TOCA 2 Touring Cars (PSone) – Vakioautojen juhla

Codemastersin uusia pelejä odottaa sormet syyhyten, ovathan firman viimeaikaiset viritelmät TOCA Touring Car Championship ja Colin McRae Rally lajinsa klassikoita. Molemmat saivat kunnian olla lisäksi oman autourheilumuotonsa ensimmäiset asialliset bitti- ja myös brittiviritelmät kotikoneille!

Niinpä TOCA 2 Touring Carsin kimppuun käy vapisevin käsin. Eikä vapina johdu tuplashokeista, vaan kiihkosta päästä auton ohjaksiin.

Mutta TOCA 2 on pettymys. Aluksi. Colin McRae Rallyn iloisen rallattelun jälkeen ensimmäiset kierrokset vakioauton ratissa tuntuvat pitkäpiimäisiltä. Ajotuntumakin on eka-TOCAan verrattuna turhan helppo, sillä auto pysyy kiltisti tiellä ilman pinnistelyjä ja liikoja yrittelemättä. Auton käskyttämisen ei toki tarvitse vaatia ylimaallisia koordinaatiokykyjä, mutta ei ihan näin yksioikoisiakaan kontrolleja.

Kaiken lisäksi analogia-ohjaimella eli tattipadilla ohjaustuntuma on aivan liian herkkä. Pienikin hipaisu suuntaan tai toiseen heilauttaa auton nokkaa epäuskottavan rajusti edestakaisin. Eihän tämä voi olla totta?

Pikavisiitti valikoihin, ohjauksen herkkyyden asettaminen minimiin ja elämä alkaa hymyillä. Hymy sen kuin levenee, jos vielä jaksaa sompailla ratin kiinni koneeseen. Muutaman päivän porhaltamisen jälkeen uskaltaa jo huokaista helpotuksesta: TOCA 2 on maukas, muhkea rata-autoilupaketti, jollaisia ei ole nähty montaa. Erikoista on kuitenkin se, ettei ajotuntuma ole tismalleen kohdallaan kaikilla eri kontrollivaihtoehdoilla. Colin McRae Rally sentään totteli ohjainta kuin ohjainta mallikkaasti.

Tuttua ja turvallista sekä uutta ja ihmeellistä

Radat ja autot ovat tutut ja turvalliset, mikä ei liene yllättävää, onhan käytössä virallinen British Touring Car -lisenssi. Bonukseksi peliin on ympätty yhdeksän kansainvälistä kilparataa ja seitsemän superherkkuautoa, joten uutta ihailtavaa ja ihmeteltävää on tarjolla kiitettävästi. Lisäksi vakioautokisaviikonloppuun liittyvä oheistoiminta on mukana kaikessa kukkeudessaan: tarjolla on vino pino Support Car -mestaruusmittelöjä. Pelaaja pääsee siis ties minkälaisten pikkuformuloiden, mikroautojen ja kylpyammeiden kyytiin. Koska ajotuntuma on näillä kaikilla erilainen, opeteltavaa ja ihmeteltävää todellakin riittää.

Säännöt ovat muuttuneet sitten viime vuoden. Nyt kisatapahtuma käsittää kaksi lähtöä, toinen on aiempaa neljänneksen lyhyempi pika- eli Sprint -kisa ja toinen aiempaa neljänneksen pitempi Feature-kilpailu. Uutta on myös se, että viime mainitussa on pakko käydä kertaalleen varikolla renkaidenvaihdossa! Samalla voi myös korjauttaa menopeliään, mikä vie tietenkin aikaa. Kesken kisan vaihtuvat sääolosuhteet lisäävät pakkovarikkokäyntien mielekkyyttä.

Aika-ajo on nykyään ytimekäs yhden kierroksen suhaisu. Pelaaja pääsee ajokin ohjaimiin juuri sopivasti lähtösuoralla, joten turhaa "kunniakierrosta" ennen ajanottokierroksen alkua ei tarvitse körötellä.

Hei me kerätään pisteitä

Codemastersin TOCA 2 on pisteenkeräyksen äänenkannattaja, joten monia edeltäjässä harmittanut pisteenkeräysvimma senkun jatkuu. Mestaruussarjassa on pakko kerätä vähintään 15 pinnaa per kisatapahtuma, muuten ura tyssää lyhyeen. Yksi kisavoitto riittää, koska ykköstila tuo plakkariin 15 pistettä. Pistemetsästys jatkuu mestaruussarjaa kaksin kahlatessa. Tiimin on kerättävä yhteensä 22 pinnaa jatkoon pääsemiseksi. Mestaruussarjan koluaminen omaan tahtiin opetellen ja viimeisiä sijoja hamuten ei siis onnistu.

Uutta on sopivasti Colin McRae Rallylle sukua oleva auton virittely. Säädettävää on riittävästi muttei liikaa. Jarrutasapainon, downforcen, vaihteiston välityksen ja jousituksen voi näperrellä mieluisakseen yksinkertaisilla valikoilla.

Nykyään suureksi harvinaisuudeksi luokiteltava linkkikaapeli-moninpelaaminen luonnistuu myös. Vaikka moinen vaatii kaksi Pleikkaria, kaksi peliä, linkkikaapelin ja tietenkin tarvittavat ohjaimet, on se vaivannäön väärti. Olisi ollut upeaa jos pelipaketissa olisi tullut moninpelilevyke kaupantekijäiseksi, jolloin yksi pelikaupassa pistäytyminen olisi riittänyt.

Tarkkaa piirtoa

Grafiikkaa on kohennettu merkittävästi. Erottelu on aiempaa tarkempaa (512x256), mikä helpottaa ratakiemuroiden hahmottamista tuntuvasti. Silti ruudunpäivitys on aiempaa jouhevampaa, ainoastaan lähdössä ohjaamonsisäisestä kuvakulmasta tiirailtuna Pleikkari alkaa savuta.

Tarjolla on toinenkin autonsisäinen kuvakulma, joka katsoo kisatapahtumia suurinpiirtein tuulilasin keskikohdan läpi. Ehkäpä kyseinen kuvakulma olisi saanut suosiolla istuttaa pelaajan pelkääjän paikalle. Ainakin meille suomalaisille moinen vaihtoehto olisi sopinut hyvin, sillä suurimmassa osassa sarjan (britti)autoista ratti on väärällä puolella. Colin McRae Rallysta tuttu konepeltikuvakulma takaa erinomaisen ruudunpäivityksen ja pelaaja tuntee silti olevansa tapahtumien keskipisteessä.

Perinteisten mestaruussarjan, yhden kisan kilpailun ja aika-ajojen lisäksi tarjolla on kolikkopelisielua hivelevä Challenge-vaihtoehto, jossa kello tikittää armottomasti ja väliaikapisteeseen on karautettava ennen ajan loppumista. Siinä sivussa on tietty ohitettava kanssakilpailijoita ja yritettävä pysyä suurinpiirtein tiellä.

Aluksi pelaaja pääsee Novice-kisaan, joka koostuu neljästä kahden kierroksen pikakokeesta. Vaikeustaso on tyly, sillä jatkoyrityksiä ei ole tarjolla. Muutama moka ja peli heittää pelaajan armotta alkuvalikkoon. Silti Challenge-kisa vetää puoleensa hirmuisella voimalla.

TOCA 2 Touring Cars on muhkea paketti, joka sopii erinomaisesti ajamiseen vakavasti suhtautuville rattikansalaisille. Pelattavaa on paljon ja monet hassut enemmän tai vähemmän hyödylliset salaisuudet ja salaiset koodit pitävät pelin pitkään iskussa. Tuttuun tapaan todelliset ammattilaiset voivat käydä rekisteröimässä huippuaikansa TOCA 2:n omille kotisivuille (www.toca2.com). Codemasters näyttää jälleen kerran isommille ajopelifirmoille mallia.

90