Uuden aikakauden kynnyksellä

Peleillä on uusimman tutkimustiedon mukaan parantava voima. Hutkiva journalisti JTurunen lähti Pyssyineen kiertueelle ympäri maita ja mantuja etsien käsiinsä uuden välineen luovat hyväksikäyttäjät.

Jatkuvat kivut ovat nyky-yhteiskunnan ilmiö, johon tehokkainkaan lääketieteellinen hoito ei ole tuonut ratkaisua. Ruotsissa Uddevallan yliopistossa toimiva tutkimusryhmä on johtajansa Uffe Perssonin johdolla kokeillut pelejä kivun hoidossa. Tulokset ovat lupaavia.

"Kyllä, me olemme saaneet todella upeita tuloksia panemalla kipupotilaat pelaamaan", vakuuttaa Uffe Persson. "Mitä tiukempi ja mukaansatempaavampi peli, sitä paremmin jäytävät kivut ja kolotukset unohtuvat."

Tutkimusryhmän mukaan hyvä, intensiivinen peli vie kivuista kärsivän transsinkaltaiseen tilaan, jossa kivut hetkeksi unohtuvat. Jos kipu iskee päälle vaikkapa kesken kauppareissun, taskusta voi kaivaa Gameboyn ja Pokemonin. Muutaman tiukan taiston jälkeen kauppakärry kulkee jälleen joutuisasti. Kipulääkkeiden kulutus on vähentynyt tutkituilla huimasti.

"Aivan kaikki pelit eivät toimi yhtä hyvin", muistuttaa Persson. "Esimerkiksi jääkiekko on huomattavasti tehokkaampi kivun lievittäjä kuin jalkapallo. Syynä tähän on jääkiekon intensiivisempi luonne. Vastaavasti lempeä hiirellä käskytettävä hidastempoinen seikkailupeli ei karkota kipua."

Sir William Jonesin työryhmä Wexfordin yliopistossa Länsi-Walesissa on käynyt yhteiskuntaa vaivaavien ja hälyttävästi leviävien selkäkipujen kimppuun.

Tukimusryhmän mukaan yksi selitys selkävaivojen yleistymiselle on ihmisten yksipuolinen liikkuminen, jolloin etenkin lihaksiston normaalia käyttöä häiritsevät liikehäiriöt yleistyvät. Haasteena oli saada kivuista kärsivä liikkumaan niin, että kipukierre lopulta katkeaisi.

Japanissa kongressimatkalla ollessaan Sir William Jones eksyi kolikkopeliluolaan, eikä voinut olla huomaamatta tanssipelejä. Kokkakepin kanssa paikalle kömpinyt ilmeisesti synnynnäisestä kävelyhäiriösta kärsinyt japanilaisnuori yltyi Dance Dance Revolutionin tanssimatolla uskomattomiin piruetteihin. Kokkakeppi sai kyytiä sanan varsinaisessa merkityksestä ja oli osua aatelista monokkeliin.

Sri William Jones tarttui vinkistä vaariin ja pani selkävaivaiset joraamaan Dance Dance Revolutionin tahdissa. Ei mennyt aikaakaan kun liikesäätelyn rujoudet silottuivat ja tanssi alkoi sujua jouhevasti. Kivut ja ennen kaikkea liikkeiden varominen jäi taka-alalle.

"Tulokset ovat todella lupaavia, piste-ennätyksen metsästys innoittaa hurjaan tanssaamiseen ja tunnelma on parhaimmillaan todella huima", vakuuttaa Sir William Jones. "Kaiken lisäksi hiki valuu ja kunto kohoaa siinä sivussa kuin huomaamatta."

Seuraavaksi tutkimusryhmä aikoo kokeilla Guitar Freaksiä yläraajakolotusten hoitoon.

Vanhukset ovat lisääntyvä luonnovara. Ikääntymiseen liittyy kognitiivisten eli älyllisten toimintojen heikentyminen ja osin siihen liittyvä mielialan lasku ja eristäytyminen sosiaalisista kontakteista.

Länsi-Berliinissä vaikuttava Herbert Musslerin tutkimusryhmä tietää, että aivojen tehokas käyttö pitää mielen virkeänä ja älylliset toiminnot vireänä. He ovatkin kokeilleet erilaisia puzzle-pelejä vanhusten vireyden ylläpitäjänä.

Yksinkertaiset ongelmanratkontapelit ovat osoittautuneet tässä suhteessa parhaimmiksi ja joissakin tapauksissa suorastaan loisteliaiksi aivojen elvyttäjiksi. Niitä on helppo oppia pelaamaan ja ne suorastaan pakottavat pelaajan synapsit, aivojen virtapiirit, jatkuvaan myllerrykseen.

Muutama erä Puzzle Bobblea päivässsä on selvitysten perusteella nopeuttanut koehenkilöiden tiedon prosessoinnin nopeutta merkittävästi. Tutkimusryhmä toivookin, että nämä laboratoriossa todetut myönteiset vaikutukset siirtyisivät myös käytännön elämään.

Havainnot ovat mielenkiintoisia, joskus jopa hassukurisiakin. Yksikin 90-vuotias papparainen kaivoi varastonkätköistä ikivanhan pappatunturi-tyyppisen mopedin ja lähti baanalle kuin nuori orhi.

"Kyllä meitä tutkijoita hieman hirvitti, kun pappa karautti suoraan tavaratalon pääovesta sisään torvet soiden", myöntää Herbert Mussler ja jatkaa: "Mutta kukaan ei jäänyt alle, sen verran taitavasti ukkeli pyöräänsä käskytti."

Hurjin ja uskaliain kokeilu on käynnissä Taka-Toronton huumeidenvierotusyksikössä USA:ssa. Siellä John Armstrongin johtama tutkimusryhmä kokeilee pelejä riippuvuuden hoidossa. Yhdysvalloissa huumeongelma on järisyttävä ja hankala, joten kaikki keinot sen hoitamiseksi ovat luvallisia.

Tutkimusryhmän perusoivallus on yksinkertaisuudessaan loistelias. Tarkoitus on vierottaa tutkittava kemiallisesta riippuvuudesta huomattavasti helpommin hallittavaan ja sivuvaikutuksiltaan harmittomampaan peliriippuvuuteen. Lopulta käytettävä peli vaihdetaan asteittain yhä vähemmän addiktiota aiheuttavaksi eli suomeksi sanottuna alati surkeammaksi.

Prosessi on pitkä ja vaatelias, jopa kuukausia kestävä. Aluksi hoidettavat päästetään Tetriksen ja Pokemonin kimppuun tilanteen ja tarpeen mukaan. Sama peli kun ei selvitysten perusteella sovi kaikille. Sitten pitkäjännitteisyyden ja keskittymiskyvyn kohennettua edetään Metal Gear Solidin kautta ensin Final Fantasy VII:ään ja sitten Final Fantasy VIII:aan. Kun nämä pelit maistuvat ja sujuvat, siirrytään pikku hiljaa vähemmän ja vähemmän mukaansatempaavampaan peliin.

John Armstrong pitää tuloksia lupaavina. "Tie on pitkä ja todella vaativa, eikä prosessi suju kaikilla yhtä hyvin. Jotkut retkahtavat takaisin Pokemonin pariin vaikka olisivat jo päässeet Final Fantasyn makuun", toteaa Armstrong. "Etenkin Final Fantasy VIII:n alkumetrit ovat olleet monelle todellinen kompastuskivi. Joillekin on yksinkertaisesti ollut mahdotonta löytää niin kurjaa ja kähyistä peliä, etteivät he jumittuisi siihenkin. Tälläkin hetkellä puolenkymmentä hoidokkia on Mortal Kombat IV:n lumoissa, eivätkä he suostu luovuttamaan peliohjainta edes ruokatauoksi pois käsistään."

Miljoonat teinit ja muutamat hieman vanhemmat eivät voi olla väärässä: peleistä on iloa ja hyötyä ihmiskunnalle elvyttävänä, virkistävänä ja jopa parantavana uusmedian muotona.

"Peleissä on voima, valta ja kunnia, kunhan se vain oivalletaan", opastaa Herbert Mussler. "Menee kuitenkin oma aikansa ennen kuin ilosanomaa kipeimmin kaipaavat uskaltavat tarttua peliohjaimeen. Rohkeiden ja ennakkoluulottomien tutkijoiden ansiosta se päivä on lähempänä kuin koskaan."

Lisää aiheesta

  • Viimeinen

    Kaikki loppuu aikanaan. Niin myös kolumnini. Melkein sata palstaa on paljon, kuukaudesta toiseen ja toiseen. Joskus on pakko vetää henkeä.

    Viimeinen virallinen palsta pakottaa pohtimaan, mitä on tapahtunut (omassa) pelaamisessa ja peliteollisuudessa sitten ensimmäisen vuonna 1998…
  • Sellofaanin suloinen suhina

    Tietoa peleistä tulee joka tuutista, radiosta, televisiosta, netistä ja lehdistä. Aina näin ei ole ollut.
    Nykyään peliuutisia ja pelejä sivuavaa tietoa löytää aviisista kuin aviisista. Internet pullistelee pelisivuja ja jokaisella pelillä on omat kotisivunsa. Pelikuvat, trailerit ja demot…
  • Oma imu paras imu

    Jotkin pelit imuttavat, jotkin eivät. Joskus huonokin peli voi niitata nojatuoliin viikoksi. Mikä tekee pelistä imukykyisen?
    Pelit imuttavat meistä jokaista eri tavoin. Toinen jumittuu yksinkertaiseen puzzlepeliin, toinen tutkailee sivilisaationsa etenemistä aamuyöhön kolmannen ihmetellessä…