Nintendo paljasti syyskuun Tokyo Game Show’ssa kauan piilottelemansa Revolution-ohjaimen. Ohjaimen liikkeentunnistus ei yllättänyt ketään, mutta langattoman laitteen muotoilu löi ällikällä. Revolution-ohjain on kuin kaukosäädin, eivätkä sen ominaisuudet juuri muistuta perinteistä padia.
Ohjainta voi käyttää kallistelemalla, kiertämällä ja nostelemalla kapulaa, sillä Revolution tunnistaa laitteen liikkeet ja sijainnin. Ideana on käyttää ominaisuutta vaikkapa kalastuspelissä, jossa ranneliikkeellä ensin heitetään viehe veteen aivan kuin oikealla virvelillä, nykäistään ohjaimesta, kun kala näykkää ja kelataan saalis naputtamalla nappia.
Laitteen päässä on sensori, jota voi käyttää ruudulla olevien pisteiden osoittamiseen tai napsutella kohteita kuin valopyssyllä ampuessa. Kapulan alla on etusormelle yksi toimintanappi ja päällä peukalolle suuntanapit sekä yksi suuri toimintanappi. Jos ohjaimen kääntää kädessään poikittain, ohjaimesta saa NES-padia muistuttavan klassisen padin, jossa on kolme toimintanappia ja suuntanäppäimet.
Revolution-ohjaimeen voi lisäksi liittää yhden lisälaitteen, joista messuilla esiteltiin kaksinappinen analoginen tattiohjain. Tattia on tarkoitus pitää vasemmassa kädessä ja kapulaohjainta oikeassa. Räiskintäpelissä hahmoa ohjataan analogisella tatilla, katseen suuntaa käännellään Revolution-kapulalla ja valosensorilla hoidetaan ampuminen ja tähtääminen.
Nintendo painotti, että yhtiö kehittelee useita peli-ideoita, joita varten Revolution-ohjaimeen tarvitaan erilaisia laajennusosia. Tarkoituksena ei ole kuitenkaan julkaista yhtäkään lisäohjainta, jota voi käyttää vain yhdessä pelissä. Luvassa on myös GameCube-padia muistuttava ohjain, jotta Revolutionilla sujuisi NES-, SNES-, N64- ja GameCube-pelien pelaaminen ongelmitta. Kaukosäätimen näköinen kapula on kuitenkin ohjain, joka tulee aikanaan Nintendo Revolutionin mukana.