Tom Clancy's Rainbow Six 3 (PS2) – Rohkeasti ryhmässä

Tom Clancyn sateenkaarisoturit eivät taistele seksuaalisia ennakkoluuloja vaan terroristeja vastaan. Hyvää taustatukea tiimiräiskintään saadaan Yhdysvaltojen haamujengiltä.

Teknotrillereitä tehtailevan Tom Clancyn nimellä siunatut realistiset tiimiräiskinnät sijoittuvat kuvitteelliseen lähitulevaisuuteen, jossa terroristit ja huumekauppiaat uhkaavat maailmanrauhan lisäksi talouden tasapainoa. YK:n alaiset sateenkaarisoturit tuhoavat terroristit, Yhdysvaltojen haamujengi poistaa huumeongelmat eliminoimalla kokaiinikuninkaat muiden maiden viidakoista.

Rainbow Sixissä neljän miehen kommandoryhmää johtaa kirjasta tuttu Ding Chavez. Tehtävät vaihtelevat panttivankien vapauttamisesta pommien purkamiseen, mutta tarkoituksena on aina tappaa terroristit viimeiseen mieheen. Dingiä kontrolloidaan suoraan ja muut tekevät tekoälyn ohjaamina mitä pelaaja käskee. Siististi Chavezia seuraava ryhmä ryntää tarpeen tullen pelaajan edelle tähtäimen osoittamaan paikkaan. Jos edessä on ovi, porukka avaa sen ja varmistaa huoneen.

Tekoälykaverit osaavat viskoa huoneisiin kranaatteja, sokaisevia fosforipaukkuja ja erittäin epäilyttävät ovet räjäytetään säpäleiksi, jolloin kranaatteja ei edes tarvita. Chavezin ei tarvitse tappaa kaikkia roistoja itse, sillä valppaat tiimiläiset ampuvat rivakasti ja tarkasti.

Terroristit eivät liikoja ujostele. Jos näköpiiriin tupsahtanut terroristi ei kaadu saman tien, Dingin letka saa lyijyä puseroon. Murhaavasti tulittavien vastustajien käyttäytyminen on typerän aggressiivista, sillä ampuminen kiinnostaa terroristeja enemmän kuin suojautuminen. Suojasta ei aina edes välitetä, sillä viholliset voivat jatkaa tulittamista, vaikka välissä olisi paksu muuri.

Terroristien nokkelat väijytykset ja muut yhteistoimintaa vaativat jipot ovat aina valmiiksi käsikirjoitettuja. Pahojen paikkojen jauhaminen rapautuu pian muistipeliksi: yksi ukko ilmestyy ovesta, kaksi parvelta, käännös vasempaan, tulta ja rynnäkkö oikealle. Ja sama yhä uudestaan, kunnes onnistuu.

Rainbow Sixin rakennuksiin, kujille ja kaduille keskittyvät kentät ovat ärsyttävän putkimaisia. Vain kohteeseen johtava reitti on avoin ja muut väylät tukitaan paremman puutteessa vaikka kaadetulla kahvipöydällä. Sateenkaarikutoset tunkeutuvat ikävän usein lähitaistelemaan puuduttaviin betonihirvityksiin, toimistoihin ja tympeisiin käytäviin. Mikseivät paatuneet niljakkeet terrorisoi teemapuistoja ja kuuluisia nähtävyyksiä?

Sotaa golfkentällä

Ghost Reconissa johdetaan kahta kolmen sotilaan ryhmää, jossa jokaista taistelijaa saa ohjata vapaasti. Kakkostiimillä varmistetaan esimerkiksi epäilyttävät suunnat, ja sopivasti sijoittunut porukka antaa myös arvokasta tulitukea ykkösryhmän edetessä. Kahden joukon komentaminen tuo tehtäviin kiinnostavia taktisia ulottuvuuksia. Tavoitteena on Rainbow Sixin tavoin kaikkien vihollisten lahtaaminen.

Ghost Reconin kärhämät käydään trooppisissa, mutta avoimissa maastoissa ja pitkien etäisyyksien päästä. Ryhmän tarkka-ampuja on yleensä tehokkain terroristeja harventava työkalu. Pelaajan kontrolloimana se eliminoi kiikarikiväärillä aakeella laakeella partioivat raukkaparat nopeasti ja turvallisesti.

Vähäinen tai likimain olematon aluskasvillisuus on muuten mainion viidakkosodan pahin puute. Maastossa kasvaa puita ja puskia, mutta kunnon ryteiköt jäävät haaveeksi. Kulmikas maasto muistuttaa pahimmillaan sileäksi ajettua golf-kenttää. Viholliset hakeutuvat parhaansa mukaan suojaan, mutta lyhyeksi trimmattuun nurmikkoon katoaminen on raavaalle miehelle toivotonta puuhaa. SOCOM II:n rehevät metsät ovat selvästi Ghost Reconin puistoja vakuuttavampia, mutta vastapainoksi Ghostin kentät ovat SOCOM II:n areenoita laajempia ja avoimempia.

Konekamujen valppaus on toisinaan kuurokaihisen mummon luokkaa. Vihollinen saattaa seisoa lähellä ja täysin näkyvissä, mutta selkeä maali ei kelpaa kenellekään. Seurausalgoritmeissä on myös koomisia vikoja: jos pelaaja maastoutuu joen vastarannalla, kaverit eivät pääse yli, koska hekin maastoutuvat vaikka keskelle virtaa.

Tekoälyn räikeät notkahdukset ovat onneksi harvinaisia ja sotilaat käyttäytyvät suhteellisen järkevästi. Toisin kuin Rainbow Sixissä, Ghost Reconissa sotilaiden haavoittuminen näkyy muuallakin kuin energiapalkissa. Haavoittuneet klenkkaavat ja vauhti hidastuu roimasti.

Töitä kokeneessa tiimissä

Kuolemaan johtaneiden mokien jälkeen tehtävää ei tarvitse aloittaa alusta. Pysyvä tallennus tehdään vasta ratkaistun keikan jälkeen, mutta urakkaa inhimillistetään väliaikaisilla pikatallennuksilla. Rainbow Six 3 turvautuu kiinteisiin tarkistuspisteisiin ja Ghost Reconissa käytetään rajallisia, mutta vapaavalintaisia pikatallennuksia. Ghost Reconin miellyttävä tallennussysteemi minimoi tarpeettoman junnauksen Rainbow Sixiä tehokkaammin.

Ghost Recon: Jungle Storm nappaa pistevoiton Rainbow Six 3:sta avoimien kenttien mitalla. Rainbow-äijät etenevät raiteilla lähitaistelusta toiseen, mutta Ghost Reconissa tilanteita voi lähestyä useasta eri suunnasta. Toiston takia Rainbow Six 3:n tehtävät muuttuvat herkästi tympeiksi muistipeleiksi. Pari ensimmäistä yritystä ovat jännittäviä, mutta ännäs kierros latistaa tunnelman.

Halpapelinä julkaistava Ghost Recon: Jungle Storm on houkutteleva paketti: kahdeksan tehtävän Jungle Storm -kampanjan lisäksi saa kahdeksan keikan Island Thunder -operaation (julkaistiin erikseen viime vuonna, Pelit 1/03, 80 pistettä). Vaikka vaikeustaso ei ole hirmuinen, kuusitoista tehtävää kestää toisenkin tovin. Rainbow Six 3:n kompaktien kenttien vaikeustaso on selvästi kireämpi, joten puuhaa piisaa riittävästi, jos polla kestää junnausta.

Jaetun ruudun kaksinpelit ovat lohdutuspalkintoja netittömille, sillä Rainbow Six 3:n ja Ghost Recon: Jungle Stormin yksinpelissä avattuja tehtäviä voi pelata myös kaksinpelinä. Ghost Reconissa on myös muutamia moninpelikenttiä käyttäviä minitehtäviä ja kaksintaistelumoodeja. Molemmissa tiimiräiskinnöissä on muilla alustoilla kehuja keränneet nettipelit, mutta arvosteluversiot eivät saaneet yhteyttä Ubi Softin palvelimiin. Vaihteeksi nettipelin jälkimulgasun paikka.

Ghost Recon: Jungle Storm on yksinpelinä selkeästi viihdyttävämpi kuin Rainbow Six 3. Viidakkomyrskyn kentät ovat kiinnostavampia ja tallennussysteemi antaa enemmän liikkumavaraa. Teknisesti Ghost Recon on vaatimaton, mutta edullinen hintalappu tukahduttaa kultasilmän kutinan.

78