Tigris & Euphrates (iOS) – Sivilisaation aamunkoi

Saksalainen matemaatikko Reiner Knizia on maailman tuotteliain menestyneiden lautapelien suunnittelija. Knizian plakkarissa on jo satoja pelejä. Jos jostain lisenssiaiheesta tarvitaan lautapeli, suunnittelijan pallille valitaan usein Knizia. Miehen omista tuotoksista yksi arvostetuimmista on 1997 julkaistu taktinen laattojenasettelupeli Tigris & Euphrates, jonka teemana on Kaksoisvirranmaan valtataistelut.

Matemaatikon aivoituksille sopivasti Knizian on tehnyt valtakunnista abstrakteja laattoja ja pisteitä. Jokaisella pelaajalla on kuusi alueen elinkeinoa kuvaavaa laattaa ja neljä eri väristä johtajaa. Kuningas kerää pisteitä mustista parakeista, pappi punaisista temppeleistä, maajussi sinisistä peltotilkuista ja kauppias vihreistä toreista. Joka vuorolla tehdään kaksi toimintoa: asetetaan tai siirretään johtajia ja/tai asetetaan yksi tai kaksi laattaa. Laatasta tuleva piste menee sille pelaajalle, jonka johtaja on samalla alueella. Entä jos alueella on kahden eri pelaajan johtajia? Syttyy sota tai kapina.

Sota ratkaistaan laskemalla kummankin kuningaskunnan samanlaiset laatat, joihin lisätään kädestä salassa pelatut laatat. Kädestä voi lyödä vaikka kaikki kuusi laattaansa, jos ne ovat oikeaa väriä, joten sodan lopputulos ei ole ennakkoon tiedossa. Opportunismin palkitseva systeemi takaa sen, että yksikään alue ei ole koskaan täydellä varmuudella kenenkään hallussa.

Knizian pelien pistelaskuun liittyy yleensä jokin matemaattinen jippo. Niin nytkin, sillä voittaja on se, jolla on eniten pisteitä lukumäärältään pienimmässä värissä. Yhden värin hamstraaminen ei siis kannata, vaan valtakunnat on pidettävä tasapainossa.

Tigris & Euphratesin iOS-painos on suora käännös lautapelistä johtajasymboleineen päivineen. Käyttöliittymä toimii hyvin ja tekoäly pelaa nasevasti. Suhteellisen nopeatempoinen ja taktisesti kiharainen Tigris & Euphrates on herr Knizian paras peli laudalla ja täppärillä.

90

 

90