Vain lapsille?

Ennen lapset pelasivat nintendolla, nyt ne pelaavat pleikkarilla. Nintendon GameCube on jäänyt pahasti Xboxin ja varsinkin PlayStationin jalkoihin.

Nintendolla on imago-ongelma. Vaikka GameCube on yhtiön omien sanojen mukaan suunnattu nuorisolle, lastenkoneen leima on ja pysyy. Sitä ruokkivat vielä lisää Nintendon omat pelit: Mariot, Zeldat, Pokemonit. Vaikka pelit ovat suunnittelultaan loistavia ja hauskoja pelata, niiden karkkiväritys vie ajatukset lasten maailmaan.

Iso ongelma on se, että vain Nintendon omat pelit myyvät. Jos peli ilmestyy kaikille konsoleille, se myy kyllä PS2:lla ja Xboxilla, mutta GameCuben listoilla keikkuvat vain sen omat tai yksinoikeuspelit. Yksinoikeuspelit ovatkin Nintendon Euroopan-johtajan David Gosenin mukaan avain menestykseen: jos haluat pelata Resident Eviliä, ostat GameCuben. Sama periaate toimii kyllä kaikilla muillakin konsoleilla.

Toinen Gosenin avainsana on yhdistettävyys, connectivity, joka Nintendon maailmassa tarkoittaa GameCuben ja Gameboy Advancen yhdistämistä toisiinsa. GameCube-peli voi saada uusia alipelejä, hahmoja voi kehittää GBA:ssa junamatkoilla tai GBA avaa uusia kenttiä GameCubessa. Tämä edellyttää GameCuben, GameCube-pelin, GBA:n ja GBA-pelin ostamista. Ilmankos Nintendo uskoo connectivityn voimaan.

Nintendo on aina ollut menestyvä peliyritys ja aikoo sellaisena pysyä, vaikkei hyvältä näytä: GameCuben myyntitavoite oli 10 miljoonaa konetta viime tilikauden aikana, mutta vain 6 miljoonaa löysi tiensä koteihin. Suurimmat ongelmat Nintendolla ovat Euroopassa: pelit ilmestyvät liian myöhään ja väärään aikaan.

Niinpä Nintendo päätti tarttua ongelmaan kovalla kädellä kesäkuussa. Mutta sen sijaan, että se panostaisi siihen, että pelit ilmestyvät samoihin aikoihin Yhdysvalloissa ja Euroopassa, Nintendo kielsi kiertokirjeellä muutamia brittifirmoja myymästä import-pelejä, jopa sellaisia, joita Euroopassa ei edes julkaista. Takana on pelko siitä, että koska Pokemon Ruby ja Sapphire ilmestyivät monta kuukautta aikaisemmin Yhdysvalloissa kuin Euroopassa, varsinaiset Euroopan-version myyntiluvut jäävät pieniksi. Nintendo haluaa jääräpäisesti itse määrätä, milloin sen pelit ovat milläkin markkinoilla, vaikka peräti Hollywoodkin on joutunut luopumaan säätelystä ja julkaisemaan leffat molemmilla mantereilla miltei samaan aikaan.

Gosen myöntää MCV-lehdessä Nintendon olevan aivan uudessa kilpailutilanteessa. Hänen mukaansa markkinoilla on valmistajia, joiden tarkoitus ei ole olla kannattavia. Tämä muuttaa pelisäännöt ja siihen on Nintendon totuttava. Mutta mikä firma ei halua olla kannattava? Microsoft? Sony? Tuskin.

Nintendolle konsoli on Gosenin mukaan laite, jolla luodaan mahtavia pelikokemuksia ja joka on tehty Miyamoton tarpeisiin. GameCube 2 on jo teon alla. Toivottavasti uuden koneen kohdalla Nintendo lopulta myöntyy siihen, että pelimarkkinat ovat globaalit, ja luopuu turhista rajoituksistaan.