Ultima VII Part II: Silver Seed – Avatar aikamatkalla

Kuin salama kirkkaalta Originin taivaalta iskeytyy ultimistien eteen uusi datalevy, joka asettelee Avatarin tielle uusia ongelmia mielenkiintoisen sivujuonen muodossa. Vieraillessaan munkkien saarella sankarimme saa kuulla uudesta löydöstä, jota tutkiessaan hän seurueineen teleporttaa menneisyyteen, jossa Järjestyksen ja Kaaoksen joukot vielä hurmoksessa lahtaavat toisiaan. Koska Avatarin kaulassa kiikkuu tasapainon medaljongi, joutuu hän etsimään kaivatun Hopeasiemenen estäen näin jälleen kerran maailman tuhoutumisen.

Toiveet toteutuvat

Forge of Virtuen tyylisesti Silver Seed päivittää pohjapelin sen uusimpaan versioon, mutta tällä kertaa myös tallennukset kestävät uudistusprosessin tuskat. Itselläni ohjelma pystyi yhtä lukuunottamatta vääntämään kaikki tallennukset uuden koodin mukaiseksi, mikä osoittaa kiitettävää tehokkuutta.

Tärkeimpiin uudistuksiin kuuluvat kuitenkin ehdottomasti uudet näppäinkomennot, jotka parantavat Käärmesaaren pelattavuutta aimo harppauksin. Kauan kaivattu pikaruokintakomento on vihdoin löytänyt tiensä lopulliseen tuotteeseen, ja voi vain ihmetellä, miksei sitä ollut jo alkuperäisessä Käärmesaaressa. Toinen taivaallinen uudistus saapuu avainrenkaan muodossa, johon voi pujottaa kaikki avaimensa, eikä sankari joudu kantamaan muuta kuin renkaan painon. Parasta on kuitenkin se, että kokeilemalla rengasta lukittuun kohteeseen se aukeaa automaattisesti, jos renkaassa on oikea avain. Hyvästi avainten etsintä! Muihin käytännöllisiin pikanäppäimiin kuuluvat vielä ajan vilkaisu (jos kello on mukana) ja lukon tiirikoiminen ilman turhaa repun läpikaivamista.

Menneisyys on ihmeellistä

Tapahtumien tutkiminen sujuu neljän uuden seikkailun maisemissa, jonka lisäksi on vielä löydettävä itse Hopeasiemen maailman pelastamiseksi. Kaikki tehtävät tapahtuvat luolastoissa, joista Avatarin on etsittävä neljä taikajalokiveä sekä useita erityylisiä turboahdettuja varusteita. Vaikka Käärmesaari ei olekaan parhaimmillaan dungeonpelinä, ei moinen pikkuseikka menoa hiljennä, kun vastaan marssitetaan toinen toistaa kiehtovampia ongelmia sekä hirviöitä.

Joista puheenollen, pelissä ilmestyi yksi ainakin minulle tuntematon hirviö, joka saattaa aiheuttaa ongelmia suurina joukkoina. Itse aloitin tehtävät kahdeksannen tason hahmoilla, eikä vastus ollut mitenkään murhaava. Sanoisin, että viidennen tason hahmoillakaan ei homma vielä mene kovin hankalaksi. Ainoa todellinen vaatimus on vilkas ja yritteliäs mieli, sillä jotkin ongelmat saattavat vaatia useamman tunnin sahaamisen ennen ratkaisua. Vaikeustaso on kuitenkin juuri oikeaksi säädetty.

Pelattuaan Hopeasiemenen läpi Avatar on valmis jatkamaan perustehtäviään entistä ilkeämpänä tappokoneena apunaan erilaiset kätevät aseet ja varusteet. Kokoelmaan kuuluvat muun muassa teräshanskat, jotka nostavat näppäryyttä kymmenellä pisteellä ja kirves, joka halkoo vastustajan kalloja 20 pisteen edestä samalla kohottaen taistelutaitoa kympillä. Päällimmäiseksi mukavuudeksi nousee ehdottomasti uusi taikasormus, jonka vaikutuksesta sankarillamme on loppumattomat rehut taikomista varten eli korun jälkeen voi pelaaja heittää hyvästit iänikuiselle ruohojenkeräämiselle.

Täydellisyyttä!

Kokonaisuutena Silver Seed on täyttä rautaa ja parantaa pohjapelin pelattavuutta huimasti. Uudet komennot ja kamat lyhentävät kassien ja reppujen kaivamiseen kuluvaa aikaa antaen pelaajan keskittyä olennaiseen eli itse peliin, Ja vaikkei mukaan tällä kertaa tartukaan Stormbringermäistä massatuhoasetta, jyrää Avatar silti alleen useammat vastaantulijat (itse olin tasolla kymmenen läpäistyäni Hopeasiemenen). Silver Seed täydentää Käärmesaarta loistavalla tavalla, enkä pysty keksimään yhtään hyvää syytä, miksi originaalista pitävä ei voisi sitä hankkia. Pakko-ostos jokaiselle itseään arvostavalle ultimistille.

91