi TEICD on toteutettu SVGA-grafiikalla ja vielä varsin onnistuneesti. Pelkkine minimaalisella tekstuurilla maustettuine gouraud-varjostettuine polygoneineen X-Wing/TIE:n grafiikkamoottori on aina vaikuttanut hieman turhan kliiniseltä ja saanut alukset näyttämään silotelluilta aarikkaleluilta, varsinkin kun kontrastia on käytetty huomattavasti varovaisemmin kuin avaruuden visuaalinen ilme vaatisi.

Alukset näyttävät entistä siloisemmilta, mutta nyt niistä todella näkee missä asennossa ne ovat ja mihin suuntaan menossa. Etenkin eeppisen massiivisiin laivastotaisteluihin sopii vallan mainiosti se, että joka puolella viuhuvat laserammukset ovat nyt laserammusten eivätkä rohjoisten pikselipölkkyjen näköisiä.

Pelaajan lennettäväksi TIECD ei uusia aluksia tarjoa (Voiman kiitos), mutta muuten on mukana muutama uutuusherkkupala, esimerkiksi Keisarin henkilökohtainen jahti.

...One of ours

DOE sortui uusine Missile Boateineen samaan mammuttitautiin kuin ne lukuiset keskinkertaista heikommilla kirjailijalahjakkuuksilla varustetut Star Wars-saagan "jatko-osien" kynäilijät. Jokainen keksii toinen toistaan isomman ja voittamattomamman aseen tai ovelamman juonen Imperiumille ja silti jätkät ottavat turpaansa minkä ehtivät. Joko TIECD:n uusia tehtäviä suunnitellut porukka on tullut järkiinsä tai heidät on pantu kuriin korkeammalta taholta, sillä nyt kaikki niputetaan ruotuun jopa lievää ironiaa osoittaen.

Zaarin tekee viittä vaille selvää kaikista TIE Avenger/Defender -mallien valmistuspaikoista ja Missile Boatejakin jää vain yksi koko galaksiin tarinan päätteeksi. Pelaajan kannalta tärkein pointti on se, että Zaarin on joko tuhonnut tai pöllinyt kaikki paria hassua TIE Avengeria häijymmät rassit, ja ratkaisevat taistelut saa käydä viimeisillä Avengereilla Zaarinin ylivoimaisia Defenderejä vastaan juuri ennen Endorin taistelua. Suorastaan herkullisen kyynisesti toteutettu juonikyhäelmä (jota sen keinotekoisuus vain korostaa), jossa kuitataan kertaheitolla ne ihmettelyt, miksei Endorissa ollut näitä Imperiumin superaseita.

Lievästi haikeana ei voi muuta kuin todeta, että X-Wing/TIE-pelirungosta on nyt puristettu kaikki mahdollinen irti, sekä juonellisesti että enginen puolelta. Jos LucasArtsilla on yhtään järkeä päässä, he joko suunnittelevat kokonaan uudenlaisen Star Wars -pelin tai odottavat Kloonisotien elokuvatrilogiaa vähintään vuoteen 1998. Toisaalta Timothy Zahnin trilogia voisi muista ala-arvoisista jatko-osista poiketen olla muutaman X-Wing/TIE-lisälevyn arvoinen...

90