Unreal Championship 2: The Liandri Conflict (Xbox) – Räminää ja räiskettä

Unreal-sotureita ei kiusata yhteistyötä vaativilla tavoitteilla: hakkaa päälle ja kaverit jorpakkoon -ohjenuora riittää pitkälle.

Egyptiläisellä mytologialla leikittelevä tyhjänpäiväinen juoni ei muuta lyijyä kullaksi: Unreal Championship 2 -sinkohippa on tyylipuhdas moninpeli. Quaken haastajana tunnetun Unrealin vahvuuksia ovat mieletön nopeus, lennokas akrobatia ja poskettomat aseet.

Mätkintämäisen hahmovalikoiman ja näppärän lähitaistelun ansiosta Unreal Championship 2 ei ole pelkkä Quake III potenssiin kaksi. Ulkonäön ohella Unreal-tappomestaruussarjan kilpailijat eroavat toisistaan osumien sietokyvyn, ketteryyden ja supervoimien suhteen. Jokainen taistelija kantaa järeiden tykkien rinnalla hurjia lyömäaseita. Energiakeihäät, plasmasapelit ja muut ilkeät härpättimet tyhjentävät ahtaita tiloja pelottavan tehokkaasti.

Ilmojen korkeajännitys

Taitava miekkailija ei välttämättä häviä hajuraon päässä kyttäävälle sinkosällille. Nasevasti ajoitettu viileän jedimäinen torjunta heittää raketin siististi takaisin ampujan syliin. Tasapainon vuoksi vastustajan blokista singahtanut ammus tekee enemmän vahinkoa kuin normaali osuma. Jos ajoitus on vähän sinne päin, luoti singahtaa vaarattomasti sivuun. Erikoisenergiaa rivakasti verottava sumpputorjunta neutraloi lyönnit ja ammukset takuuvarmasti.

Lähitaistelua helpotetaan kameralukituksella, joka pitää lähituntumaan tulleen vihollisen jatkuvasti ruudulla. Lukitus ei takaa osumaa, mutta sitä tarvitaan kauas kantavan ja voimakkaan hyppysyöksyiskun tähtäämiseen. Syöksyyn valmistautuva soturi jähmettyy iskun kantomatkan määrittävän latauksen ajaksi ilmaan. Jäykistyminen antaa tilanteen havainneelle kohteelle kapean pakosauman. Jos lyönnit eivät tapa suoraan, ne halvaannuttavat vastustajan hetkeksi. Elvistelijät viimeistelevät jämähtäneen soturin verisellä tappokombolla.

Näppärä ja sopivan yksinkertainen akrobatia on Unreal Championship 2:n toinen valttikortti. Kantavien tuplaloikkien ohella vastakkaisia seiniä pitkin poukkoillaan vaikka katonrajaan saakka. Hyppyjen ilmavuutta ja nujakoinnin tempoa korostetaan trampoliineilla, matalalla painovoimalla ja adrenaliinin aktivoimilla supervoimilla.

Kuusi helpoilla näppäinyhdistelmillä toimivaa supervoimaa riippuvat soturista. Jokainen taistelija osaa nopeutta ja ketteryyttä lentämisen tasolle nostavat speed- ja nimble-kyvyt. Loput neljä superkykyä ovat vaihtelevia parannus-, suoja- ja hyökkäysvoimia.

Aseet marginalisoiva lähitaistelu ja supervoimat eivät muuta taktiikoiden suuria linjauksia. Aukeilla paikoilla liikutaan rivakasti ja arvaamattomasti, jos henkikulta on kallis. Ja Unrealissa henki on halpaa. Kranaatin- tai raketinheittimen kantaminen on edelleen paras peruskuvio, sillä torjunta ei pelasta vieressä räjähtävältä ammukselta.

Mahtavia maisemia

Lukuisilla yksi vastaan yksi -matseilla puudutettu juonimoodi kelpaa lähinnä harjoitteluun. Tiukoilla aika- ja tapporajoilla kiristetyt tavoitematsit eivät juuri piristä yksinäisen suden arkea. Moninpelin runko rakennetaan perinteisten tappomatsi- ja lipunryöstövariaatioiden ympärille. Kuukahtaneet soturit palautetaan jokaisessa matsimuodossa muutaman sekunnin viiveellä takaisin elävien kirjoihin.

Hauskassa overdosessa rontataan ydinjätepalloja eri tavoin pisteytettyihin maaleihin. Omalaatuisessa ja hektisessä nali slaughterissa pisteitä irtoaa pelaajatappojen ohella puolustuskyvyttömien, mutta vikkelien nalien teurastuksesta. Lipunryöstö ja overdose eivät vaadi tarkkaa kenttätuntemusta, sillä maalien suunnat näytetään miellyttävästi kompasseilla.

Muhkea kenttävalikoima sopii mainiosti moninpeliin. Vaihtelevan kokoisilla areenoilla on riittävästi korkeutta, klaustrofobiaa eliminoivia avoimia kohtauspaikkoja ja kahakointia tiivistäviä pullonkauloja. Kahdeksan pelaajan katto ei menoa latista, sillä areenat ovat kompakteja kokonaisuuksia. Kookkaita näyttöjä käyttävien pelaajien harmiksi jaetun ruudun nujakoita ei tueta lainkaan. Kourallinen graafisesti keveitä jaetun ruudun areenoita täydentäisi mukavasti matsivaihtoehtoja.

En päässyt arvosteluversiolla Liveen, mikä on sääli, sillä Unreal Championship 2:n viehätys piilee nimenomaan nettinujakoissa. Pätevien bottien kansoittamat matsit antavat vahvoja viitteitä toiminnan luonteesta, mutta ne eivät vastaa umpikieroja ihmisiä. Ampuma- ja lyömäaseiden suhde on tasapainoinen bottipeleissä, mutta vasta nettimatsit kertovat totuuden.

Jos raivokas ja repivän rivakka sinkohippa kiinnostaa, Unreal Championship 2 on paras vaihtoehto. Tiimityötä ja taktikointia arvostavat soturit nappaavat Halo 2:n. Live on käytännössä minimiedellytys, sillä treenauksen makuisiin bottimatseihin kyllästyy muutamassa päivässä.

80