Uhka digijakelulle?

Huhtikuun lopulla kohistiin suuresta PlayStation Network -hakkeroinnista, jonka lopputulos ei ollut vielä selvillä lehden painoon mennessä. Noin 77 miljoonan ihmisen henkilötiedot, käyttäjätunnukset ja salasanat varastettiin palvelusta. Luottokorttien numerot todennäköisesti säästyivät varkaudelta – tai sitten eivät. Suomessa tämä koski noin 330 000 rekisteröitynyttä.

Mutta kyseessä ei olekaan pelkästään Sony ja sen menettämä luottamus. Seuraukset saattavat olla paljon suuremmat.

Juuri kun pelien digijakelu on saatu vauhdilla käyntiin, siihen isketään epäluottamuksen naula. Jos kerran isolla, tunnetulla Sonylla voi käydä noin, uskallanko antaa tietojani muillekaan? Eivätkö ne ole ihan yhtä haavoittuvaisia?

Sony on ollut rakentamassa PSN:stä palvelua, josta saa pelien lisäksi ladattua elokuvat ja e-kirjat, enpä ihmettelisi musiikkikauppasuunnitelmiakaan. Lisäksi vain PSN:n kautta pääsee pelaamaan moninpelejä. Ajatuksena on sitoa asiakas yhteen kauppaan, josta kätevästi saa kaiken haluamansa digimuodossa. Asiakkaitten luottamus palveluun on siis ensiarvoisen tärkeää.

PC-puolella tämän on tehnyt Steam, jonka digijakelu on pelastanut PC:n pelikoneena. Steam ei kerro, paljonko pelejä myydään, mutta todennäköisesti hyvin paljon. Toinen digijakelun pää-äänenkannattaja on Applen iTunes ja sen alaosasto AppStore. iTunesin myyntimäärät ovat huimat.

PSN:n kilpailijoita ovat myös Amazon, joka on Amerikan suurin e-kirjojen ja kasvava musiikin jakelija, sekä tietysti Microsoft, jolla on luotettava maine ja kasvava Live-yhteisö. Lisäksi tulevat lukuisat muut pienemmät digijakelijat.

Sonylla on nyt valtava työ saada asiakkaittensa luottamus takaisin, jotta se pääsisi takaisin digijakelijoitten kärkijoukkoon ja lopulta iTunesin rinnalle. Hakkerointi saattaa jopa muuttaa huhuttuja suunnitelmia siitä, että seuraava Pleikkari tukeutuisi pelkästään digijakeluun. Jotta palvelut pyörisivät, asiakkaiden pitää luottaa. Jos et luota, et osta.

Suurin harmi koko katastrofista on toistaiseksi ollut se, että juuri ilmestyneen Portal 2:n moninpeli Pleikkarilla jäi kokeilematta. Lisäksi vaivaa aiheutti se, että sama tunnari ja salasana, joka minulla on PSN:ssä, on käytössä monessa muussakin palvelussa.

En ole ainoa, joka kirjautuu aina samalla sähköpostilla ja samalla salasanalla näihin ns. toissijaisiin palveluihin. Tiedän kyllä, että se on vaarallista, mutta kun koskaan ei ole mitään sattunut. Sitä paitsi minun salasanani ei ole ”salasana”, ”1234567”, ”qwerty” tai perheenjäsenen tai koiran nimi, on se sentään jotain muuta. Monilla, niin monilla muilla on täsmälleen sama tilanne.

Onneksi ihmisten muisti on lyhyt ja luottamus palaa vähitellen. Toivotaan, että ensimmäisiä uutisia digijakelun romahtamisesta ei tule. On se vaan niin kätevä tapa ostaa kamaa.

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

    ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…