Valorant: Ranttilainaamo

Alun pistoolierä erottaa jyvät akanoista.

Aseet Counter-Strikesta, agentit ja kyvyt Overwatchista. Toimiiko se maukkaasti kuin ananas ja pizza?

Hälytys! Hakkeri Cypherin asettama ansalanka laukesi, mikä on merkki siitä, että joku on koukkaamassa selustaan. Sage on hereillä tarkkuuskiväärinsä kanssa ja posauttaa hiipparin hengiltä yhdellä ammuksella. Mutta vastapuolen pääjoukko käyttääkin hämäystä hyväkseen ja rynnii pommipaikalle rynkyt laulaen. Molemmat puolet kärsivät kovia tappioita, kunnes Brimstonen kohdistama tykistökeskitys tekee lopun hyökkääjistä.

Voi ei, viimeinen pommimies on päässyt livahtamaan toiseen kohteeseen ja saanut asetettua räjähteet paikoilleen. Nyt puolustajilla on tarkalleen ottaen 38 sekuntia aikaa löytää pommi ja purkaa se tai muuten heidän matsinsa on ohi.

Jos kyseessä olisi Counter-Strike, puolustajat joutuisivat juoksemaan koko pitkän matkan pommin luokse kartan toiselle, ja pelaajaparka hikoilee itsensä läpimäräksi pitäessään W:tä pohjassa. Valorantissa hikipisaroilta säästytään, kun teleporttausta käyttävä Omen voi ilmestyä välittömästi pommipaikalle ja hoidella yksin sekä pommin että sen asettajan.

Terrorismi ei kannata.

Valoa kansalle

Vuosien ajan vain League of Legendsistä tunnetun Riot Gamesin paja on käynyt kuumana viime aikoina. Vuoden sisällä sieltä on putkahtanut ulos Dota Auto Chessiä muistuttava Teamfight Tactics, Hearthstonen kaltainen kortinlätkintä Legends of Runeterra ja nyt viimeisimpänä ikivihreän Counter-Striken haastava nettiräiskintä Valorant. Valorant eroaa Riotin muista projekteista siinä, että se ei pohjaudu ollenkaan League of Legendsin maailmaan, vaan on täysin oma juttunsa. Se onkin hyvä ratkaisu, sillä söpöt fantasiaolennot eivät oikein sovi nykyaikaiseen sodankäyntiin.

Valorant ilmestyy virallisesti vasta kesällä, mutta jo siitä nyt povataan seuraavaa suurta esports-hittiä. Ennustus saattaa toteutua, sillä pelissä on onnistuttu yhdistämään Counter-Striken ja Overwatchin parhaat puolet. Sen luulisi vetoavan suureen ihmisjoukkoon. Riot on myös tajunnut tehdä Valorantista paitsi ilmaiseksi ladattavan, myös vain vähän tietsikkatehoja vaativan, jotta mahdollisimman moni pääsee kokeilemaan sitä.

Ei kun virrat päälle mummokoneeseen ja Valoa vääntämään. 

Vautsi, en muistanutkaan olevani noin nätti.

Kultainen nuoruus

Minulla on loistavia uutisia kaikille teille, jotka kulutitte puolet nuoruudestanne Counter-Striken pelailuun, kun muut elivät, kokivat ja rakastuivat. Aikanne ei mennytkään hukkaan!

Counter-Strike ja Valorant ovat sen verran samanlaisia ensimmäisen persoonan nettiräiskintöjä, että samat taktiikat toimivat molemmissa peleissä. Siksi ei olekaan ihme, että ainakin tällä hetkellä pistetilaston kärkipaikat menevät aina CS-veteraaneille. Heillä on lihasmuistissa, miten liikutaan vaivihkaa ja ammutaan tarkkoja pääosumia.

Ammuskeleminen on toteutettu kaiken kaikkiaan todella hyvin. Aseissa tuntuma on kohdallaan ja luodit lentävät sinne, minne kuuluu. Tarkkojen aseiden vuoksi täytyy aina jaksaa edetä varovaisesti, sillä ramboilu johtaa kuolemaan. Kuoleminen taas ei ole yhtään kivaa, koska hetken odottelun asemasta joutuukin koko loppueräksi vaihtopenkille kannustamaan (siis haukkumaan) omaa tiimiä.

Matsit pelataan Counterin tapaan viidellä viittä vastaan tutuilla säännöillä. Toinen joukkueista aloittaa hyökkääjinä, joiden tavoitteena on kuljettaa pommi kohteeseen ja räjäyttää se, tai vaihtoehtoisesti listiä kaikki puolustajat. Puolustajien tehtävänä on taas estää heidän aikeensa. Tätä jatketaan kaksitoista erää, minkä jälkeen puolet vaihtuvat. Lopulliseen voittoon tarvitaan kokonaiset kolmetoista erävoittoa, joten tasaväkiset ottelut voivat kestää jopa tunnin verran, jos joukkueet vievät eriä nimiinsä vuorotellen. 

Uusia mutkia matkassa

Hyvin pärjäämällä ja tappoja keräämällä tienaa tietenkin pankkitililleen rahaa, jota voi käyttää aina erän alussa uusien pyssyjen ostamiseen. Ilmeisesti ihan tarkoituksella kaupasta ostettavat aseet on otettu lähes suoraan Counter-Strikesta. Vain niiden nimet on vaihdettu. Esimerkiksi kertalaakista tappava tarkkuuskivääri Operator on tismalleen samanlainen kuin Counter-Striken pelätty AWP, tehokas Sheriff-revolveri on taas suora kopio Desert Eaglesta.

Tutut pyssykät toki auttavat meitä entisiä CS-pelaajia oppimaan pelin salat nopeammin, mutta siitä huolimatta kaipaisin jatkossa valikoimaan jotain originellimpaa. Ei nyt sentään mitään övereitä plasmatykkejä vaan jotain realistista, mutta silti omaperäistä.  

Ampukaa, ampukaa! Kyllä me johonkin osutaan.

Taitopeli

Vaikka tekijät ovat olleet laiskalla päällä aseistusta suunnitellessa, agenttien ja taitojen suhteen he ovat olleet kekseliäämpiä, sillä niitä ei kopioitu suoraan Overwatchista. Testiversiossa oli pelatessani kymmenen erilaista agenttia, joista puolet saa heti käyttöönsä ja loput avautuvat vähitellen matseja pelaamalla. Jokaisella on kolmen perustaidon lisäksi vielä yksi hitaasti latautuva superkyky, joka oikein käytettynä saattaa ratkaista koko erän.

Hahmoista oma lempparini on Cypher, joka sopii parhaiten puolustushommiin valvontakameransa ja ansalankojen ansiosta. Käytän paljon myös porukan venäläistä tiedustelueksperttiä Sovaa, jonka ampumat tutkanuolet paljastavat kaikki lähistöllä lymyilijät – jopa seinien läpi. Sovan kanssa ei tarvitse asentaa wallhackia.

Pelkäsin etukäteen, että agenttien taidot olisivat liian tehokkaita ja tekisivät aseista hyödyttömiä, mutta onneksi näin ei ole. Taidoilla on vähän samanlainen rooli kuin kranaateilla Counter-Strikessa, eli niitä käytetään lähinnä tuen antamiseen ja hämäyksiin. Harvemmin niillä saadaan tappoja. Ainoa poikkeus tähän on Raze, joka on agenteista ainoa, jonka taitovalikoima keskittyy pelkästään vahingon tekemiseen. Kun hän on mukana kuvioissa, joutuu tosissaan varomaan pommeja ja raketteja. 

Loistava tulevaisuus

Valorant ei ole ihan vielä valmis julkaisuun, minkä huomaa lähinnä pienestä kenttävalikoimasta. Suljetussa betassa on vain kolme karttaa, joten valinnanvaraa ei ole kauheasti. Toisaalta, mieluummin otan pari hyvin tehtyä kenttää kuin kymmenen surkeaa. Vielä on paha sanoa, onko yksikään näistä Valorantin mapeista yhtä hyvä kuin legendaarinen de_dust2, mutta on niitä kaikkia ainakin ilo pelata. Ne ovat myös kiitettävän erilaisia. Kentistä perinteisin on Split, jossa hyökkääjillä on tuttuun tapaan kaksi pommikohdetta. Havenissa kohteiden määrä on nostettu kolmeen, mikä hankaloittaa puolustajien työtä yllättävän paljon. Bindin erikoisuutena ovat teleportaatiolaitteet, joiden avulla pääsee siirtymään nopeasti paikasta toiseen. Ne ovat oikein näppäriä pikku yllätyshyökkäysten tekemiseen.

Karttojen vähäinen määrä ja asevalikoimasta puuttuva omaperäisyys ovat Valorantin pahimmat ongelmat, jotka onneksi ovat helposti korjattavissa. Muilta osin peli on vakuuttavaa tekoa. Erityismaininnan ansaitsevat yleinen pelattavuus ja nettikoodi, jotka on saatu hiottua lähes täydellisiksi. Se jos joku on äärimmäisen tärkeää uudelle nettiräiskinnälle.

Valorantin tulevaisuus näyttää siis valoisalta, koska on järjenvastaista, ettei siihen lisäillä säännöllisesti uusia karttoja, aseita ja varmasti agenttejakin. Hyvä olisi saada rankkausjärjestelmä kuntoon mahdollisimman nopeasti, jotta kaikki pääsisivät pelaamaan omalla tasollaan. Ei kukaan jaksa ottaa ammattilaisilta turpaan jatkuvasti. Ammattilaisista puheen ollen, on mielenkiintoista nähdä, miten peli otetaan vastaan kilpapelipiireissä.

Tänä kesänä istutaan kotona ja nautitaan Valosta. Ei yhtään hassumpi suunnitelma.