Väärä voittaja

Mikko Santala järjesti Pelit.fissä Paras peli -äänestyksen, mutta tulos oli jo toisen kerran putkeen väärä. Paljastan miksi.

Pelit.fin nörtit selvittivät äänestyksellä historian parhaan pelin, ja tulos on sama kuin viisi vuotta sitten. Finaaliin selvisivät kyberpunk-teemainen toimintaroolipeli Deus Ex ja emergentin tarinankerronnan mestariteos, taktinen strategiapeli UFO: Enemy Unknown vuodelta 1994.

Äänestyksen mukaan pelitaiteen kirkkain helmi on edelleen Deus Ex, jonka teki Ion Storm kesällä 2000.

Great Laver

Äänestys ja sen ympärillä käyty foorumikeskustelu oli kiinnostavaa seurattavaa. Jokainen sai vapaasti ehdottaa mielestään parasta peliä listalle, josta alettiin pudottaa ehdokkaita pois cup-tyyliin. Arvotuista pareista vain eniten ääniä saanut peli meni aina jatkoon, joten omaa ehdokastaan sai äänestysketjussa häpeilemättä puffata. Vuoropuhelu oli välillä yllättävän tiukkaa ja keskusteluissa näkyi selkeä ennakkoasenne, että yksikään nykypeli ei voisi kisaa voittaa. Ehdokkaista esimerkiksi pari vuotta vanhaan Skyrimiin suhtauduttiin suorastaan aggressiivisesti, ja muotihistorioitsija James Laver osaa kertoa miksi.

Laver kehitti 30-luvulla säännön, jonka mukaan suhtautuminen tyyleihin vaihtuu ajan mukaan. Vain nykyhetken muoti on Laverin lain mukaan ihmisistä tyylikästä. Viime vuoden tyyli vanhentunutta ja kymmenen vuoden takainen muoti näyttää kammottavalta, 20 vuotta vanha tuntuu naurettavalta, 30 vuotta vanha muoti lystikkäältä, mitä ajatusta tukee nykyinen ysäri- ja kasarikuteille naureskelu. 50 vuotta vanha alkaa olla viehättävää, 70 vuotta vanha ihastuttavaa, 100 romanttista ja 150 vuotta vanha muuttuu jo kauniiksi.

Mitä tekemistä vaatemuodilla on pelien kanssa? Yllättävän paljon. Muodin logiikkana on jatkuva uuden etsiminen, jotta ihmiset joutuisivat ostamaan vaatekaappiinsa uutta täytettä. Myös pelaaminen on jatkuvaa uuden etsimistä, halutaan jotain samaa kuin aikaisemmin mutta uudella tavalla esitettynä, jotta mielenkiinto ja peli-into säilyisivät.

Laver keksi sääntönsä 30-luvulla, mutta maailman tahti on niistä ajoista muuttunut. En usko olettavani liikoja, jos väitän, että Laverin säännön aikakaudet nopeutuvat vuosien myötä. Esimerkiksi luolamiehillä kampakeraaminen kulttuuri kesti tuhansia vuosia. Esihistoriaan ja muotiin verrattuna pelimaailma on mitättömän lyhytikäinen, mutta Pelit.fin äänestysketjussa on havaittavissa Laver-henkinen nostalgiasääntö.

Laverin laissa asiat muuttuvat 50 vuodessa viehättäviksi, mutta pelimaailmassa nostalgiabonusta näytti saavan jo viiden vuoden jälkeen. Johdin pelimaailmaan grönhölmö-säännön, jossa Laverin luvut jaetaan kymmenellä. 10 vuotta vanha peli muuttuu jo romanttiseksi, jolloin nuoremmat polvet eivät välttämättä ymmärrä, mistä kokeneemmat puhuvat kankeakäyttöliittymäistä rohjaketta kehuessaan. Sääntö toistuu indiepelintekijöiden innossa käyttää kasibittigrafiikkaa, sillä 90-luvun tyyli on muuttunut devaajien silmissä jo nostalgisen kauniiksi.

Poppia ikä kaikki

Ihmisten musiikkimaku ja musiikinkäyttötottumukset vakiintuvat teini-iässä. Tietenkään maku ei lukkiudu, vaan kuuntelutottumukset muuttuvat vuosien varrella elämäntilanteen, ystäväpiirin ja nykyään myös somen myötä, paljastaa Bonneville-Roussyn ja Rentforw’n tuore tutkimus. The biisit kuullaan todennäköisimmin teini-iässä, jolloin kaikki asiat rokkaavat tai sukkaavat, mikä sopii ajatukseeni täydellisesti.

En tiedä tarkkaan, minkä ikäiset pelit.filäiset Santalan äänestykseen osallistuivat, mutta keskimäärin lukijoiden ja foorumilaisten ikä on 30 vuoden korvilla. Deus Ex osuu silloin aika tarkasti 16 vuoden kohdalle, mikä tekee pelistä todennäköisimmän Pelit.fi-duden parhaan kokemuksen koskaan.

Into ihastua ikiajoiksi teini-ikänä kokemiinsa juttuihin liittyy ilmeisesti aivojen kehitykseen. Pelimiehen aivojen parasta ennen päiväys osuu noin 24 vuoden tienoille. Simon Fraser huomasi ryhmineen, että Starcraft 2 -pelaajissa vanhemmat pelaajat reagoivat hitaammin kuin nuoret. Vartin pituisen matsin aikana 39-vuotias pelaaja menetti keskimäärin noin 30 sekuntia es-jonnea hitaamman reagointinsa takia.

Tosin vanhoilla pelimiehillä on onneksi yksi lohdutuskeino. Nelikymppiset sijoittuvat Starcraft-rankingissa korkeammalle kuin pelkkä reaktioaika antaisi olettaa. Ilmeisesti kokeneemmat pelaajat pystyvät kompensoimaan hitauttaan muita paremmilla strategioilla, mikä kätevästi selittäisi myös miksi keskimääräinen World of Tanks -matsi näyttää silmissäni silakkaparven järjettömältä tempoilulta.

Butt(does it)hurt?

Jo viisi vuotta sitten käydyssä äänestyksessä konsolimiehet vääntelivät tuskissaan käsiään, koska konsoliklassikot putosivat yksi toisensa jälkeen pois. Nytkään neljännesfinaalissa ei ollut enää yhtään puhdasta konsolipeliä mukana. Sama toistui tuoreessa äänestyksessä, jossa esimerkiksi Zeldojen Majora’s Mask ei pärjännyt Slick ’n Slidelle tai Shadow of the Colossus Skyrimille.

ESA tutkii vuosittain amerikkalaisten pelaajien tottumuksia. Amerikkalaispelaajien keski-ikä vastaa hyvin pelit.filäisten keski-ikää, joten julmasti veikkaan muidenkin tulosten vastaavan. Konsolipelaajat suosivat genreistä eniten toimintapelejä, mutta pc-pelaajat roolipelejä ja räiskintöjä. Nousevana trendinä ovat nettipelit, mutta sitä on vaikea pitää genrenä, vaan lähinnä kertoo lajityypittelyn ongelmista tutkimuksessa. Deus Ex edustaa modernia klassikkoa, joka on äärimmäisen vaikea tunkea yhteen genrelaatikkoon.  Kyberpunkseikkailu osaltaan ennusti nykyaikaista rooli- ja räiskintäpelilajityyppien yhteensulautumista, joten se osuu pc-pelaajien lempigenreen aika tarkasti. Pelit.fin omassa kyselyssäkin Deus Ex oli yksi äänestäjien eniten pelaamista peleistä.

Kuten äänestykset aina, myös Pelit.fin äänestystulos kertoo enemmän äänestäjistä kuin äänestettävistä. Deus Ex on todennäköisin valinta, kun äänestämässä ovat 30-vuotiaat, pc-taustaiset, raavaat urokset. Juuri ne joita Pelit.fissä on eniten.

Faktisesti maailmanhistorian paras peli on UFO.

 

OIKEUTUSPOIKEUTUS: Tuukka Grönholm ei ymmärrä nykymuodista mitään, mutta paidat saisivat olla pidempiä.

Lisää aiheesta

  • Tuukka: Näytön paikka

    Pelinäytön voi kohta kätevästi kiinnittää joko ranteeseen tai otsaan.
    Huhtikuun Finnish Game Awards -bileissä Suomen peliteollisuus juhli 20 vuoden taivaltaan Housemarquen perustamisesta. Synttäribileet olivat siitä harvinaisen kivat, että tasavuosia voi bilettää usein. Jo neljän vuoden…
  • Kek kek kek

    Viisasta miestä ei tunneta siitä, että hän ei tee virheitä, vaan siitä, että hän ei tee samaa virhettä uudestaan. Päätin palata Azerothiin.
  • Kuuden vuoden kuuliaisuus


    Sony paljasti PS4:n! Ulkonäön? Hinnan? Julkaisupäivän? Julkaisuajan tienoon noin yleensä…

    Sony onnistui helmikuun PS4-ensiesittelyssään yllättävässä silmänkääntötempussa. Firma esitteli konsolin paljastamatta itse laitetta. Sony keskittyi siihen, mitä koneella voi marraskuussa…