Väliaika

GameCube ja Xbox ovat olleet nyt markkinoilla muutaman kuukauden. Tässä vaiheessa on mielenkiintoista pohtia, miten uusien konsolien maailmanvalloitus on edennyt. Tilastotietojen perusteella kummastakaan uudesta konsolista ei ole ollut PlayStation 2:n uhkaajaksi. PS2 on siis edelleen myydyin pelikone.

GameCuben ostajia on hemmoteltu suhteellisen monipuolisella ja värikkäällä pelivalikoimalla. Xboxin ostaneet ovat joutuneet tyytymään muutamaan hassuun huippupeliin. Pelikauppojen pystyynkuolleet, keskivertokuonaa pursuavat Xbox-hyllyt ovat masentavaa katsottavaa. Paikallisen pelikaupan pitäjän kommentit kuvaavat hyvin tilannetta: PS2 on ylivoimainen ykkönen, GameCube ja Xbox tulevat kaukana perässä. Pelipulan kouriin joutuneet Xbox-innokkaat ovat jopa joutuneet vaihtamaan takaisin PS2:een.

Xbox-pelien tummanpuhuvuus alkaa olla jo vitsi. Uskokaa tai älkää, mutta jopa Moto-GP:n iltaan ajoitetuissa tehtävissä ruutunäkymät ovat niin pimeät, että ajaminen on hetkittäin arpapeliä. Moto-GP - tuo kauhupelien uusi airut!

Television kontrasti- ja valoisuushanikat ovatkin Xboxilla pelatessa ahkerassa käytössä. Onko vika peleissä vaiko Xboxin videopiireissä?

GameCubellekin on ilmestynyt muutama tummanpuhuva ja aikuiseen makuun suunnattu peli. Eternal Darkness -kauhuseikkailun värit ovat kuitenkin vahvat ja sitä näkee pelata jopa päiväsaikaan.

Joulumarkkinat ovat todella tärkeät sekä Xboxille että GameCubelle. Microsoft tarvitsee muutaman todellisen huippupelin, sillä muuten kevättä kohti joudutaan tallustelemaan melkoisessa tappiomielialassa. Niinpä julkaisulistojen tutkaileminen "yksinoikeudella-pelien" suhteen on mitä mielenkiintoisinta puuhaa.

Tulevista Xbox-peleistä pistävät silmään ainakin ikioman Housemarquemme Transworld Snowboarding, vaikka snoukkapeleistä alkaa olla jo runsaudenpulaa. Splinter Cell -hypetys on sekin tehnyt tehtävänsä, kunhan Ubi Soft vain saisi pelin ajoissa valmiiksi. Ja toki yksi söpöhyppelykin erottuu joukosta: vanhojen Sega-veteraanien koodaama Blinx. Muutoin listaukset jättävät aivokurkiaisen takaosassa sijaitsevan hypelohkon kummallisen kylmäksi.

Tulevien GameCube-pelien suhteen logiikka on selviö: kaikki mitä Nintendo julkaisee kiinnostaa. Vanhan suosikkipelitaloni Treasuren tekemä Wario World on pakko nähdä, samoin kohuttu Metroid, uudesta Zeldasta puhumattakaan. Nintendon murheeksi ainoastaan Wario World ehtii varmuudella joulumarkkinoille. Metroidin PAL-julkaisu saattaa myöhästyä ensi vuoden puolelle ja Zeldan uusi seikkailu ilmestyy meillä vasta helmi-maaliskuussa. Onneksi jokaisessa meissä asuu pieni import-friikki, joten ainakin Metroid on taatusti osa allekirjoittaneen joulurauhan julistusta. Nintendon pitkäaikaisen ja tärkeän yhteistyökumppanin RAREn viimeiseksi jäävä GameCube-julkaisu Starfox Adventures on sekin mielenkiintoinen tuttavuus.

Schumacherin ja Ferrarin etumatka... eikun siis Sonyn ja PlayStation 2:n etumatka tekee konsolitaiston seuraamisesta tylsähköä ajanvietettä. Kovasti tulollaan olevan verkkopelaamisen suhteen kaikki konsolit ovat sentään käytännössä samalla lähtöviivalla. Kolmesta suuresta Nintendo ei tosin ole järin aktiivinen verkkopelaamisen suhteen, vaikka GameCube-verkkoadapteri onkin Japanissa jo kaupoissa. Todellinen taistelu (konsoli)verkkopelaamisen herruudesta käydään käytännössä Sonyn ja Microsoftin välillä.

Microsoftille onnistunut Xbox Live -palvelun lanseeraus on kaikki kaikessa. Vuoden 2003 loppuun mennessä Microsoft havittelee satoja tuhansia palvelun käyttäjiä. Xbox on pelikoneena kieltämättä etulyöntiasemassa, onhan siinä sisäänrakennettu kiintolevy ja verkkoadapteri. Xbox myy kuitenkin omaa verkkopakettiaan yhtenä kokonaisuutena niin pelikustantajille kuin tuleville käyttäjille. Toisin sanoen pelitalon on luovutettava pelinsä Microsoftin Xbox Live -palveluun ja pelaajan on puolestaan käytettävä Microsoftin tarjoamaa yhteyspalvelua. Tämä isoveliasenne on ehtinyt jo ärsyttää osan suurista pelitaloista. Lisäksi laajakaistapakko aiheuttaa sekin omat ongelmansa, esimerkiksi Englannissa laajakaistayhteydet ovat harvinaisuus.

Sony on ottanut kaiken rennommin. Vaikka koneen perään onkin ostettava onneksi suht edullinen lisäpalikka, pelaaja voi valita internet-palveluntarjoajan itse ja pelitalo voi laittaa pystyyn omat pelikohtaiset sivustonsa. Kaiken lisäksi pelaamaan pääsee modeemin välityksellä, mikä taatusti helpottaa palvelun leviämistä ainakin ensi alkuun.

Matkassa menestykseen saattaa kuitenkin olla yksi yllättävä mutka: entäpä jos verkkopelaaminen ei kiinnosta konsolipelaajia pätkän vertaa?

Lisää aiheesta

  • Viimeinen

    Kaikki loppuu aikanaan. Niin myös kolumnini. Melkein sata palstaa on paljon, kuukaudesta toiseen ja toiseen. Joskus on pakko vetää henkeä.

    Viimeinen virallinen palsta pakottaa pohtimaan, mitä on tapahtunut (omassa) pelaamisessa ja peliteollisuudessa sitten ensimmäisen vuonna 1998…
  • Sellofaanin suloinen suhina

    Tietoa peleistä tulee joka tuutista, radiosta, televisiosta, netistä ja lehdistä. Aina näin ei ole ollut.
    Nykyään peliuutisia ja pelejä sivuavaa tietoa löytää aviisista kuin aviisista. Internet pullistelee pelisivuja ja jokaisella pelillä on omat kotisivunsa. Pelikuvat, trailerit ja demot…
  • Oma imu paras imu

    Jotkin pelit imuttavat, jotkin eivät. Joskus huonokin peli voi niitata nojatuoliin viikoksi. Mikä tekee pelistä imukykyisen?
    Pelit imuttavat meistä jokaista eri tavoin. Toinen jumittuu yksinkertaiseen puzzlepeliin, toinen tutkailee sivilisaationsa etenemistä aamuyöhön kolmannen ihmetellessä…