Tribes: Ascend (PC) – Maailman nopein heimo

Nettiräiskinnän vauhdin hiipuessa kutsutaan apua menneisyydestä. Heimo-vesat poimivat isiensä spinfusorit, heittävät repun selkään ja hiihtävät taisteluun turbonappula pohjassa.

Tribes: Ascend ei ole peli hitaille. Keskushermostossa pitää olla viive minimissä, kun kiidän sellaista satasta alamäkeen, laskien selkäytimellä ennakkoa hitaalle valokiekolle, jotta se osuu kohtaan, johon ylhäältä laskeutuva vihollinen tömähtää. Mikrosekunti on pitkä aika.

Tribes ei kuulosta ihan minun peliltäni, eikä se sitä aikanaan ollutkaan. Tribes: Ascend on kuuluisan heimon uusin jäsen. 1998 syntynyt Starsiege: Tribes (Pelit 3/1999, 95 p) kehitti räiskintäpelejä pois yksinkertaisesta deathmatch-rälläyksestä, Tribes 2 (Pelit 5/2001, 90 p) ja Vengeance (Pelit 11/2004, 89 p) jatkoivat perinnettä. Tribes kakkosta aikoinaan pikaisesti kokeilin, mutta ei se silloin sytyttänyt.

Huolimatta pelisarjan pitkästä historiasta ja perinteitä vaalivasta pelaajayhteisöstä lähestyin Ascendia peliä puhtaalta pöydältä, ilman menneisyyden heimojen painolastia, avoimen n00bina mutta halukkaana oppimaan heimon rituaalit. 

Epätodellista!

Tribes: Ascend tuntuu hellyttävän vanhanaikaiselta. Se on tuulahdus Unreal Tournament -ajalta, jolloin Yhdysvaltain (tai Venäjän) armeija ei vielä ollut noussut räiskintäpelien ykkössankariksi.

Heimoveljet ovat ysärihaarniskoituja scifiukkeleita, joiden käsissä on hämmästyttävän laaja valikoima aseita, yhtä monipuolisia kuin epärealistisia. Tehoa riittää pistoolista fuusiomörssäriin. Graafisesti peli on riittävän hyvän näköinen, ja vaikka monet muuta sanovat, myös teknisesti toimiva. Nopea nettiräiskintä vaatii toimivan tekniikan.

Mutta kaivaako Hi-Rez Studios verta nenästään? Tribes: Ascend on raskaasti taitoon ja osaamiseen perustuva tiimiräiskintäpeli, scifi-teemalla. Eihän semmoista osta enää se myyttinen Erkkikään!

Onneksi ostaminen on niin eilistä, Tribes: Ascend on muodikkaan free-to-play. Lataa ohjelma, perusta tili, pelaa! Rahastaminen on vapaapeliksi suorastaan minimissä, koska kaiken saa avattua ahkerasti pelaamalla. Visan vinguttaminen on vain helppo, nopea, houkutteleva oikotie.

Projektiili sanoi hui

Sanoinko jo, että pelaaminen vaatii taitoa? En kertonut miksi. Yleensä nettiräiskinnät käyttävät yksinkertaista hitscan-teknologiaa, jossa ammutaan matemaattinen instant-luoti (vedetään viiva piipunsuusta) valonnopeudella, ilman ballistiikkaa, ja testataan, onko sen tiellä jotain, kuten sinä. Hitscan on helppo huomata: jos otat osumaa vaikka satavarmasti ehdit jo nurkan taakse, sinut on hitscannattu.

Tribesissa on pari hitscan-asetta, mutta enimmäkseen sen aseet ampuvat projektiileja, jotka käyttäytyvät kuin oikeat ammukset. Heti osumisen asemasta niillä kuluu matkaan aikaa. Nyrkkisääntönä mitä nopeampi ase ja korkeampi tulinopeus, sitä heikompi iskuteho. Osumisessa onkin ihan eri meininki, sillä enää ei riitä, että maali on keskellä tähtäintä silloin kun painaa liipaisinta. Tribesissa menneisyyttä edustaa myös tulitaistelun vauhti ja ulottuvuudet. Maali on harvemmin paikallaan, tai edes liikkuu maata pitkin. Selkeintä tämä on Tribesin nimikkoaseessa spinfusorissa. Se on kuin sinko, paitsi että se ampuu räjähtävän valokiekon eikä mitenkään huimalla nopeudella. Ennakon otto pitää opetella muutenkin kuin perinteisenä förskottina.

Ota reppusi ja suksi hemmettiin!

Matsit käydään melko isoissa, avoimissa maastoissa. Vaikka jalkaisinkin voi edetä, se on melko harvinaista, sillä sotilaalla on talvisodan hengessä reppu ja sukset. Ajoneuvoja on kolme, mutta niitä käytetään yllättävän vähän. Eikä juuri tarvitsekaan, sillä reppu ja sukset eivät ole perinteistä talvisodan disainia.

Repulla homma vedetään vertikaaliseksi, ammattitaidottomampikin heimosoturi osaa kiitää sillä yläilmoissa, aina sen hetken kun repun akku kerralla kestää. Mutta se, missä pojat ja tytöt erotetaan miehistä ja naisista, on hiihtäminen. Alun perin bugina syntynyt hiihtäminen on nyt olennainen osa Tribes-kokemusta, magneettisuksilla kiidetään maastossa jopa parinsadan kilometrin tuntivauhdilla.

Ehkä laskettelu on tarkempi termi, koska hiihtäjä ottaa vauhtia alamäissä ja hyytyy ylämäissä, mikäli ei osaa hyödyntää lentoreppuaan. Ilmeisesti räjähteitä kuuluu myös hyödyntää vauhdintuottamiseen, mutta sitä minä en osaa. Katson vain suu auki, kun vihollissoturi kiitää suihkuhävittäjän vauhdilla, nappaa lipun ja katoaa horisonttiin.

Mille luokalle sinä jäit?

Ascendin luokkayhteiskunta on onnellinen, sillä jokaisella kolmesta pääluokasta on oma tärkeä tehtävänsä.

Kevyet ovat pirun nopeita, mutta aseistuskin on Tribesin hernepyssyosastoa. Raskaat liikkuvat kuin siirapissa, mutta niiden aseet ovat luokkaa plasmamörssärit. Medium on luokka niille, joita ääripääratkaisut eivät kiinnosta. Luokkia on kuin peruskoulussa, sillä betassa joka pääluokalle on kolme eri varusteilla terästettyä alaluokkaa. Yhdeksästä hyvin erilaisesta urasta aluksi on auki vain kolme, loput avataan rahalla tai pelaamalla. Joka luokan loadout käsittää kaksi asetta, vyössä olevan esineen (yleensä kranaatin) ja repussa olevan apuvälineen, vaikka pikku tykkitornin, näkymättömyysverhon tai lisäenergiaa lentoreppuun.

Kaikkea voi päivittää, kaikille on joku avattava vaihtoehto. Ihan heti ei tule mieleen toista räiskintää, jossa kustomointi on yhtä monipuolista. Arvatkaapa mikä onkaan free-to-playssa porkkana?

Availussa rikkaat ja kiireiset oikaisevat ostamalla kultaa rahalla, mutta kaiken saa kyllä auki ihan pelaamallakin. Rahastusmittari pyörii oikeastaan hämmästyttävän pienissä lukemissa.

Kaikki basesi liput kuuluvat Yhdysvalloille

Betassa suoraviivaista tappopelaamista edustavat 32 pelaajan deathmatch ja sen pienimuotoisempi variantti arena. Deathmatchissa uutta on vain se, että pelissä on lippu, ja osapuoli, joka sitä kanniskelee, tienaa tuplapisteet. Arenassa viisi kohtaa viisi, ja tappaminen on liputtoman puhdasta.

Tribesin pyhä kulmakivi ja pihvi on 32 pelaajan lipunryöstö. Perusidea on tietysti hakea vastustajan lippu ja viedä se omaan tukikohtaan, viisi kertaa. Tribesissä liput ovat kirjaimellisesti kuin tarjottimella. Taitava nappaaja tulee ylivalonnopeudella ja häviää lipun kanssa horisonttiin. Matsit olisivat äkkiä ohi, siksi lipun palauttaminen vaatii, että oma lippu on myös paikallaan.

Tukikohtaa suojaa tutka ja muutama tykkitorni plus pelaajien kylvämät puolustuslaitteet eli miinat, voimakentät, kk-minitornit ja vastaavat. Suurin osa vaatii, että tukikohdan generaattori tuottaa virtaa.

Karkeasti ottaen pelaajat jakautuvat hyökkääjiin ja puolustajiin. Hyökkääjistä nopeat ryöstävät lippua, raskaat sabotoivat vastustajan tukikohtaa. Pääasiallinen kohde on tietysti generaattoriparka.

Puolustajista nopeat seikkailevat keskialueella pysäyttäen lipunryöstäjän ja auttaen omaa. Tukikohdan puolustajat yrittävät estää ryöstämisen ja pitävät tukikohdan toimintakunnossa. Kaikesta palkitaan rahalla, jolla ostetaan ajoneuvoja tai päivitetään tukikohdan laitteita paremmiksi.

Luistaako suksi?

Tribes: Ascend on iloinen yllätys. Silloin aikanaan Tribes tuntui liian hardcorelta, nyt kasualismilla laimennettuna sekoitussuhde on kohdallaan: ote on keventynyt, mutta sielu on säilynyt. Vain konetuliaseista joku menneisyyden heimoammattilainen veti erään pelini aikana näyttävän itkuoopperan. Niin tai näin, lopputulos toimii pirun hyvin, Visaakin olen jo vingutellut. Pikku hiljaa alkaa syntyä käsitys omasta roolistani ja millaisilla työkaluilla siinä pärjään.

Silloin kun osapuolilla on joku pelintaju, Tribes on hämmästyttävän (jugger)nautittavaa. Nautinto on silloin vähän hakusessa, jos on itse nubistina nubistirannalla ja toinen osapuoli on kokeneita heimoveljiä, silloin meno on pikkaisen yksipuolista. Toivottavasti julkaisuversiossa toimii pelaajien karsinointi kykyjen mukaan, ettei pelistä muodostu sisäänpäin kasvanut Tribes-elitistien kunkkurinki. Betassa elitismiin ei törmännyt kuin harvoin, mikä lupaa hyvää. Beta keräsi yli 400 000 pelaajaa, ja julkaisu on ihan huulilla. Se näkyy toivottavasti lisäkenttinä ja uusina pelimuotoina.

Free-to-play-peleissä näkyy turhan usein joko liian pieni budjetti tai liikaa silmille hyppiviä ostokehotuksia. Tribes: Ascend kuuluu ehdottomasti siihen ykköslaatuluokkaan jonkun World of Tanksin kanssa. Se näyttää hyvältä, pelaa hyvin eikä kerjuukuppia tungeta naamalle.

Heimo on puhunut. Tribesin on aika nousta. Hae lippusi lähimmästä vihollistukikohdasta.

Nnirvi

88